Бъдещето на бизнес пътуванията

Корпоративните пътници се завърнаха. Предпандемичното бизнес пътуване не

Добро облекло и целеустремена крачка. Ляв завой в самолета, по-далеч от евтините седалки. Пропускане на филма по време на полет за подобряване на презентация. През последните две пандемични години тези очевидни белези на пътуващия мениджър се превърнаха в рядка гледка. Според Глобалната асоциация за бизнес пътувания (GBTA) световните разходи за полети, хотели, наем на коли, ресторанти и други подобни разходи са спаднали от 1.4 трлн. долара през 2019 г. до 660 млрд. долара през 2020 г. в резултат на затварянията и строгите ограничения на трансграничното движение заради ковид-19.

Въпреки новите смущения, от избухванията на коронавирус и трагичната самолетна катастрофа в Китай до руската война в Украйна, много места облекчават ограниченията за пътуване. САЩ и Европа до голяма степен са отворени за бизнес. На 21 март Хонконг заяви, че от 1 април ще започне да приема ваксинирани, пристигащи от 9 страни, включително САЩ и Великобритания, и ще облекчи тежките изисквания за карантина в хотел. Пътуващите по бизнес отново се виждат по летища, в самолети и хотели. GBTA очаква корпоративните пътувания да се възстановят рязко тази година и да се върнат до пика си от преди пандемията през 2024 г. (виж графиката).

Това е успокоение за авиокомпаниите с пълно обслужване, които разчитат на пътуващите по бизнес за 30% от приходите и по-висок дял от печалбите, и за големите световни хотелски вериги, които изкарват 2/3 от продажбите си от високопоставени гости. За корпоративните пътуващи новините са смесени. Оставащите ковид-19 мерки, преработените бюджети за пътуване, променящите се работни режими, повишена информираност за риска от страна на компаниите и физическите лица - всички те фундаментално променят бизнес пътуванията. Някои от промените ще направят пътуването по работа по-приятно преживяване. Други не.

Промени

Слагането на лаптопа, дрехите и миниатюрните тоалетни принадлежности в куфар с колела беше универсален корпоративен ритуал. Оттук нататък той все повече ще зависи от това за кого работите, вашата роля, къде отивате и целта на вашето пътуване. Скот Дейвис, шеф на Institute of Travel Management, обяснява, че общите бюджети за пътуване са се определяли годишно, често в зависимост от по-широките търговски цели. С възстановяването им след затишието през пандемията той очаква много от пътуванията да се разглеждат индивидуално. Много незначителни пътувания няма да преодолеят препятствието (виж графиката), особено когато компаниите се заемат сериозно с намаляването на техния въглероден отпечатък, който се увеличава с всяка въздушна миля.

Някои пътувания ще се завърнат бързо. Всъщност, дори и в разгара на пандемията важните бизнес пътувания продължиха; управлението и поддръжката на отдалечени петролни кладенци, големи инфраструктури или заводи, намиращи се далеч от централата, е невъзможно по интернет. Според GBTA делът на разходите за пътувания на производствените, битовите и строителните фирми се е повишил от 48% през 2019 г. до 51% през 2020 г. Компаниите, за които срещите лице в лице с клиентите са желателни за поддържането на взаимоотношения и жизненоважни за привличане на нов бизнес, като финансови и фирми за професионални услуги побързаха да върнат работниците на пътя. Неофициални доказателства показват, че в момента, в който една компания чуе, че конкурент се здрависва (или поне чуква юмруци), тя го последва.

Световните авиокомпании оперират на около 2/3 от капацитета си в сравнение с преди ковид.

Ако все пак си опаковате куфара, вашата дестинация най-вероятно ще е вътрешна. Също като пътуванията за удоволствие, пътуванията на дълги разстояния за работа се възстановяват по-бавно. Анкета сред над 450 компании, извършена от GBTA през февруари, показва, че две от три компании са започнали вътрешни пътувания, но под една от три е направила това с трансграничните.

Вътрешните пътувания в Америка, които според брокерската компания Bernstein отговарят за девет от десет корпоративни американски въздушни командировки през 2019 г., ще продължат да нарастват. Също и пътуванията на къси разстояния между европейски градове, които през 2018 г. съставляват 2/3 от бизнес пътуванията в ЕС. Допреди последната вълна от ковид същото се отнасяше и за Китай, където през 2020 г. разходите за бизнес пътувания спаднаха с много по-малко от средното за света и доскоро се прогнозираше, че ще нараснат двойно на средното за света през 2021 г. (въпреки че китайските граници остават непристъпни за повечето чужди граждани).

Вашите колеги пътници ще работят непропорционално за по-малки компании. American Airlines смята, че пътниците от по-малките фирми са достигнали 80% от броя преди пандемията. Сравнимите стойности за големите фирми са 40%. Една причина е, че малките бизнеси обикновено изпращат хора на популярните вътрешни маршрути. Друга е, че те може да са по-малко загрижени за благосъстоянието на своите работници. Вик Кришнан от консултантската фирма McKinsey заявява, че пандемията е довела до това, че мениджърите по пътуванията в големите компании имат повишено чувство за задължението си да се грижат за служителите.

