Пандемията промени пътуванията

След като загуби 6 млрд. долара по време на кризата, индустрията ще трябва да се ориентира в несигурно бъдеще

Близкото бъдеще за индустрията изглежда крехко на фона на нестабилните гранични правила и пикове в случаите на ковид-19
Близкото бъдеще за индустрията изглежда крехко на фона на нестабилните гранични правила и пикове в случаите на ковид-19    ©  Reuters
Близкото бъдеще за индустрията изглежда крехко на фона на нестабилните гранични правила и пикове в случаите на ковид-19
Близкото бъдеще за индустрията изглежда крехко на фона на нестабилните гранични правила и пикове в случаите на ковид-19    ©  Reuters

Често описват COVID-19 като най-голямата криза за туристическата индустрия. През последните 18 месеца секторът беше почти затворен по време на локдауна, като се отвори само за кратко, преди нарастващият процент на инфекцията да принуди властите отново да затворят границите. Компаниите трябваше да се натоварят с дългове или да се обърнат към правителствата за помощи. Tui, най-големият туроператор в Европа, получи 4.3 млрд. евро заеми от германската държавна банка KfW от началото на пандемията, докато американските авиокомпании - повече от 60 млрд. долара държавни помощи. Дори по-силните туристически компании трябваше да събират капитал, да уволняват персонал и да свиват операциите си. Expedia намали служителите си с 3000 души до около 19 хил. British Airways съкрати работната си сила с близо една трета. Hilton, традиционно смятан за една от водещите хотелски групи от анализаторите, съкрати 2100 работници и издаде облигации за 4.4 млрд. долара, пише в анализ Financial Times.

Кризата се усеща неравномерно в целия свят. Вътрешните пазари за пътуване в САЩ и Китай периодично се връщат към почти нормалните нива. В Европа цифровият пропуск за пътуване, който направи граничните проверки по-бързи, помогна за летния туристически сезон. Строгите гранични правила пречат на пътуването до и извън Обединеното кралство. А пък в голяма част от Азиатско-Тихоокеанския регион няма почти никакъв международен туризъм от 18 месеца насам.

Разпространението на ваксинациите обаче означава, че повечето страни в момента разхлабват ограниченията и бизнесът може да започне да се връща към рентабилност. Дори Австралия, една от първите страни, които въведоха задължителна хотелска карантина за пристигащите пътници, започна да приветства ваксинираните международни пристигащи, без да изисква период на изолация.

Несигурност въпреки възстановяването

Близкото бъдеще за индустрията изглежда крехко на фона на нестабилните гранични правила и пикове в случаите на ковид-19. Острият недостиг на персонал, нарастващи разходи и опасения относно въздействието на въздушния транспорт върху околната среда също пораждат притеснения за темпа на възстановяването. Технологиите могат и да помогнат за компенсирането на някои от тези области, казват експерти от индустрията, но мнозина прогнозират, че общите приходи няма да се върнат към нивата отпреди пандемията поне до средата на десетилетието.

Сред ръководителите на авиационни компании и хотелски вериги, анализаторите и инвеститорите има по-спешен въпрос - колко ще се променят пътуванията.

"Светът е напълно различен заради пандемията", казва Брайън Чески, главен изпълнителен директор на Airbnb, платформата за резервации за настаняване. Той го описва като "една от най-големите промени в ежедневния живот след Втората световна война... Това за мен е революция, не мисля, че пътуването се връща там, където беше, защото не мисля, че светът се връща там, където беше."

Според проследяването на възстановяването на Световната туристическа организация на ООН въздушните резервации между януари и октомври 2021 г. са с 86 процента по-ниски от същия период на 2019 г., докато през юли международните пристигания са само една трета от това, което са били през същия месец на 2019 г.

Бизнес пътувания, но не каквито ги познаваме

Airbnb уволни 1900 от своите 7500 служители през май 2020 г. В света след пандемията компанията работи с нагласата, че видеоконференциите и работата от вкъщи остават на дневен ред и че пътниците променят подхода си към пътуванията, удължавайки бизнес пътуванията в почивки и избирайки да работят от по-екзотични места.

"Ние вярваме в свят, в който хората имат нова открита гъвкавост, която не са имали преди", казва изпълнителният директор на компанията.

Той и други в хотелиерската индустрия като шефа на Marriott Тони Капуано вярват, че това ще накара хората да предприемат по-дълги пътувания, където съчетават отдих и работа, и че бизнес срещите до голяма степен ще се преместят онлайн.

Чески казва, че Airbnb, която в четвъртък съобщи, че престоят от 28 дни или повече е най-бързо развиващата се област в бизнеса, ще премине от краткосрочен бизнес за отдаване под наем в компания за "пътуване и живеене", която предлага на клиентите месечни престои. В момента Airbnb надгражда приложението си, за да насърчи по-дълъг престой.

Въздействието на климатичните промени

В дългосрочен план вредите за околната среда от пътуването ще се окажат по-голямо препятствие за преодоляване, отколкото пандемията, казват мнозина в индустрията. Expedia и нейният конкурент Booking.com работят върху начини да покажат на клиентите въздействието върху околната среда от тяхната резервация по същия начин, по който уебсайтовете показват звездната оценка на хотелите, докато инструментът за търсене на полети на Google вече показва въглеродните емисии от пътуванията заедно с цената. Преди срещата на върха за климата COP26 авиокомпании и туристически компании разкриха обещания и нетни нулеви ангажименти в опит да елиминират всеки аргумент, че трябва да летим по-малко или че правителствата трябва да въведат въглеродни данъци, за да контролират търсенето. Собственикът на British Airways обеща да инвестира 400 млн. долара в устойчиви авиационни горива през следващите 20 години, за да помогне на индустрията да постигне нетна нулева цел за 2050 г., а Ryanair откри изследователски център за устойчива авиация. Круизни линии като Royal Caribbean и MSC обявиха планове за кораби с хибридно задвижване и въглеродни компенсации.

Индустрията се надява, че тези обещания за технологични инвестиции ще бъдат достатъчни, за да осигурят непрекъснат растеж на сектора. Въпреки че някои европейски страни обезкуражават вътрешните полети, включително Франция, която забрани много вътрешни полети, Робърт Кортс, министърът на авиацията на Обединеното кралство, казва, че "не летенето е проблем, а емисиите" и че технологията в крайна сметка ще позволи свободно летене.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри вярва, че нито пандемията, нито изменението на климата ще имат "някакво трайно въздействие" върху летенето: "Идеята, че хората никога повече няма да пътуват след ковид или след COP ще спрат да летят и ще ги е срам, никога няма да се случи."