Wizz Air отново очаква загуба

Въпреки първото печелившо тримесечие от началото на пандемията предстои трудна зима за авиокомпанията

Унгарската нискотарифна авиокомпания Wizz Air предупреди, че отново ще понесе загуби тази зима, веднага след като обяви първата си тримесечна печалба от началото на пандемията насам.

Wizz Air заяви, че ще трябва да намали цените на билетите, за да насърчи хората да летят тази зима. Това вероятно ще върне компанията обратно към загуба, след като отчете оперативна печалба от 57 млн. евро през трите месеца до края на септември. Ударът за регистрираната в Лондон авиокомпания идва малко след като броят на пътниците се върна до почти нормалните нива през най-натоварените седмици от лятото.

Въпреки че се присъедини към малката група европейски авиокомпании, които отбелязаха печалба през лятото, сред които Ryanair и Lufthansa, главният изпълнителен директор Йозеф Варади предупреди, че предстои трудна зима за Wizz Air, съобщава Financial Times. Той заяви, че очаква да понижи цените, за да "стимулира търсенето" на полети. В комбинация с променливите цени на горивата и валутите това се очаква да върне авиокомпанията до оперативна загуба от 200 млн. евро през текущото тримесечие. Загубите могат да продължат и в началото на следващата година.

Ирландският конкурент Ryanair също намали прогнозата си за печалбите миналата седмица и заяви, че ще трябва да понижи цените, за да стимулира търсенето.

Варади превежда Wizz през кризата с агресивен план за разширяване. Компанията открива нови бази и поръчва нови самолети, предизвиквайки доминиращия в европейското небе конкурент Ryanair. По-рано тази година Wizz направи неуспешна оферта за закупуване на британския превозвач easyJet, което щеше с един ход да даде на унгарската компания незабавен достъп до дестинации в Западна Европа. На Варади беше предложен бонус от 100 млн. паунда, ако успее бързо да развие авиокомпанията. Wizz обеща да увеличи настоящия си флот от около 150 самолета до 500 до края на десетилетието.

"Все още сме в инвестиционен режим през текущото тримесечие, тъй като привличаме допълнителен флот и екипаж, преди напълно да ги оползотворим от пролетта на 2022 г. нататък", твърди Варади.

Резултатите не отговориха на очакванията на анализаторите, но акциите не бяха засегнати. Те се повишиха с 35% през последните 12 месеца, като стигнаха цена, по-висока от нивата преди пандемията.

"Според нас компромисът между по-високите разходи днес и по-високите печалби в бъдеще си струва да бъде направен", заяви Алекс Ървинг, авиационен анализатор в Bernstein.

Wizz отчете нетна загуба от 120.9 млн. евро за шестте месеца до края на септември - половината от сумата, която загуби през предходната година. Авиокомпанията отчете печалба от 371.5 млн. евро за еквивалентния период на 2019 г. През този шестмесечен период Wizz превози 12.5 млн. пътници, като близо 10 млн. от тях през последните три месеца от периода.

Приходите нараснаха с 87 на сто до 880 млн. евро, като самолетите на компанията бяха пълни на 75%. Това е подобрение спрямо миналата година, но все още е доста по-малко от коефициента на натоварване от над 95%, постигнат през 2019 г.

Wizz Air оперира в България от 2005 г., като към момента обслужва полети от и до летищата в София, Варна, Бургас, а от съвсем скоро и Пловдив. От началото на историята си у нас компанията е обслужила 18.5 млн. пътници по 58 линии.

Още от Капитал