Кризата във веригата за доставки удари веригите за мебели

Търговците се опитват да намалят зависимостта си от китайското производство

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Обзавеждането е един от най-засегнатите сектори от проблемите с веригата за доставки, като в някои случаи разходите за превоз на дивани, маси и столове са се повишили с до над 1200% от началото на пандемията. Покачването на цените за транспорт поставя компаниите в неудобно положение - да покрият допълнителните разходи, което ще се отрази на техните маржове, или да повишат цените на мебелите, което може да отслаби търсенето на техните продукти. За момента търговците избират втория вариант, като по данни на Националната статистическа служба на Великобритания цената на мебелите в страната се е покачила с 12.5% на годишна база през декември, съобщава Financial Times.

Основният проблем пред европейските и американските търговци е тяхната зависимост от китайското производство. По данни на ООН вносът на мебели във Великобритания от Китай се е повишил от 50 млн. долара през 1993 г. до 4.3 млрд. долара през 2020 г. Покачващите се цени на транспорта подтикват някои от европейските и американските търговци да преместят част от производството си у дома или в по-близки страни.

Британският мебелна верига DFS, която произвежда 40% от своите дивани на Острова, увеличава автоматизацията във фабриките в страната, позовавайки се на предимствата на по-високото качество и по-добрия контрол върху веригата за доставки и по-кратките срокове за изпълнение. Други европейски търговци са преместили своето производство в страни като Полша, Литва и Латвия, които могат да предложат по-ниска цена на труда, както и достъп до суровини като дървесина.

Повишаването на геополитическото напрежение около конфликта между Русия и Украйна обаче прави Източна Европа и Прибалтика по-малко привлекателни. Отделно съществуват опасения относно качеството на продуктите в Полша, заявява Ейдън Конати, посредник за снабдяване с мебели.

Повече стоки на склад

Датската верига Jysk използва големи дистрибуционни центрове, за да складира стоките си в близост до своите европейски потребители, въпреки че продължава да поддържа половината от своето производство в Китай.

"Нашият модел е по-силен в условията на нестабилен пазар благодарение на големите ни дистрибуционни центрове. Имаме как да поемем трудностите", заявява Питър Андсагер, изпълнителен вицепрезидент по поръчките в Jysk.

Британският търговец за дивани Made.com е друга компания, която разчита на складовете си в страната, за да се справи с дългите срокове за изпълнение на поръчките и доставките, след като през лятото беше засегната от затварянето на виетнамските фабрики. Компанията, която произвежда над 75% от стоките си извън Европа, се запасява с допълнителни дивани, за да може да изпълни доставките в рамките на четири седмици, вместо да чака шест-седем седмици преди пандемията.

Разчитането на складиране има смисъл и поради това, че недостигът на квалифицирани работници в области като тапицирането в страни като Обединеното кралство може да възпрепятства опитите за преместване на дейността по-близо до дома.

Според Джонатан Хиндъл, председател на Британската мебелна конфедерация, в момента е необходимо да се запълнят около 50 хил. работни места в Обединеното кралство при 360 хил. заети в бранша. Сред другите проблеми е и зависимостта от вносни материали, която може да доведе до проблеми с доставките, добавя той. "Намираме се в силно инфлационна среда с повсеместно увеличение на цените на стоманата, дървения материал, тъканите, ПДЧ и пяната."

Въпреки това тенденцията за преместване на производството близко до дома трябва да се развие, ако иска да намали зависимостта от Китай. По данни на Centre for Industrial Studies страната отчита растеж от 30% в световния износ на мебели през изминалата година.

Все още няма коментари
Нов коментар