Извън София: как се справят компаниите за е-мобилност в Пловдив?

През 2021 в града навлязоха Spark, Hobo и Lime, които предлагат споделени електрически превозни средства. Последните планират е-велосипеди

В момента автопаркът на Spark в Пловдив e около 60 автомобила, сред които и Skoda CITIGOe iV
В момента автопаркът на Spark в Пловдив e около 60 автомобила, сред които и Skoda CITIGOe iV    ©  Георги Кожухаров
В момента автопаркът на Spark в Пловдив e около 60 автомобила, сред които и Skoda CITIGOe iV
В момента автопаркът на Spark в Пловдив e около 60 автомобила, сред които и Skoda CITIGOe iV    ©  Георги Кожухаров

"Имало е дни, в които статистиките са били по-добри от тези на София", казва Петко Анчев, оперативен мениджър на услугата за споделени електрически тротинетки Lime по повод пазара в Пловдив.

Lime е само една от трите услуги за електрическо споделено пътуване, която влезе в последната година във втория по големина град. Единствената изцяло българска компания за микромобилност Hobo и Spark са другите две алтернативи на придвижването в градски условия. Всяка от трите компании първо стартира в София и внушителният ръст в столицата говори за вече трайна тенденция към оптимизиране мобилността на хората. Но най-големият български град е отделна губерния, затова опитът в Пловдив е дори по-важен национално.

Анчев, който ръководи Lime за България и Гърция, е толкова доволен от бизнеса тук, че казва, че компанията му планира добавяне на нов вид алтернативен транспорт - е-велосипеди. Общината е проявила интерес към тази идея и Анчев е убеден, че Пловдив ще е първият град, в който подобен тип превозни средства от компанията Lime ще се появят, когато това стане възможно.

Е-тротинетките като част от културната среда на града

Двете компании Hobo и Lime влязоха в Пловдив почти по едно и също време през юни 2021 г., което имаше ефект върху по-бързото и лесно разпознаване на електрическите тротинетки и приобщаването им към ежедневното пътуване. Пловдив е изключително удобен за такъв тип транспорт: градът е равномерно развит, с равен релеф и разстоянията в центъра не са големи. Освен това, има 52 км велоалеи.

Петко Анчев казва, че Пловдив също така е "най-подготвеният от регулаторна гледна точка град в страната". Той смята, че първоначалният опит на Lime да навлезе в града e забързал процеса по създаване на ефективна правна рамка и сегашната регулация създава възможност за появата и на други компании, предлагащи тази услуга.

В града към момента оперират между 100 и 150 тротинетки. Цената на услугата е идентична с тази в София: 1.20 лв. за отключване и 0.25 ст. за всяка следваща минута пътуване. Това е изненадващо с оглед разликата в стандарта на живот между двата града (средната брутна месечна заплата за третото тримесечие на 2021 г. по предварителни данни е в съотношение 1329 лв. към 2068 в полза на столицата). Но това, изглежда, не се отразява на потребителския интерес, дори напротив.

За периода на дейност на Lime с техните превозни средства е имало 65 000 пътувания от 17 хил. потребители, при което са изминати 89 000 километра. Подобно на София, и в Пловдив електрическите тротинетки на Lime се използват предимно за къси разстояния (около 1.1 км), а средната продължителност на пътуване е 7 мин. Въпреки това компанията предлага възможности за по-дълго наемане на тротинетката (1 час, 24 часа или 3 дни), както и различни промоции за нейните потребители.

Основната възрастова група, която за момента използва превозните средства, е 18 - 35 години, но статистиките на Lime показват, че в София все повече хора отвъд 35 години се качват на тротинетки. Компанията активно работи да достигне до нов сегмент клиенти и до хора, които никога не са се качвали на такива тротинетки.

Тези данни имат не само положително бизнес измерение, но и екологично такова - спестени са над 24 тона въглеродни емисии, които биха били изразходвани при пътуване с превозно средство с двигател с вътрешно горене на територията на областта.

Запитан какво може да очаква Пловдив от Lime през 2022 г., Петко Анчев смело заяви, че желанието на компанията е да увеличи броя на тротинетките до максималния позволен от общината, както и да разширят обсега, в който електрическите превозни средства могат да оперират.

"В Пловдив сме, за да останем", казва той, което личи и от сериозните намерения не само за развиване на сегашната дейност, но и от желанието за добавяне на нов вид алтернативен транспорт - електрически велосипеди. Мениджърът споделя, че общината е проявила интерес към тази идея, но затруднените производство и вериги на доставка пречат на осъществяването ѝ към момента.

Пловдивската Spark е-кспанзия

По-различна е ситуацията при електрическите автомобили, които имат едно основно предимство пред електрическите скутери - ясна регулация.

Spark e една от най-големите напълно електрифицирани компании за споделена мобилност в Европa. Тя дава възможност на своите потребители да елиминират пасива от притежаването на превозно средство (лично или служебно) и да запазят актива от използването му за собствените нужди. Особено сега, когато закупуването на собствен електромобил все още изисква голяма инвестиция.

Тя стартира своята дейност в Пловдив през май 2021 г., четири години след дебюта си в София. При тях резултатите все още не са според очакванията, каза пред "Капитал" Стефан Стефанов, изпълнителен директор на Spark България, без да дава подробности.

Градът се движи в положителна посока, но разгръщането на мащабна дейност ще отнеме повече време. Това е странно в град с толкова лош градски транспорт като Пловдив, но е очевидно, че Spark все още имат проблем с разширяването на зоните там, където работят много хора - например все още няма възможност да се ползват в икономическа зона "Тракия". Друг проблем е все още малкият брой автомобили - за момента автопаркът в Пловдив се състои от около 60 автомобила, което според Стефан Стефанов е задоволително спрямо клиентската база, но недостатъчно за размерите и потенциала на града. Наличието предполага повече търсене - превръщането им в алтернатива на личния автомобил за всеки човек е възможно само тогава, когато хората могат да разчитат на Spark и отваряйки приложението, знаят, че ще намерят автомобил в близост.

Желанието на компанията е през идните 12 месеца да се подобри преживяването на потребителите. "С презумпцията, че ще вървим в положителна посока през 2022 г. желанието ни е автопаркът ни в България да се увеличи с 50%, но ефективната реализация на тази идея зависи от външни фактори, които не са под наш контрол (например затрудненото производство и доставка на електроника)", казва Стефан Спасов.