Технология може да замести втория пилот в самолета
Има опасения, че подобна промяна за пътническите самолети може да застраши безопасността на борда


Надежда Кашилска

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
През 1903 г. американските братя - пионери в авиацията, Уилбър и Орвил Райт хвърляли монета, за да решат кой ще лети с първия моторен летателен апарат в историята на света. Но днес почти цялата съвременна авиация разчита на поне двама пилоти в пилотската кабина. Това скоро може и да се промени. Авиокомпаниите и производителите на самолети разработват нови технологии, които ще разчитат в по-голяма степен на автоматизацията и ще елиминират нуждата от втори пилот. Но докато производителите твърдят, че този ход може да подобри безопасността на полетите, екипажите се опасяват, че ще постигне обратното. "Факт е, че безопасността на борда на самолета е силно зависима от човешкия фактор, отбелязва Анет Грюневелд, президент на Европейската асоциация на кабинния екипаж. Четири очи виждат повече от само един комплект."
В Европа преминаването от двама пилоти към един се инициира от Airbus. Компанията работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане (ATTOL) и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции. Airbus проведе първата си демонстрация на ATTOL, при която празен пътнически самолет излетя, рулира и кацна с помощта на автоматизация и бордова технология за разпознаване на изображения - макар и с двама пилоти в пилотската кабина.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
2 коментара
Що не върнат и 60-часовата работна седмица, както са тръгнали? Много им стана добър живота на хората, трябва да подкрепим компаниите да не залиняват горките.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.