Автосекторът в България: новото расте, но и старее

Колите над 20-годишна възраст по българските пътища достигнаха рекорд, автомобилите на дизел - също, а цените вървят нагоре

Около 65% от новорегистрираните през 2021 г. автомобили са над 10 години
Около 65% от новорегистрираните през 2021 г. автомобили са над 10 години
Около 65% от новорегистрираните през 2021 г. автомобили са над 10 години    ©  Надежда Чипева
Около 65% от новорегистрираните през 2021 г. автомобили са над 10 години    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

По много причини - финансови, регулаторни и други, автомобилният пазар в България винаги е бил по-особен и далеч от тенденциите в Европа и света. През миналата година глобалните трендове все пак бяха усетени и тук, най-вече заради недостига на чипове, който удари спирачки на доставките на нови и употребявани автомобили и се отрази и на цените. Все пак местните особености остават водещи за развитието на сектора. Новост е, че напоследък има размествания на дилърския пазар след няколко сделки и смяна на собствеността между местни играчи, а очакването е пренареждането да продължи.

Ако има една тенденция, която остава непоклатима през годините, това е структурата на автопарка в България. През миналата година продължи да расте делът на най-старите коли - тези над 20 години, както и автомобилите с дизелов двигател, за разлика от повечето страни в Западна Европа. В същото време намалява делът на сравнително новите коли - тези до 5 години.

Без добра новина

По данните на МВР общият брой на всички МПС в България в началото на 2022 г. е 3.79 млн., с 20 хиляди по-малко от предишната година (виж инфографиката). След срива на вноса през 2020 г. новорегистрираните машини през годината се повишават до 279 000, но са под нивата отпреди коронавируса (средно над 300 000). От тях употребявани са над 236 хил.

Най-неприятните новини идват от данните за възрастта и предпочитаното гориво - през миналата година е достигнат рекорд при най-старите МПС. Колите над 20-годишна възраст са почти 50% от всички. Като към тях се добавят и тези над 15 години - стават 26%, и картината става още по-мрачна. Около 65% от новорегистрираните през 2021 г. возила са над 10 години. През последните години макар и малък оптимизъм даваше бавното нарастване на броя на автомобилите до 5 години. Но в началото на 2022 г. делът им е на най-ниското си равнище от доста време насам - 4.7% от всички МПС (спрямо 5.9% преди година).

Общият брой на леките коли по българските пътища е намалял с 35 хиляди през миналата година. Спадът се дължи основно на все по-малкото автомобили на бензин - 1.08 млн. спрямо 1.17 млн. година по-рано. За сметка на това дизеловите леки коли са достигнали рекорд - 1.35 млн. Тенденцията е тотално обратна на повечето европейски пазари и има лесно обяснение - България продължава да внася старите "дизелаци" от тамошните пазари, където регулациите за тях стават все по-строги. А доходите, макар да растат през последните години, явно още не покриват разходите за нов автомобил, или поне не това е приоритетът за масата потребители.

Леко възстановяване и после глобален удар

След срива в продажбите на нови автомобили през 2020 г. заради коронавируса пазарът постепенно започна да се възстановява. През миналата година са били купени 31 196 нови коли (категории M1 и N1) спрямо 27 428 през 2020 г. Но числата са под нивата преди кризата, когато през 2019 г. продажбите надхвърлиха 43 000.

Растежът при новите автомобили сигурно щеше да бъде по-голям, ако индустрията не беше ударена от глобалния недостиг на чипове. Той се усети най-много през втората половина на годината, когато доставките на коли съществено се забавиха, а клиентите бяха принудени да чакат с месеци за поръчания автомобил. При някои модели забавянето е дори с година. През тази година всички вносители в България имат останали поръчки от 2021 г., които ще трябва да изпълнят, което пък ще се отрази на следващите сделки. Все пак повечето играчи в сектора (виж мненията) предвиждат някакво нормализиране към втората половина на 2022 г. и постепенно възстановяване на доставките. Цените също потеглиха нагоре не само заради чиповете, но и заради поскъпването на суровини и все повечето изисквания за системи за безопасност и екостандарти в новите модели.

Недостигът на чипове засегна и сегмента на употребяваните автомобили, където търсенето се ускори значително, особено при по-новите коли до 3-годишна възраст, предлагани основно от вносителите. Тук повишението на цените беше далеч по-значително, като при някои модели офертите скочиха с над 30%.

