Черно море: все по-скъпо и все по-руско

Северно Черно море на практика остана без морски транспорт заради военния риск. Скъпите застраховки качиха цените на превозите

Морската блокада на Украйна доведе до промяна на пътя на товарите
Морската блокада на Украйна доведе до промяна на пътя на товарите
Морската блокада на Украйна доведе до промяна на пътя на товарите    ©  Надежда Чипева
Морската блокада на Украйна доведе до промяна на пътя на товарите    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Северната част на Черно море на практика остана без морски транспорт заради военния риск.
  • Скъпите застраховки качиха цените на превозите.
  • Затворените украински пристанища промениха товарните потоци.

Битката за Черно море започна с паметното "Иди на х..й!", с което украинският караул на малкия Змийски остров посрещна руските кораби. Още тогава се разсея и последното съмнение, че промяната на баланса на силите по море ще е една от целите на Русия в Украйна. А когато за дадено море се води война, търговското корабоплаване страда.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Северната част на Черно море на практика остана без морски транспорт заради военния риск.
  • Скъпите застраховки качиха цените на превозите.
  • Затворените украински пристанища промениха товарните потоци.

Битката за Черно море започна с паметното "Иди на х..й!", с което украинският караул на малкия Змийски остров посрещна руските кораби. Още тогава се разсея и последното съмнение, че промяната на баланса на силите по море ще е една от целите на Русия в Украйна. А когато за дадено море се води война, търговското корабоплаване страда.

На втория ден от руската инвазия турският кораб за насипни товари Yasa Jupiter беше ударен от ракета край бреговете на Одеса. Последваха инциденти с още два кораба, ударени от ракети - танкерът за химикали Millennial Spirit под флага на Молдова и корабът за насипни товари Namura Queen, собственост на японския Nissen Kaiun.

И сякаш това не беше достатъчно, черното в морето стана още по-наситено, когато започнаха да изплуват морски мини край Босфора, на българско-турската граница и в Румъния (виж тук). Психозата беше добре подкрепена от руската информация, че броят на свободно носещите се мини е сериозен - 420.

Морската блокада на север разбърка потоците с товари. Корабоплаването в южната част от морето засега продължава и големите български компании, които внасят по този път, получават доставките си. Но повече от месец след началото на войната Черно море изглежда все по-руско и все по-скъпо. Войната в Украйна показа и колко уязвима и зависима е България не само по линия на произхода на суровините, но и като транспортни решения.

Задръстването на пристанищата

Атаката на Русия в Украйна доведе до затварянето на украинските пристанища. Всички търговски операции в морските портове бяха бързо прекратени по заповед на украинските военни. Русия спря и търговското корабоплаване в съседното Азовско море.

Застрахователи и консултантски компании за морска сигурност като Dryad Global посъветваха всички търговски оператори да избягват всякакви транзити или операции в рамките на изключителните икономическите морски зони на Украйна или Русия в Северно Черно море. В началото на март Joint War Committee на Lloyd's разшири списъка си със зони с военен риск - те вече включват цялото Азовско море и всичко в Северно Черно море от границата от Румъния и Украйна до на юг от Сочи, в близост до границата с Грузия, включително руските пристанища в източната част. Това означава, че на база договора със застрахователя корабите или изобщо не могат да се движат в рисковата зона, или това ще им струва много много скъпо.

Морската блокада на Украйна доведе до промяна на пътя на товарите. В началото на март румънското пристанище Констанца, своеобразната врата на Европейския съюз към Черно море с рекордните си 67 млн. тона товари за 2021 г., обяви, че поема допълнителен трафик от 6-7 хил. контейнера на ден, които вече не могат да достигат до пристанищата на Украйна - предимно Одеса. За да улеснят трансфера от Констанца към Молдова и Украйна, румънските власти създадоха зелени безмитни коридори за автомобилния транспорт. Част от контейнерите всъщност са насочени към Молдова, която използва предимно Одеса за внос и износ. Румънските медии съобщиха за задръствания на Констанца през март и за списъци с чакащи кораби, повечето от които натоварени с храна и други стоки за блокираната от руския флот Одеса.

Консултантската Windward пък съобщи, че спирането на линейните услуги до украински и руски морски пристанища има още по-широк ефект, като пристанища чак до Кипър, България, Латвия и Финландия наблюдават увеличение на задръстванията с 40-80 процента.

Блокада на Украйна, Русия работи

След като отцепи Украйна по море, Русия остави собствените си пристанища в Черно море отворени за корабоплаване, като от там излиза и експортът й на суровини. Руските данни за товарооборотите за 2020 г. показват, че на Черноморско-Азовския морски регион се падат най-големите количества, следвани от пристанищата на Балтийско море и тези в Далечния изток, като на четвърта позиция се нареждат северните ѝ портове.

Пристанището с най-голям товарооборот за цялата федерация е именно Новоросийск на Черно море с близо 143 млн. тона товари, което винаги е било ключово за руските петролни доставки към Средиземно море. От топ 15 на пристанищата на страната за 2021 г. пет са позиционирани в региона, включително порт Таман и порт Кавказ, откъдето по жп ферибот пристигат голяма част от доставките на пропан-бутан към Варна. С други думи, Черноморско-Азовският басейн е съществен за руската страна и суровините не са спрели да пристигат. Украинските кораби са блокирани, но руските вървят.

"Работим нормално съгласно производствения план с доставки от Русия", отговориха от бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" на въпросите на "Капитал". Доставки от порт Кавказ на пропан-бутан с ферибота получават и "Газтрейд" и "Булмаркет", но при нови ценови условия на транспортната услуга.

Поскъпването на Черно море

"Знаем от нашия процесингодател, че стойността на доставката на нефт се е повишила значително в сравнение с нормалното ниво, но не можем да дадем точни стойности, тъй като това е отговорност на процесингодателя (рафинерията работи на ишлеме)", казват от бургаската рафинерия.

От пазара и анализатори съобщават очакваното, че застрахователните премии за военен риск за преминаване през въпросния регион са скочили до небесата, а някои застрахователи изобщо вече не покриват пътувания в района. По думите на собственика на "Булмаркет" Станко Станков най-вече газовози отказват да влизат в Черно море.

Фериботната линия между Варна и порт Кавказ сега на практика работила с един кораб по-малко, като от пазара казват, че още в началото на войната отпаднал българският - на "Варнафери", на Параходство "Български морски флот" на братята Кирил и Георги Домусчиеви и Параходство "Българско речно плаване" на "Химимпорт". Останали да возят само руските на фирмата "Аншип" - "Авангард" и "Славянин".

От пазара обясняват, че причината за спирането на превозите с българския кораб е именно липсата на застрахователна полица поради много високата цена, която е била поискана от застрахователя, като в обикновената е нямало клауза "война". Така оскъпяването на превоза излизало 175 хил. долара на курс, или 120 долара отгоре на тон товар, което е 2.5 пъти оскъпяване, смятат от пазара. Толкова голямо поскъпване на практика е направило превоза безпредметен. (От "БМФ - Порт Бургас" не потвърдиха тази информация, като не отговориха на въпросите на "Капитал".)

Оскъпяване има и на транспорта с руските фериботи, но понеже те ползвали техни руски застраховки, то било значително по-малко - 50 долара на тон отгоре. Тоест, освен че превозът в Черно море е поскъпнал, той е станал още по-зависим от Русия.

"Газтрейд" дава пример колко неподготвена е хваната българската държава с пристанището си за пропан-бутан в Белославското езеро. Компанията се опитва да го построи от 20 години, но заради административни пречки от държава и община то все така не съществува. На него би могло да се получава суровината с танкери, а не с ферибота от Кавказ и руските кораби. Тоест компанията би могла при нужда да диверсифицира доставките си и начина им на транспортиране. Ако пристанището съществуваше.

Ако морето затвори

Всички проблеми дотук обаче са нищожни пред риска корабоплаването да спре напълно - било то заради плаващи мини или други неочаквани ефекти от войната.

