Най-динамичните транспортни компании: Бариери няма

Групата на растящите в сектора е разнородна, като единствено липсват представители на авиацията

Въпреки ковид бариерите по пътищата, изминалата 2020 г. беше успешна за компаниите в групата на най-растящите в сектор транспорт.

Групата е разнородна - автомобилни и интермодални превози, спедитори, транспорт по море и река. Единствено по разбираеми причини се усеща липсата на представителите на сектор авиация. Сред компаниите има местни поделения на големи международни имена, като те са и лидери на база размер на приходите. А нито една от фирмите в топ 20 не отчита загуби за изминалата година.

Присъствието на дружества от Пловдив, който се обособи като центъра на автомобилния транспорт, е силно. Пет от 20-те компании са регистрирани в Града на тепетата, а две от тези пет дружества пък са свързани с голямата пловдивска автомобилна фирма ПИМК.

Кой е на върха

Под номер едно в класацията е "Андрея шипинг и трейдинг". Русенският спедитор с ръст от 215% е собственост на Детелин Василев и Данаил Русев. Компанията се занимава с превози по вода и пристанищни спедиторски услуги, както и с вътрешен автомобилен транспорт и митнически услуги.

На втора позиция е софийската "Дайрекс" на Асен Карамихайлов. Компанията има 7 млн. лв. приходи и предлага логистични и складови решения за изпращане на пратки по цял свят от България и от чужбина. Компанията казва за себе си, че предоставя транспортни и логистични решения, насочени най-вече към нуждите на малки предприемачи и малки и средни предприятия, опериращи в eBay, Amazon и Etsy. Или както пощенска услуга, така и бърза експресна услуга за доставка на пратки в рамките на няколко дни.

Трета е "Лесотерм - М", която се занимава с транспорт и логистика на територията на целия Европейски съюз. Приходите на компанията растат със 143%, достигайки 5.6 млн. лв.

Най-големите компании

Лидер в класацията на база размер на приходите е компанията на последната, 20-а, позиция - "ДСВ роуд", дъщерна на едноименната датска компания. Българското дружество расте с 35% и има 42.6 млн. лв. приход за 2020 г.

Компанията майка DSV Panalpina е една от най-големите транспортно-логистични компании в световен мащаб. Има над 60 000 служители в 90 държави и собствени офиси и терминали в цяла Европа. Позициите й допълнително се засилват, след като в края на 2019 г. придобива Panalpina - една от водещите световни компании за решения по веригата на доставки.

Историята на българското дружество започва с една от първите логистични компании в страната -"Вектра". На някакъв етап в нея влиза холандската "Франс Маас интернешънъл" и тя е мажоритарен съдружник. През 2007 г. в сделка на глобално ниво DSV придобива Frans Maas, и в това число и дяловете й във "Вектра". На по-късен етап българските съдружници продават собствеността си на DSV. Дружеството става изцяло датска собственост и през 2009 г. името е променено на DSV Road.

От 2005 г. компанията имаше логистичното депо в НПЗ "Искър-север" до летището. През 2013 г. открива офис във Варна. А през 2017 г. отваря и втора логистична база - под наем в Sofia Ring Logistics Park. Според доклада за дейността това е в отговор на нарасналото търсене на транспортни и логистични услуги от фармацевтичната индустрия.

През тази година стана ясно, че логистичната база на DSV Road до летището е продадена на базираната в Чехия CTP - най-големият собственик и оператор на индустриално-логистични паркове в Централна и Източна Европа. Сделката е през дружеството купувач "Си Ти парк Делта", договорена е на централно ниво и цената е 18.5 млн. лв. По оценка на C&W Forton е най-значимата в сектора на индустриалните имоти в България за последната четвърт на 2020 г. Едновременно е подписан и договор за наем между "ДСВ Роуд" и "Си Ти парк Делта", с деклариран материален интерес 15.94 млн. лв. И по неофициална информация той е над 10-годишен.

Следващата по приходи е компания от Севлиево "Еди Стобарт лоджистикс България", която е под номер 10 с 81% ръст и 41 млн. лв. приходи. Компанията е част от британския логистичен гигант Eddie Stobart, като българското дружество е собственост на регистрираното в Холандия "Еди Стобарт Юръп холдинг Б.В".

Компанията започва да се развива на Изток и българското поделение започва работа през август 2015 г. в малък офис с трима души и десетина шофьори в Севлиево. После се разширява в собствена сграда от 400 кв.м и оперира с над 50 влекача, като е фокусирана върху индустриалното карго в различни страни в Европа.

Групата на ПИМК

Две от компаниите в класацията на най-растящите малки и средни предрпиятия в сектор транспорт са свързани с автомобилния превозвач от Пловдив ПИМК. Едното е дружеството под номер 15 "ПИМК рейл". Компанията расте с 54% и има приходи 29 млн. лв. Дружеството се занимава с интермодални превози.