Dacia остава лидер на пазара на нови автомобили за поредна година, като през миналата година са доставили 4004 коли. Renault запазва второто място с 3258, а трети са Toyota с 3198, които изместват Skoda. Пазарът на нови коли продължава да бъде движен основно от корпоративните продажби, където куриерските фирми остават най-големите играчи, според представители на бранша. Например в края на миналата година логистичната компания Green Point поръча 28 електрически буса Volkswagen e-Crafter.

Електромобилите и хибридите бяха сред сегментите, които отчитаха най-голям растеж в продажбите на нови автомобили, макар и от ниска база. Търсенето се увеличава, макар и цените на колите на ток да остават високи. Предлаганите модели са повече от всякога и тепърва ще бъдат добавяни нови. Ръстът при електромобилите по българските пътища е над 74% до 3369 коли, а при хибридите е 67% до 19 813 леки автомобила. Само услугата за споделена мобилност Spark добави 100 нови електромобила Volkswagen e-Up в края на 2021 г.

Volkswagen остава най-популярната марка за българина. Брандът е на първо място по МПС по пътищата - над 465 хил. Само за последната година са добавени новорегистрирани 32 260 употребявани леки и лекотоварни коли Volkswagen. Следва Mercedes с 24 724 и BMW с 16 038. Модели на Volkswagen са били и най-търсени - Golf с 9653 (тук се включват и 197 нови коли) и Passat с 5690 (от които 194 нови).

Разместване при търговците

През последните години структурата на пазара на нови автомобили не се променяше особено - големите играчи се запазваха относително непроменени. Но дали заради коронавируса или други фактори, постепенно се случват повече размествания. Например през 2020 г. вносителят на Peugeot в България "София Франс ауто" пое и Opel в страната. Така френската група майка PSA, включваща Peugeot, Citroen и Opel, искаше да централизира вноса на Opel тук. Сделката не доведе до промени в дилърствата на бранда.

През миналата година пък дружеството "Авто Юнион", обединяващо компаниите на "Еврохолд България" в автомобилния сектор, започна да продава свои автобизнеси. Първо, основателят на холдинга от болници "Булфарма" д-р Михаил Тиков купи два търговеца на автомобили с оборот над 100 млн. лв.: дилъра на Nissan в България "Н Ауто София" и дъщерното "Еспас Ауто", което пък е най-големият дилър на Renault и Dacia.

В началото на тази година пък KЗК разреши сделката, чрез която "Авто Юнион" излиза от друг свой бизнес в сектора - компанията "Стар моторс", която е внocитeл нa Mazda зa България и Северна Македония. Тя има центрове за продажба и обслужване в девет града в България, както и дилърство и сервиз в Скопие, а приходите й за 2020 г. са към 27 млн. лв. Купувач е официaлният внocитeл нa камиони MAN за страната "М тракс България", свързван с групата "Химимпорт".

Според източници от сектора скоро се очакват и други сделки и размествания в индустрията, които ще засегнат и един от най-големите играчи на пазара тук.

Една по-добра година?

Очакванията в сектора са автомобилният пазар да отчете по-значителен растеж през тази година. Въпреки това предвижданията са, че той трудно ще достигне нивата от предкризисната 2019 г. Пазарът ще е зависим от доставките на коли от заводите на автопроизводителите, като прогнозите са нормализацията да се случи през второто полугодие. Поне при употребяваните коли се предвижда връщане към нивата от 2019 г. Съотношението нови към втора ръка продажби ще се запази на нива едно към девет. Тоест по-старите коли отново ще движат пазара. Дизелът също...

Лукс

Забавянето при доставките на автомобили явно не се е отразило на луксозния сегмент. През миналата година в България са били продадени рекорден брой нови Ferrari - 12 (спрямо 4 през 2020 г. и 5 през 2019 г.). Общо по българските пътища има 109 коли от марката. По шест са продадените нови модели на Bentley и Lamborghini, а два са на Rolls-Royce. В България има 67 автомобила на британския свръхлуксозен бранд, който е част от BMW.

Камионите

След големия срив на продажбите на нови камиони (категория N3) през 2020 г. секторът се върна към растеж и пласираните машини почти достигат нивата от 2019 г. - 2944 сега спрямо 3087 тогава. Според представители на бранша транспортният сектор продължава да инвестира въпреки коронавируса, приетия от ЕС пакет "Мобилност" и неясното бъдеще на тол системата. Лидер на пазара е DAF - компанията единствена е минала 700 регистрации при новите машини. След нея са Volvo и Scania с по 436 продажби и Renault Trucks с 358 броя. Стабилен остава пазарът на употребявани камиони - 4451 продадени машини спрямо 4580 през 2020 г. и 4204 през 2019 г.

"Капитал" попита няколко представители на сектора за пазара през миналата и настоящата година. Всички цитират проблемите с чиповете и прогнозират нормалност през второто полугодие.

Поне през първото полугодие затрудненията с доставките ще продължат

Александър Миланов, управител на "BMW Group България"



За BMW Group 2021 беше изключително успешна година както като реализация на автомобили, така и като постигнат дял в премиум сегмента. На пазара бяха предложени нови модели, включително чисто електрическите BMW iX и BMW i4. Предизвикателствата бяха съществени, отчитайки затрудненията в логистичните вериги, като най-съществено се отрази недостигът на полупроводници. Очакваме, че поне през първото полугодие нa 2022 г. тези затруднения ще продължат.

За BMW в България 2021 г. маркира успешно възстановяване след кризисната 2020. Съществен ръст и най-добър резултат от съществуването на компанията в България бе постигнат при подписаните договори за покупка на автомобили. Традиционно в България моделите от Х-сериите се радват на висок интерес, водещ модел за поредна година е BMW Х5, следван от BMW Х6 и BMW Х3. От общо реализираните автомобили висок дял имат и моделите от луксозния сегмент BMW Х7, BMW Серия 8 и BMW Серия 7. България е и от водещите страни в Европа по отношение на реализацията на М high performance автомобилите, като водещи модели тук са BMW Х6 М, BMW М4 и BMW М8. Съществено нараства делът на електрическите и електрифицираните модели.

Цените на новите BMW и MINI автомобили не бяха подложени на инфлационен натиск, сравним с другите индустрии, и остават относително стабилни. Един от ефектите на недостатъчното производство е стабилизиране и в някои сегменти повишаване на пазарните цени на употребявани автомобили, особено в ниския възрастов сегмент (1-3 години). Важно e да се спомене и изключително конкурентното равнище и на финансовите инструменти за покупка на нови автомобили, финансов и оперативен лизинг.

Очакваме двуцифрен растеж на пазара в България

Емил Гърнев, генерален мениджър на Renault и Dacia за България



Факт е, че имахме потенциал за повече доставки през 2021 г., отколкото реализирахме, като недостигът на чипове е само една от причините за това. Стартираме 2022 г. с рекордно високо портфолио от поръчки. Голяма част от това портфолио са модели като Renault Arkana и Dacia Spring, които се произвеждат в Източна Азия и имат по-дълъг срок на доставка в сравнение с европейските ни модели, или на модели, които са посрещнали много голямо завишение в интереса през 2021 г. - като Renault Master и Dacia Sandero.

По-големите повишения в цените на нови автомобили при всички производители през изминалата година са най-вече резултат от поскъпването на суровините и енергията. В допълнение през 2021 г. лансирахме много обновления в гамата и на двете ни марки, което неминуемо води със себе си по-високи цени заради въвеждането на по-екологични двигатели, пасивни и активни системи за сигурност, подобрени мултимедийни системи и свързаност. Отчитаме сериозен ръст в продажбите и в рамките на програмата ни за употребявани автомобили.

През 2021 г. Dacia премина през цялостно преобразяване на гамата - представихме новото поколение на Sandero, Sandero Stepway и Logan, обновихме Duster и лансирахме ключов нов модел - първия ни електромобил Spring. Ръстът в запитванията за новото Sandero е 60%, а интересът към Spring все още надхвърля възможностите ни за скорошна доставка. Renault постигна лидерска позиция в сегмента на средните ванове с Master, отбелязвайки ръст в продажбите от 30%. Марката запазва лидерската си позиция в сегмент "В" с Clio, а миксът на E-Tech версии при Arkana (повече от една на всеки три продажби) потвърждава успеха на хибридната система.

Към момента сме заложили очакване за двуцифрено увеличение на пазара в България през тази година, но дали това ще се случи е извън нашето влияние.

След две до три години ще се върнем към нивата отпреди кризата

Преслава Владимирова, ПР мениджър, "Порше БГ"



Годината беше успешна за "Порше БГ" и марките, представени от компанията в България - VW, VW лекотоварни и Audi. Можехме да постигнем много по-добри показатели за доставка, но липсата на чипове през втората половина на годината наруши постигането на поставената ни цел при новите договори. Въпреки това успяхме да постигнем продажби на нови превозни средства малко над предходната година. Представихме цяло съзвездие от електрически превозни средства - VW ID.4, Audi e-tron GT, Audi Q4 e-tron.

