БДЖ дружествата се сливат в едно

Плановете са железницата да излезе на печалба през 2023 г., а от 2024 г. и на капиталовите пазари в Европа

Транспортният министър Събев вярва, че след две години БДЖ ще е различно
Транспортният министър Събев вярва, че след две години БДЖ ще е различно
Транспортният министър Събев вярва, че след две години БДЖ ще е различно    ©  Цветелина Белутова
Транспортният министър Събев вярва, че след две години БДЖ ще е различно    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дружествата в системата на Българските държавни железници се вливат в едно. Това беше съобщено официално от министъра на транспорта Николай Събев. Това са превозвачите "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" и компанията шапка и едноличен собственик на капитала им "Холдинг Български държавни железници".

Това е поредната промяна на структурата на железниците и обратно вливане след години на разделяне по направления. Целта е през 2023 г. БДЖ да излезе на печалба и да се модернизира, да увеличи пазарния си дял, да спазва графика си, а влаковете да са приятни за ползване. За целта ще се направи и пътна карта с мерките за модернизацията. По думите на Събев състоянието на БДЖ в момента е критично. Той обобщи, че те са със загуба от над 400 млн. лв. от 2002 г. насам, а през последните години не са управлявани ефективно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cum1484020146514446 avatar :-|
    Tsvetelin Kolev

    Добре систематизирано, Калина.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Ако БДЖ ще бъде на печалба (според Събев) защо трябва да държавата да вкарва почти 1 милиард от Фонда за Възстановяване?

    Ако БДЖ не плаща за вагоните и локомотивите то може ли изобщо да се говори, че е "на печалба"?

    Нередност?
  • 3
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус

    До коментар [#2] от "Николов":

    Така е голяма част от бизнесите - няма ли външно финансиране по разни програми и затварят кепенците.

    Нередност?
  • m17
    • - 1
    • + 2

    Това е голяма простотия, отделно е незаконно според европейските регулации. Щото ще позволи крос-субсидиране между пътническия и товарния бизнес. И ефекта е че ще има дело в брюксел и накрая ще ни накарат да ги разделим отново, точно както се случи преди години и както е във всички други европейски държави. Но това ще стане след години, далеч след края на мандата на тоя велик самоук меринджей. Но до тогава БДЖ няма да види никакви европейски пари и ще продължи да потъва.

    Нередност?
  • 5
    b0b069 avatar :-|
    Toni Bonboni
    • - 1
    • + 1

    Миналата седмица пътувах Пловдив-Нова Загора. Е... Почти 3 часа потънал в спомени, меланхолия, върнах си младините, всичко си е като през 70те.от Димитровград до Стара Загора се пътува максимум с 50км|ч,линиите са попаднали, люлее като люлка. Незнам как ще се оправи това чудо наречено БДЖ. Просто не си го представям от 70те години да ме вкарат за 1 ден в 21 век.. Немога

    Нередност?
  • 6
    borodino avatar :-|
    borodino

    Кольо Еконта по примера на боса си говори това, което гали ушите на по-наивнатя част от публиката. И няма законови рамки, няма разчети. Пропагандната авиолиния София-Скопие, например ще се поддържа от частен превозвач, когото държавата трябва да дотира. Пък това е непозвалено от регламентите. Пълен хаос!

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "b0b069":

    И на мен обещанията на Събев не ми се струват смислени

    Но в случая сте извадили лош късмет. Частта Димитровград - Михайлово (преди Ст. Загора) се води второстепенна линия и май никакъв ъпгрейд не и е правен - и дори не е предвиждан

    Пловдив - Ст.Загора през Чирпан би трябвало да е по-бърза защото беше правен ъпгрейд преди време

    От 4000км жп линии ъпгрейд е правен на около 400км. Основно по линията Пловдив - Ст.Загора - Бургас и Първомай - Кап. Андреево.

    Нередност?
  • 8
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1

    Няма как да вкараш нова техника за 900 млн. в БДЖ и да си на печалба (чрез стандартни търговски практики). Само амортизацията ще е десетки милиони.

    Дебело трябва да се подчертае, че БДЖ не кара на изпарения. БДЖ обикновено излиза на загуба заради амортизационни отчисления (или те формират огромна част от загубата). Истината е, че с държавна субсидия този горещ картоф се държи във въздуха и решаването на проблемите се отлага във времето. Финансово компанията остава що годе ликвидна (за разлика от Топлофикация например).

    Именно заради това финансово безметежие всички разсипници имаха комфорта да оправляват уж фалирала компания в продължение на десетилетия.

    Та, да си дойдем на думата - това да излезе компанията "на печалба" никак няма да е трудно упражнение. Ще се бутнат още няколко десетки милиона субсидия и БДЖ става на печалба. Колкото до обещанието държавата нищо да не субсидира - ще го пишат борба с коронавируса или някаква друга "временна непоносимост".

    Нередност?
Нов коментар