Бъдещето на логистичния сектор е силно зависимо от COVID-19

Липсата на шофьори, необходимостта от по-екологичен бизнес и проблеми с доставките по море ще са определящи за бранша

Според данни на Международния транспортен форум индустрията е отговорна за 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид, като очакванията са тази стойност да се покачва.
Според данни на Международния транспортен форум индустрията е отговорна за 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид, като очакванията са тази стойност да се покачва.    ©  Reuters
Според данни на Международния транспортен форум индустрията е отговорна за 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид, като очакванията са тази стойност да се покачва.
Според данни на Международния транспортен форум индустрията е отговорна за 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид, като очакванията са тази стойност да се покачва.    ©  Reuters

COVID-19 имаше особено тежко влияние върху глобалните вериги на доставки. Много компании заговориха за нуждата от регионално производство на продуктите си, което би улеснило процеса. По-високи цени за доставки, тяхното забавяне, както и необходимостта от диверсифициране на източниците на материали са няколко от нещата, които се промениха по време на пандемията. "Веригите за доставки трябва да се преоформят, за да се съсредоточат върху устойчивостта, гъвкавостта и стабилността", смята Ричард Уайлдинг, професор по стратегия на веригата за доставки в Училището по мениджмънт Кранфийлд във Великобритания. Увеличението на онлайн пазаруването по време на пандемията също оказва влияние върху веригата на доставките - голяма част от компаниите трябва да доставят продуктите не до магазини, а директно до вратите на потребителите, пише в анализ Financial Times.

Един цветарски магазин в Лондон, изглежда, има решение на проблема с доставките до вратата на потребителя. Freddie's Flowers, който има два склада в Лондон, е започнал да използва електрически велосипеди, които да пренасят стоката. 75% от доставките им се извършват чрез колела, като според шефа за доставки във Великобритания Алис Скоуби това е услеснило бизнеса им, а и е екологично съобразено решение. "Разбрахме, че това е наистина добър начин за доставка, защото клиентите получават своята кутия, а важен е и фактът, че не е в микробус и не използва дизел, което беше огромно нещо за нас", казва Скоуби.

Естествено, примерът на Freddie's Flowers не е приложим за големите логистични компании. Те обаче имат възможността да вземат пример от компания, която се опитва да революционира сектора. Orion High Speed Logistics започна преди малко повече от месец да използва преработени пътнически влакове за доставки на товари директно в сърцето на Лондон. Те използват високоскоростни влакове и смятат, че моделът им на работа може да бъде ключов за постигането на екологичните цели, които светът си поставя. Друг плюс на метода на Orion е създаването на по-добри условия за шофьорите, които не трябва да карат дълги и изморителни курсове, а просто да доставят стоката от гарата до крайния потребител или склад.

Облекчаване на шофьорите

Облекчението на работата на шофьорите е един от големите въпроси пред индустрията. Увеличението в онлайн търговията ги поставя в затруднена ситуация, в която редовно им се налага да карат 15-часови смени, за да изпълнят поръчките си. Brexit и ниското заплащане пък предизвикаха остър недостиг на шофьори. Според Томи Уийрт, който е президент на шведския Профсъюз на транспортните работници, единственият начин проблемът да бъде решен, е забравянето за принципа "доставка на следващия ден". "Мисля, че единственият начин е да се върнем към времето, когато ще трябва да изчакаме няколко дни, за да бъде доставено нещо, което сме поръчали", заявява той пред Financial Times. И добавя, че хората често си мислят, че помагат на природата, като пазаруват онлайн, но реалността е друга. Комплексната система от независими една от друга фирми, които трябва да работят заедно, за да доставят даден продукт, означава, че емисиите на въглероден диоксид реално се увеличават.

Според данни на Международния транспортен форум индустрията е отговорна за 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид, като очакванията са тази стойност да се покачва. Селин Уркад, която работи като управляващ директор на логистичната консултантска агенция Change Horizon, няма компания, която да е готова да поведа марша към декарбонизацията. Причината е, че за това се изисква сериозна модернизация на начина на работа, а той е значително по-скъп от сегашния. Устойчиво гориво за самолети например е пет пъти по-скъпо от нормалното. Според Доминик Уъкрей, директор в Световния икономически форум, компаниите имат възможността да бъдат пионери в декарбонизацията, но това зависи от външни фактори. "Взаимодействието между правителства и компании, за да се възползват от тази възможност, е важно", добавя той пред Financial Times.

Цените на иновациите са сериозно затруднение и за друга част от сектора - тази на корабоплаването. Пристанищата започват подготовка за "мегакорабите", които ще играят все по-голяма роля в изпълняването на доставки. Уголемяването на доковете, внедряването на независими роботи, които да обработват различните контейнери, издълбаването на подводни канали, които корабите да използват, както и увеличаването на височината на дадени мостове са задължителни стъпки за възможността за работа със "мегакорабите". Всичко това обаче струва много пари, които пристанищата може и да не искат да похарчат. Според рейтинговата агенция Moody's, реновирането може да доведе до прекъсвания в работата, а и то не би донесло сигурно покачване на производителността. "Много анализи, които сравняват показателите за производителност между автоматизирани и конвенционални терминали, показват непоследователни и в редица случаи отрицателни печалби в производителността от автоматизацията", смятат от компанията.

Ковид донесе много промени в начина на живот, но като че ли логистиката е един от най-тежко засегнатите сектори. Пандемията подчертава нуждата от иновации в бранша, но тяхното внедряване не е гаранция за успех. Всичко това поставя отрасъла пред неясно бъдеще. Едно нещо обаче е сигурно - нуждата от декарбонизация, автоматизиране на процесите и регионализирането на веригите за доставки за момента изглеждат като най-сигурния начин за овладяване на проблема.

Още от Капитал