Продължаващият недостиг на полупроводници за съжаление доведе до необичайно дълги срокове за доставка за клиентите. Това доведе и до повишено търсене на употребявани превозни средства и до по-ниска наличност на тестови и служебни автомобили, както и значително намали предлагането в нашата програма за употребявани автомобили DasWeltAuto.

Имаме задоволителна банка от поръчки от миналата година, което е солиден старт за една добра година. Що се отнася до връщане към нивата отпреди кризата, можем да предвидим подобно в рамките на две до три години.

SUV сегментът има най-голям ръст за VW и Audi. С VW постигнахме доста добри продажби с T-Roc и T-Cross. А увеличението за Audi беше в сегмента SUV II с Audi Q8 и Q7. Трябва да споменем нарастващите продажби на изцяло електрически автомобили VW и Audi, което е резултат от нарастващото ни портфолио от модели в електрическия сегмент VW ID.3, ID.4, ID.4 GTX и е-up! и Audi e-tron, e-tron Sportback, Q4 e-tron, e-tron GT, от една страна, а от друга, е показателно за промяната в потребителското поведение. При plug-in хибридните модели търсени бяха Golf, Tiguan, Passat, Arteon, Touareg. При лекотоварните автомобили бестселърът Caddy 4 се радва на много силен интерес и успява да го прехвърли към изцяло новия Caddy 5.

Пазарът на употребявани автомобили достигна рекордни нива

Венцислав Гашев, директор "Бизнес развитие", "Тойота Балканс"



Ако в миналото доставяхме автомобил за максимум 5 месеца, сега говорим за 8 при някои модели. Не бихме казали, че недостигът на чипове се отрази на цените. Ценовите промени при нашите модели по-скоро се дължаха на обновяване на моделите, по-богато оборудване, специални цветови комбинации и т.н.

Пазарът на употребявани автомобили достигна рекордни нива. Удължените срокове на доставка при новите автомобили насочиха клиентско търсене към употребяваните такива с възраст 2-6 години. За съжаление на този пазар вече също се усеща недостиг на автомобили. Засиленото търсене във вторичния пазар доведе до завишение на цените.

Нормализиране на доставките се очаква във второто полугодие и очакванията са ръст на пазара на нови автомобили, след като се произведат и доставят всички "позакъснели" автомобили. Традиционно най-търсените ни модели бяха Corolla и C-HR. Новият ни кросоувър модел Yaris Cross също отбеляза много добри резултати. Традиционно в голямата SUV гама лидер за клиентския интерес е RAV4. В Lexus най-високо внимание отново отбелязаха RX и NX.

Секторът ще расте, но няма да стигне нивата от 2019 г.

Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби", "Мото-Пфое"



Пазарният дял на Ford, Volvo и Jaguar се увеличи през 2021 г., а на Land Rover остана стабилен. Системните теми като стимули за покупка на нови екологични автомобили, безконтролен внос на силно замърсяващи и стари коли все още очакват решение. България дори спрямо останалите страни от Източна Европа е като странен самотен остров.

За 2021 г. светът е загубил 7 милиона автомобила и явлението не подмина България и нашите марки. Динамиката на цените може би се ускори и заради поскъпването на материали, стандартизиране на много системи за активна безопасност и новите технологии в автомобилите.

Нашият бизнес модел от десетилетие е свързан със стремежа ни да предлагаме всичко в областта на мобилността - автомобили, обслужване, лизинг, флийт мениджмънт. Употребяваните автомобили са важна част от нашето портфолио и през 2021 г. продадохме към 1700 проверени употребявани автомобила.

2022 г. ще е друга предизвикателна година. Ние сме умерени оптимисти, че пазарът ще расте, но няма да стигне нивата от 2019 г.

Няма революция в различните сегменти, които се търсят в България. Търсенето беше стабилно за почти всички модели, но предлагането не непременно следва търсенето у нас. Ние виждаме засилен интерес към най-доброто от двата свята - плъгин хибридите и кросоувър и офроуд автомобилите. Puma, Kuga, Defender, XC90 са сред най-търсените модели от нашето портфолио. През 2022 г. с лансирането на нови модели като новия Range Rover и електрическите Mustang и С40 очакваме някои промени.
Все още няма коментари
Нов коментар