Столичната община вдигна цените на такситата с над 36% по желание на сектора

Предложението в комисия бе подкрепено от ГЕРБ, ВМРО, БСП. С решението цена на километър скача с 36%, растат и първоначалната тарифа, повикване и престой

В претендиращата за пазарна икономика България цените на такситата се вдигат от общините. По желание на частните компании.
В претендиращата за пазарна икономика България цените на такситата се вдигат от общините. По желание на частните компании.    ©  Велко Ангелов
В претендиращата за пазарна икономика България цените на такситата се вдигат от общините. По желание на частните компании.
В претендиращата за пазарна икономика България цените на такситата се вдигат от общините. По желание на частните компании.    ©  Велко Ангелов

Столичната община задейства рязко вдигане на цените на таксиметровите услуги по искане на самите компании в сектора. Минималната цена на километър през деня от 0.77 лв. се увеличава на 1.05 лв., което е скок от 36%, а нощната минимална цена става 1.21 лв. вместо досегашните 0.88 лв., или ръст от 37.5% Промяната влиза в сила от началото на следващата година. Максималните тарифи пък се увеличават от 1.30 лв. на 1.78 лв. за дневна и от 1.60 лв. на 2.19 лв. за нощна.

Промяната е гласувана в понеделник в транспортна комисия в Столичната община по предложение на общинските съветници Карлос Контрера от ВМРО, Зафир Зарков от ГЕРБ и независимия Борис Бонев и предстои да се гласува от Столичен общински съвет. Обяснението е в ръста на цените на горивата и скъпите авточасти. Те наистина са фактор, но дали увеличението е изчислено вярно и при какво ниво компаниите и шофьорите ще са на плюс, няма да стане известно.

Корекциите на цената на километър означава и вдигане на другите компоненти в крайното ценообразуване, които зависят от нея, като цена за минута престой, повикване или първоначалната тарифа. Увеличение на последната таксиметровите компании си издействаха от Министерството на транспорта в края на миналата година през промяна на текст в наредбата с формирането на отделните цени. Или сега след корекциите и на общината на самата цена влизането в такси вече започва от 2.10 лв.

Пороците на увеличението

Минималните цени не са коригирани от общината от години, но и сега таксиметровите компании имаха възможността да увеличават цените си над минималната до заложената максимална (абсурдно е, че получената сега минимална е била напълно в разрешения и сега таван на цените). Въпреки това почти всички големи таксиметрови компании в София предпочитаха да возят на близки тарифи до долната граница.

Обяснението е в страха от ценова конкуренция от останалите участници на пазара. Така през последните години браншът настоява за административно вдигане на долната граница, задължително вдигане на цените от всички и липса на избор за клиентите. Сега за пореден път общината влиза в ролята на подкрепяща картел и уеднаквяване на цените, при това с рязък скок нагоре, без достатъчно икономически аргументи.

В България не проработи и услугата Uber заради силния отпор на традиционните фирми. Така и този канал за работа на пазарна основа остава затворен.

Партиите на вдигането

Законовата възможност за всеки превозвач да вдигне цената, когато пожелае, не се отчита от комисията в общината.

Всички представители в комисията са гласували "за", което значи ГЕРБ-СДС, ВМРО, БСП и Борис Бонев. Изключение са двамата общински съветници от "Демократична България" - Симеон Ставрев и Тома Белев, който са гласували "въздържал се".

Въпросните партии имат мнозинство в общината, така че ако те не преосмислят позициите си, вдигането ще е факт лесно и скоро.

И още увеличения и подаръци

В началото на годината пък беше променен и начинът за изчисляване на първоначалната цена от страна на Министерството на транспорта и тя стана от два до три пъти от първоначалната цена на километър. Допреди това първоначалната цена на таксиметровия превоз не можеше да надвишава с повече от 50% цената на километър. Таз промяна на министъра веднага вдигна с 1 лв. качването в такси. Сега следва още - при настоящите условия първоначалната цена можеше да бъде най-малко 1.54 лв., докато сега ще се увеличи на 2.10 лв. Отново ръст от 36%.

Промените в наредбата на транспортното ведомство, засягащи началната такса, бяха приети въпреки критиките на КЗК. Според комисията допълнителната регулация на първоначалната такса за таксиметров превоз на пътници от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място би спомогнала за продължаване на практиката на прилагане на сходни първоначални такси на различните таксиметрови компании, с което би затвърдила липсата на ценова конкуренция.

В началото на тази година такситата си издействаха и държавата да плати по-голямата част от алтернативния им данък, който дължат към общините. Съгласно Закона за местните данъци и такси данъкът върху таксиметровия превоз на пътници е в границите от 300 до 1000 лева, като беше прието такситата да платят 300 лв., а останалото да го покрие държавата.

Още от Капитал