Няма живот без куриера

Приходите от доставка на пратки, генерирани от електронната търговия през 2020 г., са нараснали с 40%

Общите приходи на топ 30 компаниите достигат 960 млн. лв.
Общите приходи на топ 30 компаниите достигат 960 млн. лв.
Общите приходи на топ 30 компаниите достигат 960 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Общите приходи на топ 30 компаниите достигат 960 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Две години пандемия и животът стана немислим без къща на село, Zoom и куриера, който да ни донесе покупките.

Доставките от врата до врата се развиваха успешно и преди появата на вируса COVID-19, но прибирането на населението по домовете и ограничаването на достъпа до редица публични места даде нов мощен тласък на куриерския бизнес.

Това се вижда от отчетите на най-големите 30 компании в сектора, които за 2020 г. имат със 157 млн. лв. повече приходи спрямо предходната 2019 г., като общо достигат 960 млн. лв.

От бизнеса коментират, че основните предизвикателства през изминалата 2021 г. са били свързани с пандемията, общата икономическа несигурност и сериозния инфлационен натиск в последните четири месеца на годината, което при някои от компаниите е рефлектирало като непредвидени пикове, рискови клиенти и повишени разходи.

Очакванията за настоящата 2022 г. са за умерен ръст, ако икономиката започне да се нормализира през пролетта и инфлационните тенденции се успокоят през лятото. Надпреварата между компаниите е в новите складови технологии и автоматизацията, роботите и дроновете, електронните портфейли, алтернативния и екологичен транспорт, особено в градски условия, и т.н.

Общата картина

Последният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията показва, че обемът на пазара на база приходи от пощенски услуги продължава възходящата си тенденция и достига 635 млн. лв. Отчетеният ръст е 12.6%.

Забавеният общ темп (ръстът през 2019 г. спрямо 2018 г. е 21%) се дължи на спад с 50.5% на приходите при универсалната пощенска услуга, които са 43 млн. лв. Според доклада и данните от операторите причината за свиването на приходите от традиционните пощенски услуги се дължи, от една страна, на промяната в нагласите на потребителите и на по-голямото търсене на услуги с добавена стойност над универсалната. А от друга, на значителното увеличение на пратките, генерирани от електронна търговия, които се доставят предимно като куриерски услуги.

Там се крие и ръстът. При неуниверсалната услуга (пощенски парични преводи, пряката пощенска реклама, хибридната поща, куриерските услуги) има скок на приходите с 24% и те достигат 592 млн. лв. през 2020 г. При куриерските услуги ръстът е 25%, като в абсолютна стойност приходите от този пазар за 2020 г. са 558 млн. лв., като през 2019 и 2018 г. той се изчислява съответно на 446.5 млн. лв. и на 332 млн. лв.

Онлайн, онлайн, онлайн

COVID-19 промени дълготрайно навиците на потребители и търговци и увеличи нуждата малките бизнеси и търговци да продават виртуално, което създаде нова динамика в куриерския бизнес. По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) ръстът на електронната търговия през последните 5 години е между 21% и 35%. През 2020 г. над 1.6 млн. българи са пазарували онлайн, като 31% от онлайн потребителите са превърнали онлайн пазаруването в навик.

През 2020 г. приходите от доставка на пратки, генерирани от електронната търговия, са нараснали с 40% спрямо 2019 г., като в края на 2020 г. около Черния петък и коледните празници се стигна до 50% ръст на поръчките и някои забавяния на доставките.

Една от основните очертали се тенденции по време на пандемията е увеличаването на дела на пратките до адрес, което е една от най-скъпоструващите компоненти на доставката. Вторият е намаление на средния брой пратки, доставяни на един адрес, като причината е повечето пратки до домашни, отколкото до служебни адреси. Третата оформила се тенденция е увеличението при средното време за доставка на една пратка. Отново поради доставянето до множество частни жилищни адреси. Колкото до спада в бизнес сегмента, от бранша коментират, че в края на годината този спад е компенсиран чрез пратките между поделенията на предприятията поради въведената работа от разстояние.

Отвръщане на ръста и инфлацията

Тези промени за куриерските компании доведоха до дoпълнитeлни разходи за персонал и транспортни средства и превръщането на доставката до адрес в премиум услуга, коментират от пазара.

Намирането на качествен персонал продължава да е проблем и от Speedy не очакват скорошно нормализиране на ситуацията.

Лека корекция при доставките до адрес има през 2021 г. Данаил Данаилов, директор на "Геопост България" (с едноличен собственик "Спиди"), коментира, че въпреки че пратките до адрес имат значителен дял, през последната година компанията вече има добър баланс с пратките до офис заради големия брой офиси, който е постигнала, добрите цени и развитието на навика на клиентите лесно да ги намират и ползват.

Колкото до цените, от Speedy коментират, че през 2021 г. е имало увеличение на цените с 4,85% през септември заради трайния инфлационен натиск, като през 2022 г. вероятно също ще има ценови промени заради продължителното увеличение на цените, което явно няма да има временен характер.

Лидерите на пазара

Подредбата на най-големите куриери през 2020 г. остава без промяна, като доклада на КРС определя пазара на неуниверсалната пощенска услуга като слабо конкурентен и с високо ниво на концентрация. Данните показват, че с най-голям пазарен дял на база всички пощенски услуги е "Еконт експрес" с 39.7% от общите приходи. Следва я "Спиди" с 27%, "Български пощи" - 7.5%, и 26.3% за всички останали.

Под номер едно е "Еконт експрес", чийто създател Николай Събев стана министър на транспорта. Компанията е с приходи 232 млн. лв., ръст 15.8% и печалба 30 млн. лв. Компанията е насочена основно към физически лица, като към момента те са около 70% от общо 3 млн. редовни клиенти, а за изминалата година доставените пратки от групата са над 30 млн. Новостите през 2020 г. идват под формата на автоматизирана програма за отстъпки, електронен касов бон, инструмента Pop Up, с който физически лица могат да продават вещите си онлайн, партньорство с DHL за изпращане на пратки от офис на "Еконт" до чужбина.

Не толкова с поглед напред изглеждат нещата за подгласника "Български пощи". Компанията е на загуба от дейността си 4.6 млн. лв. въпреки субсидиите, които получава от държавата. Според доклада на КРС и през 2020 г. продължава тенденцията за намаляване на пазарния дял на историческия оператор, като при куриерските услуги делът на държавното дружество през 2020 г. е едва 2%

С ръст на общите приходи за 2020 г. 23.4% е "Спиди", като от компанията коментират, че през 2020 г. и през 2021 г. има ръст на куриерските й приходи с над 21.5%. Докладът за дейността на компанията за 2020 г. показва 37.5 млн. доставени пратки.

През изминалата 2021 г. компанията влезе в групата на големите сделки с придобиването на мажоритарния дял в "Спиди" от френската Geopost, която влезе като акционер с 24.8% дял през 2014 г. с опция да изкупи още 45%. През март 2021 г. тази опция беше упражнена, като Geopost плати 142 млн. лв. за пакета акции, а след отправянето на задължителното търгово предложение към миноритарните акционери не успя да увеличи много дела си, тъй като само един от тях с малко над 230 акции го прие.

Двете компании - лидери на пазара на куриерски услуги, "Еконт експрес" и "Спиди" имат различен бизнес модел, като "Спиди" се развиваше в доставките до адрес, докато "Еконт" наблягаше на развитието на голяма мрежа от офиси. Сега като важен приоритет на "Спиди" продължава да бъде обслужването на корпоративните клиенти, които формират 86% от приходите на компанията. През последните години с поставянето на фокус от "Спиди" върху растежа в обемите на пратки от електронната търговия се изгради и широка мрежа от офиси, "които са предпочитан канал на индивидуалните получатели", пишат от компанията. Компанията разшири и мрежата си за доставки първоначално към Румъния и Гърция, а през последните две години и в страните от Централна и Източна Европа, като за последното съществено е спомогнало и придобиването на "Рапидо експрес енд лоджистикс" през 2018 г., която има силна база от клиенти в онлайн търговията и изградени позиции в международните доставки.

В топ 5 от класацията най-голям ръст на приходите - 41.7%, има "Ди Ейч Ел експрес България".

Ръстът на посредниците

С най-голям скок на приходите за 2020 г. обаче са компании, които не са толкова популярни за публиката. Част от тях са компании, които са платформи - посредници между клиентите и мрежите на куриерските оператори - локални и международни.

Така русенската "Инаут трейд", юридическото лице, което стои зад бранда euShipments, има ръст на приходите си 110%. Те достигат 7.2 млн. лв., като броят на персонала е 31 души. Съоснователят Светлозар Димитров описва създадената през 2012 г. компания като интегратор на куриерски услуги, обединяваща портфолиото на различни куриерски компании в България и в чужбина под бранда на компанията, така че нейните клиенти и онлайн търговци да подписват договор само с euShipments. През есента на миналата година броят на интегрираните куриерски компании е над 20, като се предлагат и фулфилмънт услуги на нашия собствен фулфилмънт склад в Русе, както и на още 9 партньорски локации в Европейския съюз. Фокус е предлагането на куриерски услуги на територията на България и Румъния.

Другите силно растящи компании са варненската "А1 трейд" (182% ръст), като проходите й достигат 7.9 млн. лв., а броят на заетите е трима души. А компанията под номер 30 в класацията - "Интернешънъл мейл енд парсел", расте с над 13 хил. процента. От 18 хил. лв. приходите й достигат 2.4 млн. лв., а броят на заетите е двама.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар