България иска да участва в търга за концесия на пристанището в Александруполис (обновена в 16:44)

Страната може да се включи с малък дял в кандидат преди подаването на офертите през пролетта или след избирането на победител

Това е сред малките гръцки пристанища, ползвано и за военно карго от НАТО и за фериботи до Самотраки
Това е сред малките гръцки пристанища, ползвано и за военно карго от НАТО и за фериботи до Самотраки
Това е сред малките гръцки пристанища, ползвано и за военно карго от НАТО и за фериботи до Самотраки    ©  HRADF
Това е сред малките гръцки пристанища, ползвано и за военно карго от НАТО и за фериботи до Самотраки    ©  HRADF

България ще участва в търга за концесия на пристанището в Александруполис. Това стана ясно, след като в понеделник премиерът Кирил Петков посети пристанището в гръцкия град. Страната ни ще бъде част от консорциум, който ще наддава за концесионните права. Собствеността на държавата ни в този консорциум ще бъде между 10% и 15%.

"Чрез евентуалното придобиване на концесионни права до 2062 г. България ще има достъп до пристанище в Егейско море. По този начин страната ни ще се превърне в стратегически партньор в търговските отношения в региона, което ще е от изключителна полза за българския бизнес", написаха от Министерския съвет на Facebook страницата си.

Включването на страната в процедурата, която вече е в напреднал етап и вече има ясни кандидати, е неясно, а от институциите отказаха повече подробности как и с кого ще се включат. Според източници, близки до управляващите, идеята е в зародиш, имало е първи разговори с двата напреднали в търга фаворита, но все още се обмислят детайлите.

Войната в Украйна, политическото изостряне на отношенията с Русия и несигурността на доставките в Черно море направиха гръцките пристанища още по-атрактивни, като гръцката страна в момента е в процес по отдаването на голяма част от своите портове на частни оператори.

Портът в Александруполис е известен за част от българите като мястото, откъдето тръгват фериботите за остров Самотраки. За по-широката публика мястото е важен енергиен хъб за региона, като там на 4 км навътре във водата ще бъдат разположени терминалите за LNG за природен газ, като въпросният терминал не е част от пристанището, за което е сега концесията. Пристанището освен това е стратегически важно и за въоръжените сили на НАТО, като се използва за военно карго и военна техника, а в близост има и голяма гръцка военна база.

Процедурата за концесия

Още преди войната в Украйна пристанището привлече сериозен интерес, като се появиха американски, френски и местни кандидати. Процедурата започна през 2020 г. и се провежда от Hellenic Republic Asset Development Fund, като за концесия бяха предложени още и пристанищата в Игуменица и Кавала. В търга за продажба на най-малко 67% от акциите на Alexandroupolis Port Authority (OLA) участват четири кандидата, които са подали документи за първоначален интерес.

Това са:

  • Обединението между гръцките Cameron (Copelouzos Group) и Goldair Cargo, занимаваща се с логистика, и френската Bollore, която участва през Bollore Africa Logistics - голям транспортен и логистичен оператор в Африка;
  • Американската Quintana Infrastructure & Development, инвестираща в инфраструктурни проекти;
  • Обединението International port investment Alexandroupolis, съставено от американската Black Summit Financial Group, пристанищния оператор Euroports и EFA Group (Сингапур) и гръцката Gek Terna;
  • Thessaloniki port authority, оператор на пристанището в Солун, която си партнира с китайската China Merchants Port Holdings (CMPort) за разширяването на контейнерния терминал там. Пристанището в Солун е второто по мащаб след това в Пирея.

Къде е България

Търгът за концесия на контролен пакет акции навлиза в своя финал, като обвързващите оферти ще бъдат подадени тази пролет.

В четвъртък след срещата с гръцкия си колега Константинос Караманлис българският транспортен министър Николай Събев обяви, че българската държава иска да придобие минимум 20 процента от акциите, но не даде повече конкретика как ще се включи държавата. "Все още обсъждаме към кой от консорциумите да се присъединим. Пристанището в Александруполис може да стане една от стратегическите точки в общата транспортна свързаност между България и Гърция", коментира той.

Българското включване според запознати е в много начална фаза, като по неофициална информация гравитирането е между два кандидата, сочени от гръцките медии за фаворити - обединението между Cameron, Goldair Cargo и Bollore Africa Logistics и американската Quintana Infrastructure & Development.

От Министерство на транспорта отказаха да дадат каквато и да било информация преди визитата на гръцкия министър на транспорта този четвъртък. Това, което разказаха запознати, е, че засега има първи контакт и първоначални разговори с въпросните два кандидата, като един от въпросите е дали страната да се включи към някои от тях сега и да поеме риска той да не се класира на първо място, или да се опита да договори бъдещо участие в обединението победител. Възможен вариант е включването да стане посредством някое от дружествата в транспорта, собственост на държавата.

Колко голямо е пристанището

Към момента дейността на пристанището OLA включват акостирането на кораби, съхранение на сухи насипни и конвенционални общи товари, както и фериботни превози и пътнически услуги. За 2020 г. приходите на порта според данните от финансови информационни платформи са едва 1 млн. евро. Пристанището обаче има голям потенциал, като разполага с обширна инфраструктура, която може да поддържа допълнителни дейности за транспортиране на контейнери, насипни товари и пътници, пишат от Hellenic Republic Asset Development Fund.

Пристанищната администрация на Александруполис също има административна юрисдикция върху пристанището на Камариотиса на о. Самотраки и риболовния заслон на Терма пак на същия остров.

Освен в енергийния сектор пристанището има големи перспективи и в товарната дейност, тъй като е свързано с автомагистрала "Егнатия", осигурявайки лесен проход на стоките от Изтока и Запада и обратно. То е свързано с жп връзка със Свиленград. През 2018 г. беше подписана и съвместна декларация на двете държави за развитието на жп връзката Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе.

Този четвъртък Караманлис подчерта, че през последните три месеца са се случили важни неща за ускоряване на транспортните проекти между двете държави. "Отваряме нова страница в отношенията", заяви той, като информира, че са обявени търговете за реализирането на железопътен коридор Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе, а през 2023 г. предстои сключване на договори. Приключването на строителството е предвидено към 2027 г-2028 г.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader
    • + 1

    БГ на две морета без напрежение

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал