Нова заплаха за автомобилната индустрия - недостиг на магнезий

Китай добива около 50% по-малко от метала

Заместител за магнезия липсва, а около 75% от продуктите, за чието производство се използва първичен алуминий, не биха били използваеми без магнезия
Заместител за магнезия липсва, а около 75% от продуктите, за чието производство се използва първичен алуминий, не биха били използваеми без магнезия    ©  Reuters
Заместител за магнезия липсва, а около 75% от продуктите, за чието производство се използва първичен алуминий, не биха били използваеми без магнезия
Заместител за магнезия липсва, а около 75% от продуктите, за чието производство се използва първичен алуминий, не биха били използваеми без магнезия    ©  Reuters

Европейските производители на автомобили са силно притеснени от потенциален недостиг на друг важен за тях материал - магнезият. Металът, който се използва заедно с алуминий, за да направи превозните средства по-леки, се добива главно в Китай, а азиатската държава налага ограничения на подобни производители, за да задържи вредните емисии под контрол. Заместител за магнезия липсва, а около 75% от продуктите, за чието производство се използва първичен алуминий, не биха били използваеми без магнезия. Автомобилният сектор не е единственият, който може да бъде засегнат, като производството на самолети и електрониката също може да пострадат, съобщава Reuters.

През септември на предприятията за разтопяване на метала в Китай, който е отговорен за 85% от световното потребление на магнезий, им беше наредено да намалят производството си наполовина, като това се случва в година, в която търсенето на метала е по-високо от обичайното, показват данни на Международната асоциация за магнезия. Китайското правителство наскоро позволи на някои компании да увеличат добива си, но това е крайно недостатъчно за покриване на глобалното търсене. "Тези съкращения представляват едно от най-големите забавяния на доставките, които алуминиевата индустрия някога е изпитвала. Трябва да се има предвид, че те се случват през година, през която наблюдаваме силен ръст на търсенето", каза главният изпълнителен директор на Alcoa Рой Харви пред инвеститори.

Автомобилният сектор, изглежда, ще бъде най-силно засегнат, като подалият оставка чешки премиер Андрей Бабиш, чиято партия не успя да събере мнозинство в парламента след изборите в началото на октомври, описа потенциалната ситуация за бранша като "бедствена". Общо заявление на няколко от най-големите индустриални асоциации в Европа, сред които European Aluminium, Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) и Metal Packaging Europe, предупреждава, че техните запаси от метала може да свършат още в края на този месец. Асоциациите призовават Европейския съюз да предприеме мерки, за да не позволи този развой на събитията.

Положението при автомобилните производители е малко по-различно, като Stellantis и BMW не смятат, че проблемът е належащ, и техните нива на производителност ще се запазят. Volkswagen обаче е на другия полюс, очаквайки сериозен недостиг на метала. "В момента не можем да прогнозираме дали недостигът на магнезий, който определено ще се случи според плановете, ще бъде по-голям от недостига на полупроводници", каза Мурат Аксел от Volkswagen пред Reuters.

Намирането на алтернативни източници на магнезий се оказва трудна задача, като причината е доминацията, която Китай е установил над пазара. Израел и Русия са държавите, които биха могли да се опитат да запълнят недостига, но това изглежда като непосилна за тях задача. По-евтиният начин за добив на магнезий, който се използва в Китай, е причината азиатската държава да стане толкова голям играч на пазара, като те са отговорни и за затварянето на десетки предприятия за разтопяване в Европа и САЩ в началото на века.

Още от Капитал