Промените в "Български пощи"

Проектът за възраждане на "Български пощи" със 100 млн. лв.

С ново ръководство и с много проблеми, държавното дружество влиза в Плана за възстановяване, който трябва да го превърне в лицето на електронната държава

"Български пощи" разполага с 2846 пощенски станции в 2407 населени места, и на практика има фронт-офиси в 47% от тях, като останалите се обслужват с мобилни пощенски станции по график.
"Български пощи" разполага с 2846 пощенски станции в 2407 населени места, и на практика има фронт-офиси в 47% от тях, като останалите се обслужват с мобилни пощенски станции по график.
"Български пощи" разполага с 2846 пощенски станции в 2407 населени места, и на практика има фронт-офиси в 47% от тях, като останалите се обслужват с мобилни пощенски станции по график.    ©  Надежда Чипева
"Български пощи" разполага с 2846 пощенски станции в 2407 населени места, и на практика има фронт-офиси в 47% от тях, като останалите се обслужват с мобилни пощенски станции по график.    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Планът за възстановяване предвижда до 2026 г. пощите да станат гишета за всичко - от общински и банкови услуги до МВР пунктове и телемедицина.
  • Със 122 млн. лв. ще се финансират ремонти, е-услуги, проследяване на пратки, базови медицински услуги, зарядни станции за електромобили.
  • Освен десетки поръчки проблем ще е и обучението на служителите, които обикновено са възрастни или претоварени.

Преди година М., която работи дълги години като служител в "Български пощи" в едно от по-големите села около София, се пенсионира. М. е последният служител на пощите - няма кой да поеме щафетата от нея и се разнася мълвата, че пощата ще бъде затворена изцяло. Хората в селото, които са около 1300, започват да се притесняват и задават въпроси - сега кой ще разнася пенсиите, къде ще плащат сметките и данъците си.

Единствен вариант остава ходенето до съседния град, което се случва трудно заради неуредения транспорт - масов проблем за малките населени места около големи градове.

Накрая се стига до компромис - "Български пощи" пускат обява за служител, който да работи на 4-часов работен ден вместо на пълен работен, както досега. Отнема им година да намерят човек - не твърде дълго за изчерпан работен пазар като българския.

"Хванах се на тази работа само за да помогна на съселяните. Преди мен ходели командировани колежки, които са на цял щат, през ден и за по малко. За да не закрият пощите по селата напълно, са им необходими хора на по 4 часа, а това почти никого не устройва, защото си е половин заплата, а вършиш 2 работи - служител гише и пощальон", казва новата служителка. При нея идват и хора от съседното село, защото пощата там вече е започнала да работи само два дни в седмицата.

Този малък и доста неугледен офис с обърнат балатум ще е само един от стотиците такива из цялата страна, които ще получат пари за обновяване и дигитализиране. Според Плана за възстановяване и устойчивост, който България започва да изпълнява от тази година, над 100 млн. лв. ще бъдат инвестирани в "Български пощи". Те ще отидат за всичко от ремонти до техника и интернет връзка. Единственото, за което няма да отидат, е хора, дори на половин заплата. Но да започнем поред.

За какво отиват парите

Тази седмица революцията в пощите започна по драматичен начин. Вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова уволни директорите на дружеството заради "систематично и последователно" водене към фалит и "безхаберие". Това се случи на фона на продължаваща вече трета седмица кибератака (с евентуална руска следа), както и натрупани през годините десетки проблеми, заради които пощите така и не можаха да влязат в 21-ви век. Амбицията на министерството на ефективното управление обаче е да промени това и да ги направи еталон за дигитална държавна институция. Така "Български пощи" ще има ново управление, което да задвижи трансформацията.

Новият изпълнителен директор на "Български пощи", поне за следващите три месеца, ще бъде Богдан Теофанидис, който последно е организирал глобалната програма за дигитализация, финансово планиране и контрол на HIAB AB, част от финландската група Cargotec.

Останалите имена от управителния съвет са инж. Лъчезар Арсов, Надежда Алексиева, Виктор Фачев, Виктор Караджов.

Очаквайте разговор с Теофанидис утре на сайта и в подкаста на "Капитал" за бъдещето на пощите

Първата стъпка ще бъде промяната във външния вид. Това включва ремонт и нов интериор, замяна на старите печки с климатици (поне 696 нови), изолация, осигуряване на достъп за хора с увреждания. Предвижда се и "подобряване на имиджа" на "Български пощи", като подобренията ще бъдат предимно за селата извън общинските центрове. Голяма част от офисите ще станат и енергийно ефективни.

