Новият стопанин на летище София: "една тоалетна, пет дивана" и 78 млн. евро по-малко

Правителството на ГЕРБ е намалило и ангажимента за инвестиции на концесионера през първите 10 години. Новият сюжет е има ли дял Домусчиев

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Ден след като служебният министър на транспорта Христо Алексиев заяви пред Mediapool, че за половин година направените инвестиции от концесионера на летище София са "една тоалетна и пет дивана", от оператора "СОФ Кънект" заявиха, че ще изпълнят инвестиционната си програма и за първите пет години ще бъдат вложени 43 млн. евро.

"Предложените инвестиции за първите пет години в размер на 43 млн. евро включват цялостно обновяване и промяна на облика на Терминал 2, получиха одобрение вчера. Планирането, проектирането и възлагането на поръчки изискват технологично време, необходимо за постигането на оптимални резултати", заявиха от "СОФ Кънект".

Това всъщност е свитата им инвестиционна програма за първите години от концесията, а не е тази, с която спечелиха процедурата. Освен че на концесионера се даде възможност да не плаща концесионни такси първите 10 години, а да ги плати на финала, той е успял да си издейства от последното правителство на ГЕРБ и да инвестира със 78 млн. евро по-малко през първите десет години. И те ще се инвестират на по-късен етап. А това означава, че промените в началото ще са по-малко видими за пътниците.

Опростените инвестиции

Освен отлагане на концесионните плащания инвеститорът поиска от държавата и да актуализира инвестиционната си програма. Първоначалното искане на "СОФ Кънект" е през първите пет години инвестициите да са 26 млн. евро вместо разписаните в договора 70 млн. евро. А от шестата до десета година 145 млн. евро вместо 234 млн. евро. Или инвестициите за първото десетилетие да са 133 млн. евро по-малко. Това се предлага да бъде наваксано през останалата част от договора, като ще има и добавка от 16 млн. евро.

В крайна сметка на 10 март и след многото критики при новината, че няма да се плащат концесионни такси 10 години, следва ново предложение от страна на концесионера - през първите пет години инвестициите да се намалят от 70 млн. евро на 43.01 млн. евро. А от шестата до десетата година от 234 млн. на 183.1 млн. евро. Или със 77.8 млн. евро по-малко. Заложено е условието на финала вложенията все пак да са общо с 16 млн. евро над първоначалната офертата по договор (макар че инфлационният фактор ще е много по-голям за целия 35-годишен срок), която беше 608 млн. евро. И беше и най-ниската такава на фона на тези на останалите четири кандидата.

Къде са инвестициите

Не само, че има огромни отстъпки към концесионера, но и промяната върви изключително бавно и на дребно. "Концесионерът "СОФ Кънект" има инвестиционна програма, която трябва да изпълни. До края на тази година трябва да бъдат инвестирани 4.1 млн. евро. Все още чакаме данни от концесионера колко средства са инвестирали до момента. По моя груба оценка направените инвестиции са не повече от 200 000 евро - една тоалетна и 5 дивана. При положение че до края на октомври трябваше да са направени 1 млн. евро. Аз дълбоко се съмнявам, че планираният размер на инвестиции ще бъде направен", заяви транспортният министър.

"Вместо за инвестиции и ниво на обслужване с концесионера си говорим кога ще оправи тоалетните и защо не се прави дезинфекция на летището, което е смешно за една сделка на стойност милиарди левове. Представиха генерален план за развитието на летището, който го върнах с множество забележки, защото не е направен професионално", продължават той.

Другият неясен елемент за министъра е къде е операторът на летище Мюнхен. "Засега го няма, фигурира само на хартия. До момента не съм видял представители на летище Мюнхен, ангажирани с дейността на летище София", казва Алексиев. В "СОФ Кънект" 99% от акциите са разпределени между три дружества на фонда Meridiam, а останалият 1% е на строителя Strabag. Обединението спечели, като представи, че има договор с летищния оператор на летище Мюнхен. До момента обаче не е станало ясно кой от летището е пряко ангажиран на българска земя, като за изпълнителен директор беше назначен човек от испанското летище в Севиля. От летището отговориха ден по-късно, че летище Мюнхен има четирима представители на ключови позиции, без да влизат в повече конкретика.

Къде е Домусчиев

Другият основен въпрос, който повдигна министърът в интервюто си пред Mediapool, засегна бизнесмена Кирил Домусчиев. "Потвърдено е от няколко достоверни източника, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията, но искам да разбера къде е операторът на летище Мюнхен. Засега го няма, фигурира само на хартия. До момента не съм видял представители на летище Мюнхен, ангажирани с дейността на летище София", заяви Алексиев.

На това от Meridiam отговориха ден по-късно, че потвърждават, че притежават 99% от SOF Connect, концесионер на летище София, а австрийската Strabag има 1%. "Няма никакво участие на български граждани или фирми както в SOF Connect, така и в Meridiam", заявиха от компанията.

Кирил Домусчиев също коментира, като публикува в профила си във Facebook, че категорично заявява, че тези твърдения, намеци и внушения са поредната 100-процентова лъжа и са част от инструментариума на настоящата предизборна кампания, от която определени лица и медиен кръг се опитват да извлекат политически дивиденти и ползи. "Противно на лъжливите твърдения, нямам никакво пряко и/или непряко участие с контролирани от мен и/или свързани с мен дружества в концесията на летище "София", написа той. И продължи: "Ако Христо Алексиев намери и ми покаже кои са моите фирми, които държат 20% в тази концесия, аз поемам ангажимент да му прехвърля безвъзмездно тези акции." "Адвокатите ми ще предприемат своевременно всички допустими от действащото законодателство действия и мерки, за да защитят моите права и законни интереси по съдебен ред", завършва той.

На това пред "Капитал" Христо Алексиев заяви, че иска още в понеделник Домусчиев да внесе жалба срещу него в съда, както и че по този начин нещата може да излязат наяве.

Още от Капитал