Битка за полети

В такъв случай одобряването на пътуване е по-трудно отпреди. Скорошно проучване на 170 северноамерикански мениджъри по корпоративни пътувания, проведено от Morgan Stanley, показва, че бюджетите през 2022 г. се очаква да са 31% под нивото от 2019 г. В краткосрочен план одобряването може да стане още по-трудно. На 15 март Ед Бастиан, изпълнителен директор на Delta Airlines, каза пред Financial Times, че предизвиканият от войната скок в цените на петрола "без съмнение" ще повиши цените на билетите на вътрешните и международните маршрути. Шефовете на други авиопревозвачи със сигурност имат подобни планове.

Дори и вашите началници да одобрят пътуването, ще откриете, че е по-трудно за планиране. Световните авиокомпании оперират на около 2/3 от капацитета си в сравнение с преди ковид. Това означава по-малък избор от часове и по-малко директни полети, отбелязва Ричард Кларк от Bernstein. Проблемът не е ограничен до полетите. Спирането на влака "Евростар" от Лондон до Париж в 5:40 ч. сутринта принуждава мениджърите да пристигнат предната вечер, за да сключат сутрешната сделка с кроасан и café au lait.

На пътя преживяването също не е същото. Тъй като много мениджърски салони все още не са отворили, измореният мениджър трябва да търси убежище в шумен ресторант - или още по-зле, тъй като много заведения за хранене също остават затворени, на пейка във фоайе в близост до някое недоволно дете. На много летища също така ще трябва да носите маска. Въпреки че лондонското Хийтроу и някои други летища са премахнали изискванията за маски, в САЩ това изискване беше удължено поне до 18 април. През последната година Администрацията за транспортна сигурност е глобила близо 1000 пътници без маски, така че игнорирате правилата на свой риск и почти сигурно за своя сметка.

На борда на самолета ще може да се окажете по-често в икономичната класа, и не само заради повишените тарифи за въздушен транспорт. Някои авиокомпании, интересуващи се от климата, вече преструктурират самолетите с по-малко седалки в бизнес класата (чиято емисия за пътник е три пъти по-голяма от тази на икономическа седалка). Изпълнителните директори на големите компании ще бъдат тъжни да научат, че седалките от първа класа, които са дори още по-замърсяващи, може да въобще да изчезнат.

Във въздуха очаквайте да бъдете обслужени от екипаж, носещ лични предпазни средства (особено в Азия, където остават по-загрижени относно хигиената от Запада). Вие също ще трябва да носите маска, освен ако не ядете или пиете (безалкохолни напитки в авиокомпания American Airlines, която ще възобнови продажбите на алкохол по време на полет едва в средата на април). Поне топлите храни се завърнаха; до миналия месец дори пътуващите в първа класа в American и Delta трябваше да се справят без такава храна при вътрешните полети.

В дългосрочен план новините за пътуващите мениджъри не са изцяло лоши. Въведението на безконтактни технологии и онлайн чек-ин за полети и хотели би трябвало да ускори поне малко пътуването (поне когато документите, свързани с пандемията, като формуляри за локализиране на пътниците и сертификати за ваксини вече не се нуждаят от проверка). С много самолети, паркирани на летищата заради анулирания, свързани с ковид, някои авиокомпании използват възможността да ги обновят. Австралийската Qantas например е модернизирала флотилията си от А380 суперджъмбо, като е монтирала по-удобни седалки за премиум пасажерите. Singapore Airlines е подобрила кабините на част от флота си за кратки полети.

Малкото, които ще могат да се качат на корпоративен самолет, също ще стават все по-малко подбрани. Трафикът с бизнес самолети се е възстановил много по-бързо от търговската авиация. Според консултантската фирма WINGX януари е бил най-натовареният месец досега, като броят на полетите е бил 15% по-висок от януари 2019 г. В анкета на Morgan Stanley 11% от участниците отговарят, че техните фирми ще бъдат по-либерални към използването на бизнес самолети през 2022 г., отколкото са били през 2021 г.

Хроничният джет-лаг може да остане в миналото. Тъй като дългите полети са все още ограничени, се съобщава, че фирмите предпочитат да изпращат мениджърите на по-малко пътувания, които отнемат повече време. Неприличните прояви на корпоративна мачовщина, като например прелитането на половината свят за една кратка среща, може никога да не се завърнат, което несъмнено ще зарадва всички заинтересовани.

И много от тези по-дълги пътувания комбинират работа и забавление. Morgan Stanley забелязва доказателства в американските хотелски вериги, че четвъртък и неделя стават по-популярни сред гостите, което предполага, че някои служители може би преместват пътуванията в началото на седмицата или в нейния край, за да съчетаят работата с удоволствието. Подобни пътувания са станали достатъчно чести, за да заслужат грозния прякор bleisure. Дани Финкел от TripAction, фирма за управление на бизнес пътувания, отбелязва, че това също така може да се хареса на одобряващите техните разходи: полетите през уикенда често са много по-евтини, компенсирайки разходите за допълните нощувки в хотел.

Може би най-добрите новини за закъсалите бизнес пътници са, че някои пътувания просто няма да се случват. Джаръд Касъл от швейцарската банка UBS отбелязва, че 40% от бизнес пътуванията са за среща с клиенти, други 40% са свързани с вътрешни срещи и конференции, изложения и подобни са останалите. Той смята, че може би половината от вътрешнофирмените пътувания, особено за обучение или срещи на ръководители, извън най-високото ниво на йерархията, са излишни. Това означава общо с 1/5 по-малко пътувания. Там няма недоволство.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved