Технология може да замести втория пилот в самолета

Има опасения, че подобна промяна за пътническите самолети може да застраши безопасността на борда

Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции    ©  Reuters
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции    ©  Reuters
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 1903 г. американските братя - пионери в авиацията, Уилбър и Орвил Райт хвърляли монета, за да решат кой ще лети с първия моторен летателен апарат в историята на света. Но днес почти цялата съвременна авиация разчита на поне двама пилоти в пилотската кабина. Това скоро може и да се промени. Авиокомпаниите и производителите на самолети разработват нови технологии, които ще разчитат в по-голяма степен на автоматизацията и ще елиминират нуждата от втори пилот. Но докато производителите твърдят, че този ход може да подобри безопасността на полетите, екипажите се опасяват, че ще постигне обратното. "Факт е, че безопасността на борда на самолета е силно зависима от човешкия фактор, отбелязва Анет Грюневелд, президент на Европейската асоциация на кабинния екипаж. Четири очи виждат повече от само един комплект."

В Европа преминаването от двама пилоти към един се инициира от Airbus. Компанията работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане (ATTOL) и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции. Airbus проведе първата си демонстрация на ATTOL, при която празен пътнически самолет излетя, рулира и кацна с помощта на автоматизация и бордова технология за разпознаване на изображения - макар и с двама пилоти в пилотската кабина.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Що не върнат и 60-часовата работна седмица, както са тръгнали? Много им стана добър живота на хората, трябва да подкрепим компаниите да не залиняват горките.

    Нередност?
Нов коментар