Заложен е ремонт на 562 пощенски станции в по-малките населени места, от общо 2846 офиса в цялата страна. Стойността им ще е малко над 15 млн. лв. Поръчките за ремонтните дейности трябва да започнат през третото тримесечие на 2022 г., като оптимистично е заложено, че ремонтите също ще почнат тогава и ще продължат до 2026 г. Не е ясно дали ще бъдат обявявани отделно или накуп.

Очевидно ще има и нов дизайн и брандинг на пощенските станции, защото търгът за тях ще бъде обявен през второто тримесечие на 2022 г., казва документът.

Първите търгове вероятно ще започнат през третото тримесечие на тази година. Планира се да се стартира с конкурс за дизайн и брандинг на пощенските станции, а после за ремонт и обновяване на избрани станции.

"Български пощи" дори ще успеят да влязат в новия век с тези пари - пратките с тях най-накрая ще могат да се проследяват до вратата. Предвиждат се и зарядни станции за електромобили в 100 пощенски станции в селата, така че да улеснят пътуващите по този начин да преминават из страната. Търговете за това тръгват в последното тримесечие на тази година и ще струват 2 млн. лв.

Едно гише за всичко

"Обръщайте се към "Български пощи" за всичко" - това е другото послание, което според плана трябва да се превърне в реалност. Промяната отвътре ще бъде предоставянето на още повече услуги - такива, за които сега трябва да се ходи до общината или полицията, както и дигитализирането им така, че всичко да бъде електронно, по инициатива на министъра на е-управлението Божидар Божанов. Идеята е пощенският офис да се превърне в "едно гише" за всичко в стотици населени места.

122.04 млн. лв. ще струва трансформацията на Пощите, от които 101.7 милиона лева са от ПУВ, а 20.34 милиона лева ще дойдат от държавата

Предвижда се дружеството да се превърне в лицензиран платежен оператор, който може да събира централни и местни данъци, такси и глоби от името на НАП, МВР и общините. Отделно на гише ще могат да се заявяват комунални, финансови и застрахователни услуги, както и ще се включи възможност за парични преводи чрез интеграция с доставчици на платежни услуги, банки и застрахователи, например за паричен превод през електронното банкиране.

Планът отрежда на "Български пощи" дори ключовата роля на посредник при заявката на електронни услуги през Единния портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ).

"Български пощи" разполага с 2846 пощенски станции в 2407 населени места и на практика има фронтофиси в 47% от тях, като останалите се обслужват с мобилни пощенски станции по график.

Любопитна е и идеята пощите да се превърнат в малки офиси на МВР в по-малките населени места. В тях ще бъдат разположени станции за лични карти, като според новия европейски регламент, който влиза в сила от август тази година, всички лични документи, издавани от страни - членки на ЕС, трябва да съдържат електронен носител на информация, в който се съхраняват биометрични данни.

Компютри, мрежи

За да се случи всичко това, пощите ще имат нужда от много техника - нови компютри и софтуер, както и интегриране с всички други държавни структури.

"Основната цел на проекта е да отключи възможността за предоставяне нови услуги с добавена стойност, включително административни услуги на едно гише, по-близо до населението в отдалечените райони. За тази цел са осигурени 14 млн. за хардуер, което включва компютри и всички необходими лицензи, 21 млн. за сигурна мрежова свързаност и 8 млн. за сигурност на системите. Модернизацията ще доведе до обновяване на избрани пощенски станции в отдалечени райони, създаване на условия за комплексно административно обслужване и базови телемедицински услуги", коментират експерти от кабинета на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова.

"Български пощи" ще пуснат и приложение, което да позволява проследяване на пратките, което ще позволи по-голяма сигурност при доставките на лични или банкови карти, паспорти и др.

И телемедицина

Държавното дружество ще влезе и в още една роля - 450 станции ще започнат да предлагат и здравни услуги. Фокусът отново е върху отдалечените населени места, тъй като по данни на НСИ от последното преброяване над 200 хил. български граждани живеят на повече от 20 км от най-близкия общински център и нямат достъп до медицински услуги.

Предвижда се в пощенските станции да има терминали за телемедицина, които да позволяват измерване на жизнени параметри като пулс, температура, сатурация на кислорода в кръвта, нива на кръвна захар, кръвно налягане и др. Тук отново роля има дигитализацията: данните ще се предават към Националната здравна информационна система (НЗИС), както и пациентското електронно досие, а пациентите и лекарите ще могат да комуникират по криптиран канал, включително чрез видеоконферентна връзка.

С две думи: ще бъде трудно

Това е изключително амбициозен план. Истината е, че ако той успее, има потенциала да промени живота на стотици хиляди хора в цялата страна. Лошото е, че в него има твърде много възможности за провал.

Да започнем от най-очевидната: "Български пощи" ще трябва да проведат в спешен порядък множество обществени поръчки, за най-разнообразни дейности - от строителство до софтуерна интеграция и поддръжка. Дори всичко с тях да е наред и да няма никакво забавяне, те няма как да отнемат по-малко от година две. Само документацията за ремонта на 563 офиса ще отнеме месеци.

След това идва интеграцията. Досега се броят на пръсти държавните структури, които са успели да интегрират няколко системи в една, да не говорим за всичките. Пощите имат претенцията да станат виртуален административен мол, а системата им да общува с частни оператори, банки, куриери, НЗОК, МВР, общини и т.н. Това, естествено, не е невъзможно, но ако успеят да го осъществят, те ще се първото доказателство за истинско електронно управление в тази страна.

А ако отгоре на това успеят да се оправят с режима на държавна помощ, без да опорочат куриерския или някой от другите пазари, ведомствата на Калина Константинова и Божидар Божанов могат спокойно да претендират да са най-ефективната част от това управление.

И накрая, но не по важност: хората

Както примерът със софийското село показва, зад всички тези компютри и терминали ще стоят хора. А те често са възрастни хора и не е сигурно дали ще искат и могат да се справят. Министерството на ефективното управление разчита, че промяната ще дойде с обучения.

"Към момента не е предвидено наемането на нови служители, вместо това служители на Български пощи ще преминат онлайн обучение за биоасистенти, за да могат да съдействат на клиентите при провеждане на теледиагностика и при осъществяване на връзка с медицински специалисти за телеконсултации и осигуряване на достъп до данните. Също така основното телемедицинско оборудване не изисква академични

медицински познания, за да се борави с него, и нашите анализи считат, че преминаването на обучителни курсове + опреснителни такива биха били абсолютно достатъчни, за да може да се предостави тази услуга на населението", казват оттам.

Предвидено е обучение и за всички нови административни услуги, които се залагат в Плана за възстановяване, с фокус към обслужване на по-възрастното население. "По този начин ще бъде осигурен фронтофис на електронното правителство в отдалечените райони с ниско проникване на дигитални услуги", обясняват експерти от екипа на Константинова.

Оттам смятат, че ангажирането на служители на Български пощи не е проблем в малките населени места, "тъй като натовареността е малка и предоставянето на такава услуга няма да доведе до претоварване на персонала". На служителите пък се обещава "подобряване на настоящата бонусна система, която ще служи за допълнителен стимул на служителите".

е-Села

Станциите за пощите ще се използват и за електростанции на пътуващите с такива коли. Понеже зарядни станции има главно в по-големите и богати градове, преминаващите нямат възможност да зареждат извън тях. Планът предвижда пилотното инсталиране на станции в близост до минимум 100 пощенски станции в селата, които са туристически дестинации или междинни точки по популярни маршрути. България е поела в плана ангажимент за общо 13 хил. публични и частни зарядни станции до 2026 г.

"Изграждането на зарядните станции ще е с фокус върху по-отдалечени и слабо населени места, в които може да се използва наличната инфраструктура на "Български пощи", за да се осигури покритие и зарядни станции по пътни маршрути, които имат туристическо значение, или в локации с туристическа стойност", коментират експерти от кабинета на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова.

Те ще са с капацитет до 22kW DC, които да предоставят възможност за пълно зареждане в "крайна точка" или частично дозареждане, ще работят на самообслужване и с възможност за заплащане с банкови карти. Гео-координатите и описанията на точките ще бъдат споделени в различни картови приложения като Google Maps, Apple Maps и Bing Maps.

Хронология на търговете

Трето тримесечие, 2022 г. - конкурс за дизайн и брандинг на пощенски станции

Трето тримесечие, 2022 до 2026 г. - ремонт и обновяване на избрани 536 пощенски станции

Средата на 2022 г. + цялата 2023 г. - доставка, инсталация и интеграция на мрежово и комуникационно оборудване и информационни центрове

Края на 2022 г. до 2025 г. - внедряване на система за проследяване на пратките до врата

Края на 2022 г. до 2025 г. - Пощите ще започнат да предоставят телемедицински услуги

Края на 2022 г. до края на 2025 г. - поставяне на зарядни станции за електромобили

За какво ще отидат парите?

Обновяване на пощите в селата - ремонт и енергийна ефективност - 26 млн. лв.

Дигитализация на услугите - 66 млн. лв.

Телемедицина - 6.6 млн. лв.

Зарядни станции за електромобили - 1.9 млн. лв.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Не съм оптимист. Пак ще се изхарчимаса европейска пара, а ефектът ще е минимален, най-вече изпълнителите ще го усетят. Стадиони по селата 2.

    Нередност?
  • 2
    fcf16516843961117568 avatar :-|
    Георги Иванов
    • - 1

    za po6talionite ni6to ne kazahte,a?te kade sa v tazi kartinkaka?va6ta mama

    Нередност?
Нов коментар