Gullivair търси нов самолет за полетите си до Скопие, Тирана и Бургас

Липсата на самолет е причината за временно спрените резервации след средата на май

Съмнения за руски връзки "приземили" наличните малки самолети на авиокомпанията
Съмнения за руски връзки "приземили" наличните малки самолети на авиокомпанията
Съмнения за руски връзки "приземили" наличните малки самолети на авиокомпанията    ©  Деян Димитров
Съмнения за руски връзки "приземили" наличните малки самолети на авиокомпанията    ©  Деян Димитров

Младата българска компания Gullivair търси нов самолет за редовните си регионални полети до Скопие, Тирана и Бургас. Новината, че резервациите до двете балкански столици вече не са възможни през резервационната система на авиокомпанията от средата на май, беше съобщена от сайта exyuaviation.com.

Медии насочиха темата в политическа посока с липсващи субсидии от държавата под формата на средства за реклама на полета до Скопие. Без значение, че невъзможни за резервиране от втората половина на май в момента са и полетите до Тирана и Бургас, както и малкият пазар и неудобните слотове за полета до Скопие.

От пазара смятат, че причините са други - именно оперативни казуси на самата авиокомпания и по-конкретно липсата на самолет. Това беше потвърдено през "Капитал" и от собственика на авиокомпанията Янко Иванов, който заяви, че "в момента се сменя самолетът, с който се работи", че нов е намерен, до десетина дни трябва да се реши казусът, както и че се изчакват нови слотове за Скопие.

Подобен развой на събитията се очакваше от представители от пазара още с откриването на полетите на авиокомпанията до Тирана през април. Тогава авиокомпанията започна да използва не някои от трите витлови самолета на GullivAir, а от самолет на чартърната Jump Air, базиран във Вилнюс, Литва, който е бил нает временно за месец.

Къде са самолетите

Първоначално по неофициална информация авиокомпанията разполага с 3 големи самолета Airbus A330-200 и три ATR 72 - 600 за регионални полети. Според представители от пазара част от концепцията е по-малките самолети ATR 72 да захранват от страната и от съседни държави по-големите Airbus и техните презокеански полети, като компанията набра популярност след информацията, че иска да пусне директни полети до САЩ и Канада.

Авиокомпанията започна миналата година да лети между София и Бургас. Появиха се и идеи за полети между София и Русе, но привеждането на дунавското летище в изправност ще отнеме известно време. Последва развиването на т.нар. портфолио "Балкани", като бяха обявени и започнаха да се изпълняват полети до Скопие и Тирана (през март и април). Обявиха се и намерения за Солун и Букурещ.

Междувременно обаче стана ясно, че първият полет до Тирана не е изпълнен от някои от ATR-те на GullivAir, a от този на Jump Air.

Според последните данни във Flightradar24 се вижда, че същият самолет продължава да покрива линиите до Скопие и Тирана в момента, като изпълнява и полети до Санторини.

Данните за трите ATR-а на компанията пък показват, че те не се движат в последните дни. Представители на авиационния сектор разказаха, че причините за странните промени се коренят в санкциите, наложени на Русия, и произхода на трите ATR-a, които са били взети на лизинг и някъде в редицата е имало съмнения за руска следа.

Коя е авиокомпанията

Интересът към Gullivair беше предизвикан от друго - заявените й намерения да пусне редовна директна линия до САЩ. Така да възроди полетите от далечното минало на авиокомпания "Балкан" до Ню Йорк.

Новината за това, че Gullivair е получила разрешение за срок от две години от Департамента по транспорт на САЩ, дойде преди година, като малко по-късно компанията се похвали и с разрешение от Канада. Все още няма яснота кога в крайна сметка ще започнат полетите, но по неофициална информация Gullivair е заявила слотове за лятото на летище София за полети до САЩ и Канада.

Компанията "Гъливеър" с капитал 533 хил. лв. е регистрирана през 2016 г. под името "Топ джетс", сменено с настоящото в средата на 2020 г. "Гъливеър" през "Еър логистик" е еднолична собственост на Янко Иванов.

Той е доскорошен управител на чартърната компания "Би Ейч Еър", част от групата на туроператора Balkan Holidays и свързана с мажоритарния собственик на Първа инвестиционна банка Цеко Минев.

Американската мечта на Янко Иванов съществува още по време на управлението му на "Би Ейч Еър". През 2014 г. компанията печели правото да открие директна редовна линия между София и Ню Йорк и Чикаго, като получава лиценз от САЩ, а очакванията към онзи момент са линията да стартира през пролетта на 2015 г. През 2017 г. правителството определи същата авиокомпания за въздушен превозвач, който да извършва полети от България до Канада, като превозвачът бил заявил готовност да започне експлоатация на директна редовна линия София - Торонто - София с първоначални планове за две честоти седмично. Намеренията за редовни линии не се случват, като има съществена разлика между това да получиш правото и това реално да разработиш дадена редовна линия.

През юли миналата година GullivAir бе определена за национален превозвач от София до Ню Делхи, но все още няма заявени дати за стартиране на полети, като според източници от пазара захранването на полета до САЩ от индийския пазар е било част от идеята.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Мхм, вероятно 10-местен :)

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Има един сръбски сайт ex-yu aviation или нещо подобно, който онзи ден с такава радост и охота съобщи за провалената линия София-Скопие.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал