Въздушният вход към Пловдив

Пловдивската аерогара най-вероятно ще бъде отново предложена за концесия, а междувременно държавата иска да я развива

През лятото на 2009 г. летището се сдоби с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева от държавата и с капацитет 1000 пътници в пиков час. Тези пътници така и не дойдоха
През лятото на 2009 г. летището се сдоби с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева от държавата и с капацитет 1000 пътници в пиков час. Тези пътници така и не дойдоха    ©  Цветелина Белутова
През лятото на 2009 г. летището се сдоби с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева от държавата и с капацитет 1000 пътници в пиков час. Тези пътници така и не дойдоха
През лятото на 2009 г. летището се сдоби с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева от държавата и с капацитет 1000 пътници в пиков час. Тези пътници така и не дойдоха    ©  Цветелина Белутова
Всичко за Пловдив може да откриете в специалната секция на Капитал.

Ако има град, който да конкурира София по възможности за развитие - това със сигурност е Пловдив. Почти всички фактори са налице освен един - връзката по въздух.

На фона на възхода в икономически и туристически план летището на втория град остава все така пусто, работещо само през деня и вяло менажирано от държавата.

Вече четири процедури по отдаването му на концесия завършиха без резултат. Предпоследната, предизвикала най-голям инвеститорски интерес, по неизвестни причини завърши с отказ от страна на държавата да предостави аерогарата на втория класиран участник и така беше изпуснат добрият момент, преди да се заформи пандемията.

Сега, след като най-голямото държавно летище - това в София, вече е в частни ръце, летище Пловдив привлече отново вниманието. Предишният служебен министър Георги Тодоров съобщи, че държавното дружество "Летище София" ще се влее в "Летище Пловдив", като второто ще получи парите по сметките на столичната аерогара. А междувременно летище Пловдив стана обект на кадрови борби между бивши, настоящи и бъдещи директори.

С авиобазата сега всичко пак ще започне отначало, като ще се подготви нова процедура по концесия, и то в труден момент за авиацията. Едновременно с това съветникът на новия министър на транспорта по авиационните въпроси Владимир Зайков заяви, че държавата трябва да започне да прави това, което е пропуснала да направи в последните 20 години. С други думи, тя самата ще трябва да направи някои инвестиции преди процедурата.

Добрата новина е, че разнообразието от полети от Пловдив предстои да стане по-голямо. Двете основни нискобюджетни авиокомпании - RyanAir и WizzAir, оперират полети от ноември. Лошата е, че държавната компания все още не умее да преговаря добре - полетите на Wizz Air например са договорени при не много добри условия, които не покриват разходите.

Летище на загуба

От години съществуването на летище Пловдив е скъпо начинание. Последният отчет за дейността на компанията показва непокрита загуба от минали години от 10.2 млн. лв. Приходите на компанията за 2020 г. са 4.3 млн. лв. От тях преотстъпените суми от "Гражданска въздухоплавателна администрация" са 2.6 млн. лв., като от 2008 г. на база договора между летището и министерство на транспорта то получава издръжка за персонала, зает с летищната дейност, обяснява Зайков. А загубата за пандемичната година е 513 хил. лв.

За да реши системен и пазарен въпрос, държавата реши да подходи класически - като прелее едни пари от едно дружество в друго. В момента е в ход процесът по вливане на дружеството "Летище София" в "Летище Пловдив", като по думите на Владимир Зайков това може да отнеме 6 - 8 месеца.

След като беше решено 60 млн. лв. от средствата на столичното летище да отидат за авиокомпаниите, по сметките му ще останат още 30 млн. лв., които следва да отидат за нуждите на летище Пловдив. Официалните аргументи на министър Георги Тодоров за прехвърлянето бяха, че чрез вливането ще се възпрепятства възможността от разпиляване на средствата и активите, както и че на годишна база финансовият недостиг на "Летище Пловдив" бил около 1.5 млн. лв.

Къде са полетите

През последните десет години надеждите за летище Пловдив винаги са били големи и никога не са се оправдавали. През лятото на 2009 г. то се сдоби с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева от държавата и с капацитет 1000 пътници в пиков час. Тези пътници така и не дойдоха, като за 10 години летището имаше един основен клиент - нискотарифната авиокомпания Ryanair.

