Автокомпаниите планират над 500 млрд. долара инвестиции в електромодели до 2030 г.

Търсенето обаче може да не достигне очакваните нива без допълнителни стимули и вложения в необходимата инфраструктура

Германските лидери Volkswagen, Daimler и BMW планират да вложат общо 185 млрд. долара до 2030 г.
Германските лидери Volkswagen, Daimler и BMW планират да вложат общо 185 млрд. долара до 2030 г.    ©  Reuters
Германските лидери Volkswagen, Daimler и BMW планират да вложат общо 185 млрд. долара до 2030 г.
Германските лидери Volkswagen, Daimler и BMW планират да вложат общо 185 млрд. долара до 2030 г.    ©  Reuters

Производителите на автомобили планират да инвестират близо 515 млрд. долара за производството на електрически автомобили до края на десетилетието. Целта е по този начин да се отговори на все по-строгите критерии за декарбонизация, както и да насочат купувачите към автомобили, които не използват изкопаеми горива, се казва в анализ на Reuters. Според подобен анализ, направен от агенцията преди по-малко от три години, компаниите са предвиждали да инвестират около 300 млрд. долара за електрически автомобили и свързаните с тях технологии.

Анализите на други организации достигат до различни прогнози относно бъдещите разходи на компаниите. Според проучване на консултантската фирма AlixPartners до 2025 г. инвестициите за производството на електрически автомобили ще достигне 330 млрд. долара, като през 2020 г. автомобилните компании общо са изразходвали близо 225 млрд. долара за капиталови разходи и проучвания.

Германските лидери Volkswagen, Daimler и BMW планират да вложат общо 185 млрд. долара до 2030 г., като VW се е ангажирала да инвестира над 110 млрд., което е над 20% от общата прогнозирана сума. От своя страна американските компании Ford и General Motors очакват да вложат близо 60 млрд. до 2025 г. Плановете на китайските компании, начело със SAIC Motor, са за над 100 млрд. долара през следващото десетилетие. Единствено японските производители изостават спрямо стоите конкуренти, като Honda, Nissan и Toyota са се ангажирали общо да инвестират по-малко от 40 млрд. долара.

Притеснения за търсенето

Въпреки допълнителните инвестиции за производство, ръководителите на компаниите и експертите се притесняват, че търсенето на електрически автомобили няма да достигне очакваните нива без допълнителни стимули и инвестиции в необходимата инфраструктура.

Брайън Максим, ръководител на AutoForecast Solutions, оприличава нарастващите инвестиции в тази сфера на Студената война. "Веднъж след като някои производители обявиха програми за електрически превозни средства, всички останали трябваше да обявят собствени програми или да бъдат сметнати за изоставащи." Той също така добавя, че "по този начин много производители на превозни средства планират значителни обеми за категория превозни средства, чието търсене от страна на потребителите е неизвестно и които ще носят минимална или никаква печалба."

Единствената компания, нямаща проблеми с търсенето на електрически автомобили, е Tesla, която на практика продава всяко превозно средство, което произведе. За да увеличи своите производствени способности, компанията отваря два нови завода в близост до Берлин и Остин, Тексас.

В същото време регулациите относно производството на автомобили с вътрешно горене, в това число и хибридни модели, се затягат. Редица държави обявиха, че смятат да забранят продажбата на нови автомобили с вътрешно горене до 2030 г., а американският президент Джо Байдън обяви, че очаква до края на десетилетието 40% - 50% от продажбите на нови превозни средства да са на електрически модели.

Още от Капитал