Информатори: Deutsche Bahn е правил злоупотреби с най-големия проект в Германия

Нарушенията са довели до 600 млн. евро ненужни разходи, а ръководителите на проекта са получавали подкупи

И двамата информатори са инженери, работили по проекта, като единият е бил уволнен.
И двамата информатори са инженери, работили по проекта, като единият е бил уволнен.    ©  Reuters
И двамата информатори са инженери, работили по проекта, като единият е бил уволнен.
И двамата информатори са инженери, работили по проекта, като единият е бил уволнен.    ©  Reuters

Двама служители на Deutsche Bahn обвиняват железопътната компaния в злоупотебра с корпоративни средства като част от мащабна измама, свързана с проекта за изграждане на новата гара в Щутгарт, известна като Stuttgard 21. По време на разследването един от информаторите е уволнен, а другият прекъсва контактите си с вътрешния контрол на компанията поради страх от ответни действия, съобщава Financial Times след провеждане на собствено разследване на документите и интервюта с очевидци. Тези обвинения са поредният скандал, свързан с проекта, известен със своите забавяния и многократно надхвърляне на първоначалния си бюджет.

Проблемите

Проектът първоначално е предложен през 1994 г. и е финансиран от германското правителство, ЕС, провинция Баден-Вюртемберг и Щутгарт. От 2017 г. се намира под надзора на Роналд Пофала, служител на Deutsche Bahn, и бивш ръководител на кабинета на Ангела Меркел. Първоначалният бюджет за новата станция е бил 2.5 млрд. евро, но се покачва до 8.2 млрд. През 2016 г. германският контролен орган Bundesrechnungshof предупреждава, че разходите биха могли да достигнат до 10 млрд. евро и упреква правителството за "сериозни недостатъци" в извършвания надзор.

Освен проблеми с бюджета проектът, който се счита за най-големия инфраструктурен в страната, се изправя и пред неодобрението на гражданите. Местните са протестирали срешу планираното частично разрушение на сегашната гара, която през 2009 г. е предложена за включване в списъка на ЮНЕСКО, изсичането на дървета в централния парк, високите разходи и продължителността на строителните работи. През 2010 г. се стига до сблъсък между демонстранти и полицията.

Детайли

Според твърденията на информаторите нарушенията са довели до 600 млн. евро ненужни разходи за Deutsche Bahn. И двамата също така твърдят, че ръководителите на проекта са възлагали излишни дейности и са получавали подкупи.

И двамата информатори са инженери, работили по проекта, като единият е ръководител на екип и специалист по разпределяне на разходите, който се е присъединил към Deutsche Bahn през 1997 г. Другият, който е уволнен по време на разследването, е започнал работа през 2013 г. Според техните информации нарушенията са довели до 600 млн. евро ненужни разходи за Deutsche Bahn. И двамата също така твърдят, че ръководителите на проекта са възлагали излишни дейности и са получавали подкупи.

Проектът за нова гара в Щутгарт е поскъпнала близо 4 пъти, надзорът е бил слаб.

Като пример за ненужни дейности е даден изграждането на електрическа подстанция, която не е фигурирала в първоначалния план. Според жалбата един от инженерите е бил принуждаван от висшестоящите да възложи договор за нейното изграждане на стойност 2.5 млн. евро, въпреки че е съществувало алтернативно предложение на стойност 30 хил. евро. Според запознати със случилото се инженерът е отстоявал позицията си и в крайна сметка по-скъпият вариант е отпаднал.

Информаторите също така твърдят, че някои ръководители на Deutsche Bahn са пренебрегнали правното си задължение да възстановят разходите, които други партньори са били длъжни да покрият съгласно германското законодателство. За пример се дава преместването на съседна метростанция, разходите за което би трябвало да бъдат разделени с местната община. Те подозират, че това поведение е опит да се попречи да се открият направените излишни разходи.

Първоначалните съмнения на двамата са представени в компанията, но след като са отхвърлени от по-висши ръководители, започват да се съмняват, че мениджърите умишлено пренебрегват нарушенията. Deutsche Bahn заявява, че са започнали разследване на жалбата през 2016 г., което е приключило след повече от година, без да установи нередности.

Опасенията на информаторите са представени в кратък доклад от четири страници с дата 11 юли 2016 г. - същият ден, когато е проведена среща между информаторите и служителите от вътрешния контрол. В него се посочва, че "незаконно и неправилно поведение", включително "незаконни финансови ангажименти, непрозрачни договорености и организационен хаос", са причина компанията "да е била ненужно лишена от 600 млн. евро". В доклада също така се посочва, че авторът му многократно се е чувствал тормозен и му е било крещяно от началници, които са изисквали неправилните решения да бъдат одобрявани със задна дата.

Трима души, запознати със случая, потвърждават автентичността на документа, като двама от тях добавят, че разследващите са били запознати със съдържанието му в детайли от автора. Deutsche Bahn заявява пред Financial Times, че не разполага с подобен документ, че информаторите не са се свързали със служителите на компанията преди юли 2016 г., и че авторът е заел "пасивна роля" на срещата. Според други очевидци информаторите са били в контакт с разследващите от декември 2015 г. и преди юли са били планира две други срещи, които не са се проведели. От компанията отхвърлят това описание на събитията като "неразбираемо".

След първоначална среща, проведена през януари 2016 г., единият от информаторите започва да получава писмени предупреждения за предполагаеми дребни нарушения и е уволнен през декември същата година. Той съди компанията за неправомерно уволнение и се връща на работа, но е уволнен отново. Deutsche Bahn заявява, че действията ѝ спрямо служителя не са свързани с жалбата, а се отнасят до нарушения, свързани с работата. От компанията потвърждават, че вторият информатор е прекъснал контакта си със службата след срещата през юли. Хора, запознати с въпроса, заявяват, че той се е боял от ответни действия и е смятал, че няма интерес към задълбочено разследване. Deutsche Bahn отказа да коментира причините за решението му, но посочи, че това лице все още е служител в компанията.

Компанията заяви пред Financial Times, че "защитата на добросъвестните информатори е от голямо значение". Двамата служителите обаче подозират, че самоличността им е била разкрита пред висшето ръководство на проекта против тяхната воля, твърдят документите. Deutsche Bahn категорично отрича да е разкрила вътрешно лицата, подаващи сигнали за нередности.

Още от Капитал