В началото ПИМК работи в тази посока в партньорство с DB Schenker и с поделението на Deutsche Bahn в България "Ди Би карго България", като се създава блок-влак от Русе до Нюрнберг, Германия. Първият тръгва в края на януари 2015 г., а товаренето става в Пристанищен комплекс - Русе. ПИМК обаче решава да развие собствена жп компания и през 2015 г. вече има договор с вагоноремонтния завод в Септември за специални джоб-вагони за ремаркета, а през ноември 2015 г. е създадено и дружеството "ПИМК рейл". През април 2016 г. то получава и необходимия лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Закупен е и първият нов електрически локомотив Siemens Vectron. Пристигат и поръчаните вагони, през 2017 г. са закупени и два дизелови локомотива. В края на 2017 г. през дружеството "Терминали" ПИМК спечели концесията за 27 години на интермодалния терминал край Пловдив. Той беше построен с пари по оперативна програма "Транспорт", като задачата на концесионера е да инвестира в нужната техника и развитието му.

Последният влак с "Ди Би карго България" е през май 2017 г., като от новия си терминал ПИМК иска да развива интермодални превози между Пловдив и Черкезкьой, Турция, и обратно. Тази година беше обявено че "ПИМК рейл" пуска и интермодален влак от пристанище Бургас до терминала си в Пловдив. Влакът е по договор за една година с оператора на контейнерни линии MAERSK, като клиентът на основаната преди преди повече от 110 години в Копенхаген компания е мебелната JYSK. От интермодалния терминал в Пловдив контейнерите продължават с камион към логистичен център на JYSK в Икономическа зона София - Божурище.

Другата компания, собственост на двамата съдружници в ПИМК Илиян Филипов и Пенко Несторов, е "Некст лоджистик". Тя е собственост на "БГ сървис 2011", където те са собственици. Приходите на "Некст лоджистик" растат с 54% и достигат 26.4 млн. лв. През първите години след създаването (2011 г.) "Некст лоджистик" обслужва основно логистичните нужди на холдинга и малки товари на свързани клиенти.

През 2015 г. започва да работи като изцяло самостоятелна компания - използвайки външни подизпълнители за нови клиенти. Изгражда логистични мрежи от комбиниран сухопътен, железопътен и морски транспорт за комплексно обслужване на цели и групажни товари. А през 2016 г. започва да оперира със собствени логистични складове в България, Пловдив и в Барселона.

И другите в Пловдив

Градът, който традиционно има силни позиции в транспорта, присъства с още три компании в класацията. Това са дружеството "Сарп интермодал България", което е на четвърта позиция и ръст 136% до приходи 10 млн. лв. Компанията е собственост на Вадет Мехмед и турската "Сарп интермодал". Тя казва за себе си, че оперира с контейнери, брезентови контейнери и брезентови полуремаркета. Автопаркът на "Сарп интермодал БГ" се състои от 47 употребявани камиона Renault. Компанията има собствена база във Велс, Австрия. A основните й дестинации са Турция - Австрия, Австрия - цяла Европа. През пролетта на тази година беше обявено, че е получила първата част от общо 25 нови влекача Renault T480.

Друга пловдивска компания в класацията е "Бартес", с мажоритарен собственик италианската "Федерико теста". Компанията предлага логистични решения на клиенти, извършващи пътна, влакова и морска дейност. Извършва и превози на широк обхват химически продукти, както и течни промишлени отпадъци класифицирани като опасни.

Петата фирма от Града на тепетата, класирана под номер 16 и с ръст 51%, е "Р и Р транспорт", собственост на Рафаил Илиев. Компанията е основана през 2012 г. и казва за себе си, че разполага с 50 собствени камиона с тенденция броят им да се увеличи значително до края на годината. Офисът на фирмата се намира в Пловдив, България, а складовата база - в Зибруж, Белгия.

И по вода

В групата на най-растящите в транспорта присъстват и няколко компании, занимаващи се с водни превози. Такава е регистрираната във Варна "Три старс", представител на контейнерния превозвач по море COSCO SHIPPING LINES CO. от началото на 2013 г. Дружеството е собственост на "Трайдънт фрейт".

Глобалната мрежа на COSCO SHIPPING LINES CO. включва глобално над 400 агенции. Компанията предлага пълно натоварване на контейнери, хладилни такива и превоз на габаритни и извънгабаритни товари. Компанията предлага седмичен регулярен превоз между пристанище Варна-запад с PCT терминала на COSCO в Пирея, който е и претоварният хъб за България, за покриването на глобалния морски пазар. Сервизът се обслужва от един кораб и е фокусиран към кратко транзитно време и с бърза ротация между Варна и Пирея. "Три старс" има 20 млн. лв. приходи за изминалата година и 50% ръст.

Ръст на превозите са отчетени и по Дунава и по-специално на тези с ферибот между Оряхово и Бекет, където оператор е акционерното дружество "Фериботен комплекс". То е с приходи за изминалата година 7.1 млн. лв. В началото на извънредното положение от 2020 г. фериботната връзка между Оряхово и Бекет е била затворена и съответно дружеството не е извършвало дейност. Това продължава около седмица, като впоследствие пунктът е отворен, но само за товарни превозни средства, като това продължава до края на годината. Въпреки тези катаклизми от компанията отчитат както ръст на излезлите от страната МПС, така и на влезлите в България и съответно ръст на приходите от продажби с близо 2 млн. лв.

От дружеството изтъкват, че хидрометеорологичните условия са сред основните рискове за тяхната дейност и трябва постоянно да полагат усилия за намаляването на тяхното въздействие. От компанията съобщават още, че през последните няколко години се засилва тенденцията през летните месеци нивото на реката да спада до критични нива. А намирането на външен изпълнител, който да извършва драгирането, става все по-трудна задача, като по цялото поречие на реката съществува същият проблем.