Първи стъпки към новото управление

АПИ и Uber: основните ябълки на раздора в преговорите за транспорта

Участниците в дискусията се обединиха около увеличаване на безопасността по пътищата, големи инфраструктурни проекти и оздравяването на БДЖ и "Български пощи"

Дали Агенция "Пътна инфраструктура" да мине към транспортното министерство, или да остане в Министерството на регионалното развитие. Това беше една от основните теми, по която имаше различия по време на преговорите по темата "Транспорт", продължили рекордните 6 часа и половина, между представителите на четирите партии (виж карето). Идеята АПИ да премине към министерство на транспорта беше подкрепена от три от четирите формации, но срещна несъгласието на "Има такъв народ".

Предложението на "Демократична България" да се въведе отново Uber пък срещна сериозен отпор от БСП. "Пускаме Uber и какво правим с целия таксиметров бранш", попитаха от левицата. Конкретната дискусия за таксиметровата платформа беше окачествена като "много сложна" и беше разписано да се проведе широка обществена дискусия по темата с Uber, както и за споделените пътувания като цяло.

Единомислие все пак имаше по други теми като сигурността по пътищата, одит на изградената инфраструктура, приоритетни големи инфраструктурни проекти, контрола на концесията на летище София и оздравителните планове за БДЖ и "Български пощи".

Четворката записа и че тол-системата ще мине на управление към държавата и вероятно ще се увеличат цени и обхванати пътища.

Къде да е АПИ

"Този дебат вече е воден", заяви Гроздан Караджов от "Има такъв народ" по темата с преместването на АПИ в транспортното министерство, като това според него би направило от ведомството мегаструктура. Той допълни също, че АПИ основно се занимава със строителни разрешителни и отчуждения и има смисъл да е към регионалното министерство, където е и строителният контрол. Колегата му Георги Георгиев добави, че, ако АПИ премине към транспортното министерство "има голям риск от загуба на средства по европейските програми ", защото договарянето по двете програми "Региони в растеж" и "Транспорт и транспортна свързаност" вече приключи и те само се изпълняват, а новите програми са изпратени в Брюксел за одобрение.

Според Асен Василев обаче е странно един министър да не може да менажира основна част от сектора си, като това прави възможностите на транспортното министерство ограничени. "Виждаме порочни практики, като не става въпрос за кражби, а коя част от пътя да се ремонтира на база натовареност", продължи той. В крайна сметка се стигна до решение дискусията по темата да се води на друго, по-високо политическо ниво.

По темата с пътните проекти Асен Василев обяви още, че трябва да има ясно разделяне между проектирането от изпълнението на проектите, за да има реални цени по строителството, както и да се предвиждат пари за поддръжка. По отношение на контрола Василев предлага и свързване на системите на АПИ, митниците и "Пристанищна инфраструктура" за засичане на претоварванията на стоки.

Участниците

Преговорите се водиха от Асен Василев от "Продължаваме промяната". С експертиза по водния транспорт се включи Проф. Благовест Белев от Варна и кариерата му е свързана с корабоплаването. От 1991 г той е преподавател във ВВМУ и по настоящем е професор в катедра "Корабоводене".

Групата на БСП включваше депутата в няколко парламента Георги Свиленски, Крум Дончев, който водеше листата на левицата от Габрово, и Борислав Гуцанов, представител на левицата от Варна.

Групата на "Има такъв народ" се води от Гроздан Караджов, който беше предложен за транспортен министър от "Има такъв народ" през август тази година. Караджов стана депутат през 2014 г., но от Реформаторския блок. Караджов беше и главен секретар на Комитета по пощи и далекосъобщения, главен секретар на министерството и председател на съвета на директорите на БТК по време на правителството на Иван Костов. В преговорите участва и Георги Георгиев, координатор на експертната група на ИТН по "Регионално развитие и инфраструктура" от Враца.

От "Демократична България" се включиха Зорница Стратиева, Михал Сотиров, Виктор Чаушев, Варужан Апелян.

Безопасността

По актуалната тема за безопасността по пътищата участниците се обединиха около това да има нов закон за движение по пътищата, както и да има промени по няколко линии. Първата е подобряване на подготовката на водачите, което включва увеличаване на часовете по кормуване. Крум Дончев от БСП предложи създаване на 28 специализирани областни полигона, както и национален регистър на автомобилите, използвани от хора с увреждания.

От "Продължаваме промяната" искат усилията да се фокусират върху системите за безопасност и постоянния контрол, както и регулация на сервизите и изсветляване на сектора, без да се създават бариери за влизането в него.

Ще има одит на големите инфраструктурни проекти. Единен орган за полагането на маркировката. Предвижда се да се провери техническата възможност камерите на АПИ да засичат скорост - моментна и средна. А парите от фонда към Агенцията по пътна безопасност, в който влизат глобите, да отиват за пътна безопасност и превенция. Страните се съгласиха и да има единна система за обмен на данни при произшествие между МВР, АПИ и министерство на здравеопазването.

Големите проекти

Обичайните големи инфраструктурни проекти също се появиха в дискусията, например направлението Видин - София - Кулата.

Партиите се обединиха около завършването на автомагистралите "Струма" и "Хемус", като предложението на "Демократична България" и двете платна на автомагистрала "Струма" да бъдат изнесени извън дефилето не беше прието.

Сред другите проекти в приоритетите на групите бяха скоростен път в участъка Кюстендил - София, магистралата между Бургас и Варна, анализ на товарите и къде да има интермодални терминали, като първоначално бяха предложени и конкретни места като Видин и Шумен и т.н.

По отношение на тол-системата се предвижда одит, евентуално преизчисляване на таксите, като целта е и връщането на системата за опериране от държавата, ако договорите за това го позволяват.

БДЖ и хората

Вечният препъникамък БДЖ обостри и тази дискусия. Участниците се обединиха около това да има БДЖ. Разделителни линии обаче класически има по отношение на подхода към това.

Според "Демократична България" проблемът е заровен в договора с държавата, където всичко се финансира на влак километри, а не на превозени пътници, като това не мотивира компанията да привлича клиенти, а само да вози влакове, които трупат разходи.

Основните различия обаче дойдоха между Асен Василев (като бъдещ финансов министър) и Георги Свиленски от БСП, който излезе с много конкретно искане за закупуването на 20 хибридни локомотива, 25 електромотриси и 150 вагона, а Асен Василев поиска оптимизиране на системата преди финансово намесването на държавата.

Социалистите предложиха и обратно обединение на НКЖИ, холдинг БДЖ и "Транспортно строителство и възстановяване" въпреки европейските изисквания за разделянето на инфраструктурата от превозвачите, но това в крайна сметка отпадна.

На финала се реши в бюджет 2022 да бъдат заложени средства за необходимото обновяване на подвижния състав на БДЖ при следните условия: оздравителен план и реалистичен бизнес план и ревизия на договора за обществен превоз, който да мотивира БДЖ да предоставя качествена услуга.

А от ДБ предложиха парите за подвижен състав да дойдат от плана за устойчивост и да се поиска дерогация за падане на монопола на пазара. Предстои и одит на БДЖ и НКЖИ, както и синхронизиране на разписанията между БДЖ и автобусните фирми.

Вода, въздух, технологии

В сферата на водния транспорт спор се появи между представителите от Варна за бъдещето на пристанищните терминали на града. БСП се обявиха против концесионирането на пристанище "Варна-запад", както и против концесия на вече изградени пристанища, като повечето от тях бяха концесионирани по времето на ГЕРБ.

В морския транспорт БСП предложи изработването на цялостна морска стратегия, която да включва съревнование с терминалите на Констанца. Конкретни действия ще има и за превръщане на Дунав в целогодишен плавателен канал.

Във въздушния транспорт почти всички се обединиха около нуждата от стриктен контрола върху изпълнението на концесионния договор на летище София.

