Директорът на Wizz Air: Опитваме да поддържаме същите цени, каквито имахме преди

Спестяванията от по-новите ни самолети компенсират част от инфлацията, казва Йозеф Варади, съосновател и изпълнителен директор на авиокомпанията

Бяхме планирали около 7% от общия ни капацитет да работи на пазарите в Русия и Украйна. Изтеглихме този капацитет и го преразпределихме по други пазари от мрежата ни.
Бяхме планирали около 7% от общия ни капацитет да работи на пазарите в Русия и Украйна. Изтеглихме този капацитет и го преразпределихме по други пазари от мрежата ни.
Бяхме планирали около 7% от общия ни капацитет да работи на пазарите в Русия и Украйна. Изтеглихме този капацитет и го преразпределихме по други пазари от мрежата ни.    ©  Цветелина Белутова
Бяхме планирали около 7% от общия ни капацитет да работи на пазарите в Русия и Украйна. Изтеглихме този капацитет и го преразпределихме по други пазари от мрежата ни.    ©  Цветелина Белутова
Унгарецът Йозеф Варади е един от основателите на Wizz Air през 2003 г. Има магистърска степен по икономика от Университета за икономически науки в Будапеща и магистърска степен по право от Лондонския университет. Между 1991 и 2001 г. Варади работи в Procter and Gamble като директор продажби за глобални клиенти. След това се присъединява към Malév Hungarian Airlines, като е главен търговски директор в унгарската държавна авиокомпания, а между 2001 и 2003 г. е и главен изпълнителен директор. Членува в борда на компании като Lufthansa Technik Budapest, Mandala Airlines, JetSMART.

Докъде стигна делото, което водихте за таксите на летище София? Имахте ли среща вече с новото ръководство на концесионера?

Делото все още продължава, но мисля, че трябва да приветстваме новия мениджърски екип на летището. Срещнах тези хора. Запознах се с целия управленски екип. Мисля, че имат добри планове. Добро отношение към бизнеса. Търси се ефективност. Търси се удовлетвореност на клиентите. Така че мисля, че заслужават кредит на доверие и че летището е в по-добри ръце сега в сравнение с преди година.

Пазарът ни в България расте с около 20% спрямо 2019 г.

Йозеф Варади

Съосновател и изпълнителен директор на авиокомпанията

Какво ще стане с вашите операции? Засега ще останете на стария терминал и през нощта на новия?

Това е нещо, което ще бъде обсъждано. Сега излизаме от ковид ситуацията и летището става напълно оперативно. Мисля, че трябва да седнем заедно с летището и да видим как да работим най-добре. Разбираме също, че летището има значителни планове за инвестиции, така че това може да включва временно затваряне на съществуващи съоръжения и ще видим как ще се развива това с времето и как авиокомпаниите ще бъдат разпределени. Нашата цел тук е да работим възможно най-ефективно и това да се отразява и в нашите оперативни разходи, а оттам и в по-ниски тарифи за клиентите.

В какво ще се съсредоточите за тази лятна програма по отношение на българския пазар?

Това лято работим с повече капацитет в България от преди избухването на ковид-19 през 2019 г. Работим от три оперативни бази - София, Варна и временна база в Бургас. Имаме общо 10 самолета, базирани в страната. Това е повече от броя, който имахме през 2019 г., а също така преминаваме от Airbus A320 one със 180 места към Аirbus A321 с 239 места, така че не само имаме повече самолети в страната, но също така и много повече места в страната, защото оперираме с по-големи самолети.

Какво ще се случи с цените на билетите предвид случващата се война, ръста на цената на горивата и инфлацията като цяло? Какви са очакванията ви за лятото и до края на годината?

Мисля, че нашата цел като Wizz Air е да оперираме възможно най-лоу-кост и да се уверим, че всички тези спестявания са от полза за клиентите под формата на ниски тарифи и ниски цени на билетите. Сега очевидно контекстът на индустрията се е променил значително. Виждаме голям инфлационен натиск върху индустрията, който идва по линия на горивата, цената на труда и много други области, например разходите за инфраструктура. Различните авиокомпании отговарят по различен начин на тези предизвикателства. Wizz Air инвестира сериозно през последните две години, по време на пандемията. Имахме доставки на 45 чисто нови самолета, нова технология, по-големи самолети и сега оперираме с по-млад самолетен парк в сравнение с този, който оперирахме преди три години през 2019 г. В резултат на това относителната ни цена на операциите в сравнение с останалата част от индустрията всъщност е по-ниска от тази през 2019 г. и виждаме, че по-голямата част от инфлационния натиск, пред който е изправен нашият бизнес, може да бъде компенсиран от спестяванията, идващи от новите технологии и по-новите самолети. Така че ние все още сме много мотивирани да се уверим, че каквото можем да спестим от бизнеса, можем да го прехвърлим на потребителите. Дали цените ще се повишат през лятото или не, ще зависи от разходите на индустрията, но също така и от конкурентната ситуация в индустрията на определен пазар. Може да видите различни тенденции и може да видите как различни авиокомпании действат по различен начин. Wizz Air се опитва да поддържа същите цени, каквито имахме преди.

Бяхте една от компаниите, които спряха хеджирането на горивото, и това ви поставя в малко уязвимо положение. Защо взехте това решение и какво се случи след това?

