Затегнете коланите

Международните пътувания ще станат по-лесни, но ограниченията ще останат

Броят на международните пристигащи пътници е намалял с близо 75% през 2020 г. според Световната туристическа организация към ООН
Броят на международните пристигащи пътници е намалял с близо 75% през 2020 г. според Световната туристическа организация към ООН    ©  Reuters
Броят на международните пристигащи пътници е намалял с близо 75% през 2020 г. според Световната туристическа организация към ООН
Броят на международните пристигащи пътници е намалял с близо 75% през 2020 г. според Световната туристическа организация към ООН    ©  Reuters

Началото на пандемията се запомни с празни рафтове в супермаркетите, тъй като глобалните вериги за доставки се огънаха под напрежението на паническото купуване и прекъсванията, причинени от COVID-19. Скоро системата се коригира. Но един недостиг, който не е запълнен, е този на международните пътници. Самолетите все още често са наполовина пълни в най-добрия случай и много от летищата в света остават рядко населени.

Броят на международните пристигащи пътници е намалял с близо 75% през 2020 г. според Световната туристическа организация към ООН. Това са 1 млрд. по-малко хора, които пътуват в чужбина. Не се очаква данните за 2021 да бъдат много по-добри. Но перспективите за 2022 изглеждат по-малко мрачни.

Повече хора ще преоткрият удоволствието да се качат на самолет, за да отидат на спонтанна градска почивка, да присъстват на дълго планирана семейна сватба или да направят ваканцията на живота си. И докато мениджърите ще продължат да прекарват много време в с изпънат гръб по време на видеоразговори, те все повече и ще се отпускат в седалките на бизнес класата.

В десетилетията преди пандемията международните пътувания растяха бързо, като броят на посетителите в чужди страни се утрои между 1990 и 2019. Бюджетните авиокомпании, нарастващият просперитет и повечето свободно време подкрепиха този растеж. Тези сили в крайна сметка ще отново ще започнат да действат.

В началото на пандемията повечето анализатори смятаха, че международните пътувания няма да се възстановят до нивата от 2019 преди 2023 и по-вероятно едва през 2024. Това все още изглежда разумен залог. Ограниченията за международни пътувания все още са строги и отпадат бавно. Дори сега само три държави - Мексико, Коста Рика и Колумбия - не налагат ограничения за посетителите, докато 88 държави все още са напълно затворени, а много други имат в сила драконовски политики. Но с покачването на нивата на ваксиниране и намаляването на инфекциите правилата ще бъдат облекчени и маршрутите ще се отворят отново. На голяма част от хората по света беше забранено да влизат в САЩ, докато правилата не се промениха през ноември.

Възстановяването ще бъде неравномерно. Вътрешните пътувания в големите страни вече се завърнаха - Америка се доближава до нивата отпреди COVID-19, а Китай вече ги надмина. Регионалните пътувания се увеличават. Международната организация на авиокомпаниите IATA смята, че Европа може да се върне към почти четири пети от нивата преди пандемията през 2022. Но възстановяването в Азия е бавно и може да продължи да изостава от останалия свят. Пътуването на дълги разстояния ще остане на ниски нива, докато ваксинациите не станат по-широко разпространени и множеството правила и разпоредби не станат по-лесни за управление.

Резервациите за ваканции се увеличават всеки път когато страните премахнат ограниченията за пътувания в чужбина, и освен ако не се появи нова, по-опасна мутация на ковид-19, това огромно натрупано търсене ще помогне да се запълнят отново самолетите по маршрути на къси разстояния. Компаниите обаче планират да харчат по-малко за пътувания. Проучванията показват, че бюджетите обикновено се намаляват с 20-40%. Най-мрачните прогнози са, че половината от всички бизнес пътувания може да са изчезнали завинаги. Множество срещи и конференции ще останат виртуални или поне ще се провеждат в хибридна форма с много по-малко хора, които ще присъстват лично.

Дори ако се появи по-заразна мутация на вируса, която потенциално ще върне всичко в обратна посока, един тип пътешественици ще лети над задържащите се тъмни облаци - богатите. Нарастващото търсене на места в частните самолети ще продължи, тъй като богатите заобикалят много от бариерите, пред които са изправени масите. През първите осем месеца на 2021 бяха извършени 2.9 млн. полета с бизнес самолети, 70% повече в сравнение с 2020 и малко повече в сравнение с 2019, докато пътническите полети все още са с около 40% под нивата преди пандемията според компанията за данни WingX.

Ако това не е достатъчно ексклузивно, нова дестинация, по която няма COVID-19, се появи през 2021 и ще приеме повече пътници през следващите години. Ако имате свободни няколкостотин хиляди долара, можете да резервирате билет за полет до Космоса.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Още от Капитал