Европейските лизингови компании бързат да си върнат самолети за 5 млрд. долара от Русия

Процесът трябва да приключи до края март според обявените санкции от ЕК

Договорите за лизинг включват клаузи, които позволяват на лизингодателя да изтегли самолетите си в случай на санкции.
Договорите за лизинг включват клаузи, които позволяват на лизингодателя да изтегли самолетите си в случай на санкции.
Договорите за лизинг включват клаузи, които позволяват на лизингодателя да изтегли самолетите си в случай на санкции.    ©  Reuters
Договорите за лизинг включват клаузи, които позволяват на лизингодателя да изтегли самолетите си в случай на санкции.    ©  Reuters
Бюлетин Войната в Украйна Войната в Украйна

Научавайте всичко най-важно. Обобщение на случващото се и последствията от него за хората, бизнеса, икономиката и политиката.

Европейските компании за лизинг на самолети са изправени пред огромно логистично предизвикателство да си върнат самолети на стойност близо 5 млрд. долара от Русия до края на март съгласно санкциите, наложени над страната след нейното нахлуване в Украйна през миналата седмица. Руската авиация е една от основните цели на санкциите, въведени от Европейската комисия през последните дни. Според тях се забраняват продажбата, трансферът, доставката или износът на самолети или на техните компоненти. Самолетите, отдадени на лизинг на руските авиокомпании, са включени в тези мерки, тъй като те попадат в графата "доставка", цитира Financial Times трима души запознати със ситуацията. Поради това не могат да се сключват нови договори за лизинг, а съществуващите в момента трябва да бъдат прекратени до 30 дни.

Договорите за лизинг включват клаузи, които позволяват на лизингодателя да изтегли самолетите си в случай на санкции. Бързо развиващата се ситуация със санкциите, включително и въвеждането на забрана на руски самолети да навлизат във въздушното пространство на Европейския съюз, означава, че компаниите се изправят пред трудната задача да си върнат самолетите, съобщава един от източниците. "Всички самолети трябва да бъдат изтеглени от Русия до края на март. Дали авиокомпаниите ще се съобразят с това или не, никой не знае."

Самолети на лизинг

Руският авиационен пазар е доминиран от лизингодатели, включително руски банки, подпомагани от държавата, както и чуждестранни компании. Чуждестранните компании имат 515 самолета в Русия на обща пазарна стойност близо 10 млрд. долара, съобщава авиационната консултантска фирма Cirium. Един от представителите на индустрията изчислява, че на европейските лизингодатели се пада близо 5 млрд. долара от тази сума.

Сред европейските компании тези, базирани в Ирландия, са най-засегнати от въведените мерки. В неделя ирландското правителство потвърди крайния срок 28 март за прекратяване на договорите с Русия и добави, че ще затвори въздушното си пространство за техни самолети. Според Cirium 10 ирландски компании са отдали на лизинг на клиенти в Русия 238 търговски самолета с пазарна стойност 4.1 млрд. долара. AerCap, най-големият лизингодател в света, има 154 самолета, отдадени на лизинг в страната, които се оценяват на 2.2 млрд. долара. Следващите два най-изложени на риск са SMBC Aviation Capital и Avolon.

Експерти заявяват, че санкциите за лизинг са най-сериозното притеснение за индустрията. Първоначалните опасения са насочени към това дали авиокомпаниите ще могат да продължат да плащат лизинговите си договори, след като ЕС, Обединеното кралство и САЩ наложиха санкции на няколко руски банки. Лизингодателите обикновено приемат плащанията си в щатски долари или евро.

Ефект от санкциите върху руската авиация

Според консултантската фирма Alton Aviation около 50% от стойността на флотилията на руския национален превозвач "Аерофлот" е взета на лизинг от чуждестранни компании. Миналата година авиокомпанията e доставила няколко самолета Airbus и Boeing. От "Аерофлот" отказват коментар пред Financial Times.

Санкциите върху снабдяването с резервни части за самолетите вече са влезли в сила, като в събота нидерландският превозвач KLM е отправил искане към два полета, пътуващи за Русия, да се върнат обратно. Rolls-Royce заявява, че е "спряла всички дейности, считано от 25 февруари 2022 г.", по отношение на "Аерофлот". Британската група е ключов доставчик на нови двигатели, сервизно обслужване и части за руския превозвач. Руските авиолинии могат също така да се изправят пред проблеми с поддръжката. Техническата поддръжка на "Аерофлот" е свързана основно с германския хъб и всякакви ограничения от страна на Германия ще бъдат от сериозно значение, заявява близък до "Аерофлот" източник. "Ако поддръжката, доставките на резервни части бъдат ограничени, това ще бъде наистина критично, защото компанията няма да може да експлоатира самолетите. Там има критична зависимост."

Все още няма коментари
Нов коментар