Ако погледнете хеджирането в дългосрочен план, никоя авиокомпания не прави пари от хеджиране. Единственият, който прави пари от хеджиране, е банката. Всъщност хеджирането добавя около 4% разходи към горивото. То не е безплатно. Да, наистина преди година и половина решихме да спрем хеджирането. С последните пикове на цената на горивото, които преживяваме, използваме вид хеджиране, така че сега сме защитени и имаме някаква застраховка, че цената няма да надхвърли определени нива и да сме напълно голи. Но отново, мисля, че в дългосрочен план без хеджиране е по-добре за бизнеса.

Тоест сега не сте в по-лоша позиция спрямо конкурентите?

Не, не мисля. Ако погледнете разходите на една авиокомпания, цената на горивото е около 25 до 35% от цената. Ние сме много конкурентни по отношение на останалите части от разходната база. Но сега, като се има предвид, че имаме и застрахователна полица, това всъщност ни дава предимство пред онези авиокомпании, които напълно не са хеджирали.

Секторът мина през много трудни моменти. Как сега авиацията вижда възстановяването на бизнеса и какви са прогнозите за лятото? Ще пътуваме ли повече?

Така мисля. Това сочат числата. Очевидно търсенето се е възстановило. Виждаме много повече апетит към пътувания от страна на потребителите. Заради ковид търсенето беше ограничено от правителствени ограничения и мерки. Сега тези ограничения до голяма степен са премахнати в Европа и виждаме незабавно връщане на търсенето до степен, в която през лятото ще оперираме 140% от капацитета си за 2019 г. Така че не само се възстановяваме, но и нарастваме с 40% в допълнение към това, което оперирахме преди три години.

Но това няма да е вярно за индустрията. Очаква се индустрията като цяло да възстанови приблизително 90% от капацитета. Но Wizz Air ще оперира на 140%, така че това дава представа колко стабилен е нашият бизнес модел и колко е устойчив.

Откъде ще дойде този ръст, от кои пазари?

Различни места. Както казах, България расте с около 20% спрямо 2019 г. По време на ковид открихме нова авиокомпания в Абу Даби - Wizz Air Abu Dhabi. Влязохме на редица пазари - Албания, Италия. Придобиваме слотове в Обединеното кралство на летищата в Лондон и очевидно поставяме капацитет. Направихме доста инвестиции през този период и сега материализираме тези инвестиции.

Войната в Украйна и затварянето на част от въздушното пространство и тези два големи пазара - Русия и Украйна, как ще засегнат европейските авиопревозвачи и вас? Какви са калкулациите ви за загуби от войната?

Предвид санкциите ние не работим в Украйна и Русия. Първоначално бяхме планирали около 7% от общия ни капацитет да работи на тези пазари. Изтеглихме този капацитет и го преразпределихме по други пазари от мрежата ни. Корекцията до голяма степен вече е зад нас. Освен това не виждаме голямо влияние върху търсенето. Имахме първоначален спад на търсенето в околните райони извън страните, но това търсене се възстанови. Всъщност мисля, че търсенето, което виждаме и за лятото, е много силно и устойчиво.

Как ще ви се отрази в дългосрочен план политиката на някои страни в Европейския съюз като Франция или Германия за спиране на кратките полети с цел използване повече на придвижването с влак?

Нашият бизнес няма да бъде засегнат, защото нямаме такива кратки полети. ЕС говори за три до четири часа алтернативи на летенето с влак. Нямаме нито един маршрут на такова разстояние. Ние летим по по-дълги маршрути, така че не мисля, че ще бъдем засегнати от това.

Кой ще бъде засегнат?

Полети на Lufthansa, Air France, италианските превозвачи. Всички, които летят къси вътрешни полети.

По време на пандемията много пари бяха налети в традиционните превозвачи. Какви поражения нанесе това върху пазара?

Ние не получихме нищо. Ние сме една от малкото авиокомпании в света, които не разчитат на държавни помощи. Всъщност ние сме една от четирите авиокомпании в света, които имат кредитен рейтинг за инвестиционен клас. Той е по-силен от този на България или Унгария, което е голям кредит от пазара и е по оценки на Moody's и Standard and Poors. Така че бяхме много устойчиви и силни, минавайки през всичко това. Но в същото време пазарът беше изкривен от различни държавни помощи от правителствата, но и не само правителствата. Цялата верига на доставки в индустрията не действаше при пазарни условия. Много авиокомпании не плащаха на летищата, не плащаха такси за аеронавигационно обслужване и т.н. Много авиокомпании не плащаха за наема на самолети. Но като се има предвид бедствието в индустрията, никой наистина не действаше по тези въпроси. Надявам се, че след като пазарът се възстанови и индустрията започне да работи при нормални условия, всички тези изкривяванията на пазара ще бъдат спрени. Но в момента това е тотално изкривен пазар.

Кои бяха основните неща, които ви спасиха по време на пандемията, за да останете живи на пазара?

На първо място, управлявахме този бизнес със собствен капитал и пари. Така че имахме 1.6 млрд. евро свободни пари, когато избухна пандемията. И това при бизнес с приходи от около 3.2 милиарда евро по това време. Така че в общи линии имахме за шест месеца пари в брой и мисля, че това направи огромна разлика. Че имахме пари, а другите авиокомпании нямаха. Второ, успяхме да се адаптираме много по-бързо и много по-добре от гледна точка на разходите, доколкото е възможно. Не сме застрашавали нашите доставчици на материали и услуги. Плащахме си сметките. Плащахме на всички и навреме. И също така се възползвахме от ситуацията, че цялата индустрия някак си се движеше назад, а ние инвестирахме много - в самолетите на пазарите, в хората, в системите, за да сме сигурни, че след като излезем от ковид, ще бъдем по-добра авиокомпания и по-голяма конкурентна сила.