Тя дойде в Пловдив, след като през 2010 г. общините от региона създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - южната врата на България", в който събираха по 50 ст. на жител. За да не влезе в графата непозволена помощ, сумата отива към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламира региона пред потенциалните пътници. През годините между Ryanair, фонда и летището обаче имаше редица проблеми, предимно с бавене на плащания - един път от фонда към превозвачи и втори път от превозвача към летището.

В крайна сметка към края на октомври 2021 г. Ryanair лети по само една линия - лондонското летище "Станстед", а летището е с работно време от 8 часа сутринта до 22 часа вечерта.

Ограниченият режим на работа започна още през 2015 г., като в сравнение с тогава и служителите са се свили наполовина - от 156 на 80 души през 2021 г.

През 2015 г. дори се стигна до фрапиращите случаи с два самолета на Wizz Air, които заради силен вятър в София трябваше да кацнат по необходимост в Пловдив. Там те попаднаха на празно летище, само с охрана и липсващ персонал, който да закара стълбата за слизане на пътниците, които прекараха на борда два часа.

"Това не е режимът на работа, който целим", казва Зайков сега по въпроса със скъсеното работно време.

Предстоящо раздвижване

Известно раздвижване при полетите има в последните няколко месеца. Наскоро ирландският нискотарифен превозвач пусна нов маршрут от Пловдив до Дъблин като част от зимната си програма, като от януари полетите ще са два пъти в седмицата.

Конкурентът Wizz Air пък започна първите си полети от и до дестинацията от началото на ноември тази година, като авиокомпанията оперира три изцяло нови маршрута от Града на тепетата: до Лондон, Дортмунд и Меминген.

По думите на Зайков обаче старото ръководство е сключило с превозвача допълнително споразумение за наземно обслужване, което е неизгодно финансово за държавната аерогара. Според него става дума за договор 2.5 пъти под себестойността на продукта.

За едно летище обаче не е добра идея да спира договорени и обявени полети - когато искаш хората да идват някъде, е добре да не променяш плановете им непрекъснато. Ето защо е направен опит да се предоговорят условия не по отношение на цените, а по продължителността на споразумението.

Идва ли нова концесия

По-големият въпрос за дългосрочното развитие на пловдивската аерогара продължава да стои. Държавата най-вероятно ще направи нов пореден - пети - опит да отдаде летището на концесия, като по всяка вероятност ще се търсят услугите на Европейската инвестиционна банка като консултант, казва министър Христо Алексиев.

Самият Зайков е дългогодишен оперативен директор в "Тракия икономическа зона" и като такъв участва в състезанието за концесията на летището от 2018 г. Тогава "Тракия икономическа зона" кандидатства съвместно с пловдивската транспортна компания ПИМК. Изборът обаче падна върху китайската HNA Airport Group (в партньорство с бившия финансов министър Асен Василев), но тя се отказа впоследствие, след смъртта на главния акционер в китайската компания.

Въпреки първоначалните очаквания, че държавата ще подпише с класирания на второ място кандидат, до покана за сключване на договор не се стигна и процедурата беше прекратена през есента на 2020 г. Така държавата изпусна офертата на пловдивското обединение за 65.5 млн. евро инвестиции, като реалните причини за натискането на спирачката на тази процедура остават неизвестни и до ден днешен.

На въпрос местните кандидати биха ли се включили в една нова процедура Зайков днес отговаря: "Интерес има, но не мога да кажа как ще бъде проявен."

Според него трябва да се заложат критерии за развитие на каргото, както и че предстои да се осъвременят концесионните условия. Едновременно с това държавата имала и намерение да развива летището, казва той. Едно от нещата, в които по неговите думи ще се инвестира там, е склад за гориво и смазочни материали.

Една от пречките пред концесията по неговите думи са делата с друга фирма - акционерното дружество "Летище Пловдив", която е собственик на стария терминал на летището, който не се използва. Години наред двете страни водят съдебни спорове заради собствеността на части от перона, като наскоро държавата загуби делото в Пловдивския апелативен съд.