От "Демократична България" наблегнаха на пътниците и техните права, удобства и изграждането на интегрирани и по-ефективни транспортни системи. Те предложиха въвеждане на европейските регламенти, които гарантират правата на пътниците в обществения транспорт. Някои от идеите обаче не спечелиха подкрепата на останалите.

Беше прието да има и план за устойчиво развитие на електромобилността, без обаче да се субсидират покупките на електромобили от частни лица.

Като цяло преговорите течаха умерено конструктивно, но имаше и искри и иронични подхвърляния от страна на ИТН, и класически за социалистическата партия неприемливи идеи за свръхдържавна намеса.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby

    ДБ от край време са лобисти на Uber. Киро и Асан още се правят на ощипани моми и не се издават, но скоро ще се разбере, че и те са лобисти на американското посолство.

  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid

    Къде е АМ Русе - Велико Търново?
    Проектът е приоритетен в ОП "Транспортна свързаност" и нито дума за него вчера.
    Промяната ли продължаваме?

  • 3
    valdim avatar :-|
    Dimov

    От прочетеното за мен остава усещане за какафония. Може би е нормално към този момент, но сякаш обстановката по тези преговори е "Другари, дайте да дадем!"
    Сложното е, че за да се навлезе в конкретика трябва време. А време в началото няма. И когато С ВРЕМЕТО се навлезе в тая конкретика ще започнат да гърмят конфликтите. И каруцата ще се разскърца...

  • 4
    cav16646646 avatar :-|
    cav16646646

    Извън здравия разум е под умнокрасивата мантра "споделено пътуване" да се прокарва връщането на нелегалните таксиметрови услуги и да се ощетяват легалните и общините. Още повече пък да се лобира за конкретна фирма.

    Споделено пътуване е да качиш някой, който е в същото направление като теб, и да си поделите или не разходите. Например между колеги, автостоп и пр.
    Да превозваш хора от адрес до адрес на постоянна основа като начин за препитание или допълнителни доходи не може да е друго, освен нелегална таксиметрова дейност. Де факто и де юре. А през Юбер се предлага точно това.

    Ако има някакъв практически смисъл от споделени пътувания между непознати в българските условия, то това засяга по-скоро междуградското пътуване. И ако се намери начин за контрол и отсяване на реалното от нелегалния превоз, нека се развива това направление.

    ДБ както имат добри идеи, така и доста подозрителни предложение и не става ясно от чужда държава ли са зависими или са твърде обременени идеологически до невъзможност да разгледат прагматично един казус.

  • 5
    cav16646646 avatar :-|
    cav16646646

    Всеки гледа да предложи повече заради онлайн излъчването. Скоростен път София-Кюстендил от какъв зор? Първо няма достатъчно трафик, нито Македония има планове да изгради такъв път до границата в близко бъдеще. Като сложиш и ужасния планински терен, на места над 1000 метра н.в., и задължителния обход на Перник, то струва ли си заради 15 км по-къс път спрямо варианта през Дупница да се влагат не малко средства при толкова много належащи проекти?

    Това може да е актуална тема едва когато РС Македония влезе в ЕС и трафикът между двете страни нарасне дотолкова, че и АМ Струма започне да се задръства. Тогава и магистрала да направят.
    А засега най-адекватен вариант за транспортна връзка е през Благоевград-Делчево. Там ще стане най-лесно, поне от наша страна, тъй като София-Благоевград вече е магистрала, както и Щип-Скопие, а Щип-Кочани - скоростен път. Остава да се измисли нещо и между Благоевград и Кочани.

    Колкото до Варна-Бургас, има нужда от такава магистрала, но да се предложи за европейско финансиране като част от един по-голям коридор от Одеса, през Тулча, Констанца, Бургас, Истанбул/Измир и пр.
    Както и да се проектира заедно с една бърза ЖП-линия между двата града, с тунел през Стара планина.

  • 6
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Колкото повече гледам, толкова повече се убеждавам как май е по-добре без правителство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал