Кошмарната седмица за транспорта: трагедията с ферибота и влизане на пакета "Макрон"

Загубите на ПИМК от пожара на ферибота в Гърция могат да надхвърлят 20 млн. лв., а транспортните компании в България мислят за напускане заради новите европейски правила

Продължава спасителната операция за намирането на 10 души, а преди тя да завърши, не може да се направи оглед и да се оценят щетите
Продължава спасителната операция за намирането на 10 души, а преди тя да завърши, не може да се направи оглед и да се оценят щетите
Продължава спасителната операция за намирането на 10 души, а преди тя да завърши, не може да се направи оглед и да се оценят щетите    ©  Reuters
Продължава спасителната операция за намирането на 10 души, а преди тя да завърши, не може да се направи оглед и да се оценят щетите    ©  Reuters

Загубите за транспортната компания ПИМК от трагедията в Йонийско море са над 4.5 млн. лева само от изгорелите камиони, а заедно със стоките в тях могат да надхвърлят 20 млн. лева. Това изчислиха за "Капитал" от пловдивската компания, чийто превозни средства и шофьори се оказаха заклещени в горящия ферибот между Гърция и Италия.

Все още няма пълна яснота за ситуацията, защото продължава денонощната спасителна акция в изгорелия кораб и се търсят липсващи десет души. Самата компания организира прибирането на спасените дотук българи с автобуси.

От ПИМК съобщиха, че едва след като приключи спасителната операция и се направи пълен оглед на кораба, ще бъдат стартирани застрахователни процедури. Самата корабна компания има застраховка, която трябва да покрие част от щетите, а отделно всяко превозно средство има застраховка на товара до 1 милион евро.

В същото време тази седмица окончателно влезе в сила пълният пакет "Мобилност I", или както е известен - пакетът "Макрон", с който се задължават транспортните компании да връщат камионите си на всеки 8 седмици в страната по регистрация. Заедно с новите правила от началото на февруари за изравняването на заплащането на шофьорите с минималните ставки в страните, за които се транспортира, този удар се очаква да има огромен негативен ефект върху българския транспортен сектор.

Пътят Гърция - Италия - Испания

Трагедията в Йонийско море хвърли фокус върху начина, по който се транспортират стоките до Южна Европа. Всъщност морският път остава най-бързият и сигурен начин за доставки, твърдят от ПИМК. Почти всички товари на компанията за Южна Италия и Испания минават по този път.

Компанията Grimaldi Lines, която оперира изгорелия ферибот, притежава десетки други кораби и продава дори комплексна услуга с транспорт между Гърция и Италия и Италия и Испания. "Големият плюс е времето и сигурността. Ако един шофьор тръгне в понеделник от България, в сряда вечер е в Испания", обясняват от ПИМК.

Така се избягват не само чакането на границите и нуждата от двама шофьори и почивки, а и доста вредни емисии - средно на камион се пестят по 1200 километра движение по пътища.

Пакетът "Макрон" и бъдещето на транспортните компании

В сянката на трагедията в Гърция остана големият въпрос за това какво ще се случи с българските транспортни компании. Тази седмица превозвачите заявиха, че може да изнесат дейността си в други държави заради влизането на пакета "Макрон". От вчера е в сила едно от най-спорните изисквания в него - задължението на всеки камион да се връща по мястото си на регистрация веднъж на 8 седмици.

Пред "Капитал" един от собствениците на ПИМК, Илиян Филипов, заяви миналата седмица пред "Капитал" твърдото си убеждение, че секторът на автомобилните превози е обречен. "Не можеш да работиш там (в Западна Европа - бел. ред.). Спираме. Този бизнес те на нас ни го приключиха. Това е истината. Откакто сме влезли в ЕС, имахме 2-3 години нормални за работа и като видяха, че ние работим и можем да работим, тръгнаха да мислят постоянно рестрикции за нас и как да ни избутат от пазара", заяви Филипов.

Според него целта на действията на Франция, която внесе пакета, е българските шофьори да се изнесат да работят за западни компании. "Те нарушиха основните свободи в ЕС - на придвижването на стоки и хора. Посланието е "стойте си в гетото и няма да правите бизнес при нас".

България и Литва са завели жалби срещу пакета в съда на ЕС, но все още няма произнасяне по тях.

Филипов допълни, че е пуснато писмо до новия министър на транспорта Николай Събев за среща, но такава все още няма. "Искаме да видим неговата визия за автомобилния транспорт. Говори се за жп, за Македония, но секторът, който осигурява най-много пари в бюджета, е автомобилният."

Интервю с Илиян Филипов за бъдещето на транспортния сектор и как ПИМК стана най-големият строител на жилища четете в "Капитал"

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • + 5

    Интересен коментар. Изненадвам се на липсата на реакция от страна на Събев, при положение, че транспортът е ключов. Общият брой валидни лицензи за международна транспортна дейност от България е над 70 хиляди! Това дава някаква индикация до каква степен би бил ударен сектора.

    В интерес на истината това е зверски трудна работа, но пък и рентабилна. Към днешна дата заплатите на шофьори международен транспорт са колосални цифри, напълно заслужени.

    Говорим за 13 500 юридически лица на територията на България! Да, една немалка част са тук по линия на по-ниските оперативни разходи (лицензи, застраховки, данъци, осигуровки) и в действителност това им дава възможност за арбитражна услуга в рамките на ЕС. Сякаш това е нещо лошо!?!

    Ако обърнем пирамидата обаче си остава въпросът как беше абсолютно приемливо от гледна точка на свободния пазар да допуснем чуждестранни икономически агенти с по-голяма степен на достъп до финансор ресурс, ноу-хау и съответно по-ниска себестойност на произведена продукция, които съответно завладяха пазара, а когато български фирми изведнъж придобиха напълно материално конкурентно предимство и изведнъж се налага да реформираме пазара... Въпросът е риторичен, естествено.

    Нередност?
  • 3
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов
    • + 1

    До коментар [#1] от "Quandt":

    "Конкурентното предимство" на българския транспортен бизнес се състои в това, че на шофьорите се плаща минимална работна заплата и съответно минималните осигуровки върху нея. Останалата компенсация идва под формата на командировъчни. Това прави една нелоша надница, но за сметка на бъдещето, когато пенсията ще бъде нищожна (нека не си правим илюзиите, че шофьорите пестят от командировъчни и инвестират във взаимни фондове, недвижимости и т.н.)

    Нередност?
Нов коментар