"В случай че корабоплаването в Черно море бъде блокирано - затваряме завода!", каза Филип Ромбаут, изпълнителният директор и съсобственик на завода за изкуствени торове в Девня "Агрополихим". "Това вероятно няма да стане веднага, тъй като имаме известни резерви да поддържаме производството още известно време. Но проблемът далеч няма да е само за "Агрополихим". Говорим за милиони тонове товари, които ще бъдат блокирани, а това ще се отрази пагубно на цялата индустрия - производството и търговията с цветни метали - с мед, цинк, "Лукойл". В момента за целия този сектор няма алтернатива на морския транспорт."

Според Ромбаут евентуална криза с транспорта през Черно море и Босфора може да засегне милиони хора и в арабския свят, тъй като страните от този регион са традиционни купувачи на пшеница от Украйна, България и Румъния, която се превозва по море и за която този морски басейн е основна отправна точка.

"Ще бъде блокирано и пристанището в Констанца, цялата индустрия на Румъния ще пострада, смята още той.

Мини и други неприятности

Той смята, че още от сега е добре да се помисли каква помощ може да бъде поискана от Европейския съюз, тъй като България и Румъния ще бъдат най-тежко засегнати от евентуално блокиране на корабоплаването в Черно море.

"Това, което виждаме в момента, обаче е, че рисковете не се управляват по адекватен начин. Не може да се разчита единствено на рибарски кораби, които случайно ще забележат мина и ще подадат сигнал за обезвреждането й. Съществуват цели системи на базата на дронове, които успешно откриват и обезвреждат мини. Доколкото ми е известно, най-добрите от тях се произвеждат в Белгия и Холандия, като те вече са на въоръжение и в Германия."

Корабособствениците трябва да проведат разговори със застрахователните си компании, за да са наясно какво им препоръчват, казва кап. Пламен Проданов, управител на дружеството "Космос шипинг". Според него, ако в договора има специална клауза за условията на преминаване през райони на военни действия, вариантите са два. В случай че тази клауза не разрешава на корабособственика да преминава през райони, в които има опасност плавателните съдове да попаднат на мини, капитаните получават съобщение да преустановят плаването, да се върнат или да застанат на котва, докато районът бъде прочистен. "В случая с нашите кораби в договора ни има изрична клауза, че те не могат да се движат на север от определена линия в Черно море. След нея застраховката отпада", казва той. Втори вариант е застрахователят да разреши продължаване на курса, но при допълнително рисково заплащане.

Според кап. Проданов активната роля в ситуацията с откритите мини в Черно море се пада на министерствата на отбраната на България и Румъния. "Те трябва да започнат постоянно наблюдение на движението на тези мини, да могат във всеки момент да определят точните им координати и в денонощни съобщения до мореплавателите да ги уведомяват как се движат и къде се намират." По този начин всеки капитан на кораб, който влиза в Черно море през Босфора и поеме на север - към Констанца или Бургас и Варна, ще може да получава тази сводка в реално време. Засега българското военно министерство няма такива планове.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    packer avatar :-|
    packer
    • - 4
    • + 3

    Като цяло адекватна статия, но с излишен негативизъм анализирайки бъдещи "евентуални" сценарии, които няма как да се развият освен ако във войната не бъдат въвлечени съседни на Украйна черноморски държави.

    Нередност?
  • 2
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • + 1

    Така е. Мините, които ги няма в Черно море, вдигат цената на шарана, който е индекса за цената на рибата въобще по българските рибни тържища. Нали така, капитан Джак Спароу? :)

    Нередност?
  • 4
    demokoko18 avatar :-P
    demokoko18

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Точно !

    Нередност?
  • 5
    weiss avatar :-P
    weiss
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#2] от "Storm Of Change":

    За мините, дето ги няма, ще Ви оставя сам да попрочетете малко новини от Турция и Румъния. За отговора на доктора, който някой е побързал да докладва, не знам какъв е бил, но сигурно е ставало дума за шарани?

    Нередност?
  • 6
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 1

    До коментар [#5] от "weiss":

    Капитане, ти ли си? Кога отиваме да си прибираме "Черната перла" от Севастопол? :D

    Нередност?
Нов коментар