Веригите за доставки се подготвят за нови проблеми

Новите геополитически рискове карат компаниите да укрепват дейността си срещу глобални прекъсвания чрез преместване на производството, диверсификация и запасяване с материали

Войната почти блокира Черно море за търговия.
Войната почти блокира Черно море за търговия.
Войната почти блокира Черно море за търговия.    ©  Reuters
Войната почти блокира Черно море за търговия.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Световните вериги за доставки, които бяха започнали да се възстановяват в началото на годината, отново се влошават поради войната на Русия в Украйна и ограниченията в Китай заради повишаващия се брой случаи на заразени с ковид в страната. След като през последните две години пандемията засегна най-силно търговските пътища между Азия и САЩ, последните сътресения се усещат остро в Германия, която е силно зависима от доставките на руски природен газ, съобщава Bloomberg.

През март очакванията на бизнеса в Германия отчетоха рекорден месечен спад, предприятията в страната се изправиха пред недостиг на гориво и части и се удължиха забавянията при транспорта на товари в ключови пристанища в Северно море като Бремерхафен. Освен смущенията във връзка с войната в Украйна новите огнища на омикрон в Китай разширяват ограниченията в големите търговски центрове в страната, последно въведени в Шанхай. Един от най-големите превозвачи - Maersk, съобщи, че някои от складовете, обслужващи местните пристанища ще са затворени за неопределено време, и че доставките от и до терминалите ще бъде "затруднено значително".

Според индекси на Bloomberg Economics, които измерват затрудненията в предлагането, натискът върху Европа и САЩ се е увеличил през февруари, след няколко месеца подобрение. Според компанията за оценка на риска за веригите за доставки Interos, над 2100 американски компании и 1200 европейски имат поне един директен доставчик от Русия, а общият им брой достига над 300 хил., вземат ли се предвид непреките доставчици.

"Множество индустрии зависят от едни и същи суровини и голям процент от тях идват от Русия, каза изпълнителният директор на Interos Дженифър Бисегли. Виждате огромен каскаден ефект върху и без това куцащата система на глобалната верига за доставки."

Затруднена търговия

Световната търговия вече започва да усеща ефекта от въведените срещу Москва санкции. По данни на FourKites Inc., платформа, следяща веригата за доставки в реално време, вносът от Русия при всички видове товарен транспорт е спаднал с 62% през първия месец на войната, а този от Украйна се е сринал с 97%. Въпреки че Русия отговоря за едва 5% от световната морска търговия, а Украйна само за 1%, се появи повишен риск от забавяне на световната икономика.

Икономисти от Barclays заявиха, че светът навлиза в нова ера на по-голяма нестабилност на растежа и инфлацията. Allianz Research предупреди, че съществува по-висок риск през тази година да се увеличат цените и да се понижи обемът на световната търговия. Clarcksons Research намалиха прогнозите си за световната търговия през тази и следващата година, като заяви, че техните индекси за претовареност на пристанищата отново се увеличават. Според данни на Bloomberg през март са достигнати рекордни нива на натоварване с кораби в пристанищата на германските градове Бремен и Бремерхафен, а броят на корабите в началото на март в пристанището на Ротердам е достигнал най-високите си стойности от 11 месеца.

Тези затруднения правят връщането към нормалното през тази година малко вероятно, освен ако търсенето не се свие неочаквано. Морският транспорт, който отговаря за около 80% от световната търговия, е бил толкова натоварен, че спот тарифата за превоз на 40-футов контейнер от Азия до САЩ е достигнала средна цена над 10 хил. долара през втората половина на миналата година, което е около 7 пъти повече от цената преди пандемията. Тези цени са паднали през последните седмици, но експертите смятат, че това вероятно отразява сезонно отслабване, преди търсенето на транспортни услуги и разходите за тях отново да се повишат. Според икономистите Ана Боата и Франсоаз Хуанг от Euler Hermes, подразделение на Allianz SE, увеличаващите се случаи на COVID-19 и въведени ограничения в Китай представляват дори по-голяма заплаха за глобалното движение на доставките от рисковете от войната в Украйна. Според тях цените на контейнерните превози могат да доближат или дори да надхвърлят предходните си пикове, преди да се върнат на сегашните си нива в края на годината.

"Като цяло, дори и да не достигнат върховите стойности от 2021 г., разходите и претоварването на световните вериги за доставки вероятно ще останат високи през по-голямата част от 2022 г. Нормализирането може да започне по-видимо едва от 2023 г.", пишат те в имейл.

Ефект върху потребителските цени

Опитите да се предвиди какъв ще е ефектът върху потребителските цени от затруднените доставки през последните две години е затруднил централните банкери, като председателят на Федералния резерв Джером Пауъл заяви през март, че руската изолация от световната икономика "ще означава по-заплетени вериги за доставки, така че това всъщност може да забави облекчението, което очаквахме."

Част от това облекчение беше отразено в Global Supply Chain Pressure Index - показател на Federal Reserve Bank of New York, въведен през януари, който напоследък показва известно облекчаване спрямо пиковете от края на миналата година. Въпреки че е прекалено рано за Фед на Ню Йорк да определи количествено ефектите от войната в Украйна, има признаци, че неотдавнашното подобрение на индекса ще бъде ограничено.

"Натискът е намалял, но все още е много висок. Това е подобрение, но не означава, че проблемите са решени", заяви икономистът от Фед в Ню Йорк Джанлука Бениньо относно посоката на индекса при последното му актуализиране в началото на март. "Неофициалните данни сочат, че може да се очаква по-нататъшен натиск."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал