Превозвачи с политически връзки и мащабни искания за държавни помощи

Бунтът на транспортните фирми е масов, но желанията им са неизпълними и много скъпи

Протестът на превозвачи мина през министерството на транспорта, където имаше викове "оставка"
Протестът на превозвачи мина през министерството на транспорта, където имаше викове "оставка"
Протестът на превозвачи мина през министерството на транспорта, където имаше викове "оставка"    ©  Цветелина Белутова
Протестът на превозвачи мина през министерството на транспорта, където имаше викове "оставка"    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Голяма част от исканията на превозвачите нямат особен икономически смисъл и не биха имали ефект за дейността им.
  • Периодът със сигурност е труден за бизнеса им, но не може държавата да поеме голяма част от сметката
  • Агресивността им оставя впечатление, че бунтът има политическа цел - падането на правителството.

Международни превозвачи, които със сигурност виждат, че цените на горивата в страната са сред най-ниските в Европа, но въпреки това искат огромни отстъпки от българското правителство. Автобусни фирми, които използват напълно безплатно по-голямата част от пътищата, като например този от Пловдив до Пампорово и Смолян, искат да продължават да не плащат. Всички вкупом настояват за намаляване на ДДС и акциз и повече субсидии. Макар да имат опцията, която и ползват, да пренесат увеличението към крайните си клиенти.

Ситуацията може да звучи абсурдно, но съвсем реално стотици камиони и автобуси блокираха главни пътни артерии. А тъй като исканията на бранша са неизпълними или недопустими, протестът им се превърна в политически - с викове "оставка".

История на историята

Годината е 2008 г. В Столичната община гръмва скандал след изтичането на 39-минутен запис на разговора между зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов със собствениците на две частни автобусни компании - Ивайло Константинов ("Юнион Ивкони") и Миролюб Столарски ("Карат-С"), и с управителя на общинската "Столичен автотранспорт" Асен Добранов, които тогава си поделят автобуснитe линии на столицата.

Близо 15 години по-късно от срещите на властта с превозвачите пак изтичат записи. Този път обаче целта бе да се покаже конфронтацията на бранша и властта, а не пазарлъците между тях.

Превозвачите бяха заплашили с огромен национален протест на 18 май, който да блокира цялата страна. Исканията им са да отпадне биодобавката за горивата, да има 50-процентно намаление на акциза на горивата и мораториум върху повишаването на тол таксите и обхвата на платените пътища. Ден преди датата на протеста диалогът между превозвачите и кабинета беше възстановен с взаимни извинения на страните. Но постигнати договорености нямаше - само обещания за нови срещи в експертен формат. Заради което протестът все пак се състоя, макар и в по-малки мащаби.

Според представители на бранша обаче в момента те са толкова обединени, колкото не са били от години. А причината е, че министърът на транспорта Николай Събев е успял да ги обиди с незачитането на бранша и част от компаниите се чувствали "изоставени".

Но от друга страна, протестът на превозвачите прилича повече на политически, особено след като министърът на транспорта Николай Събев и няколко фирми влязоха в директен конфликт. Факт е, че много от тях имат преки политически връзки и интереси в различни сфери като строителство. Търгуват и с горива. Което прави ситуацията много по-комплексна.

Освен това в част от исканията на превозвачите няма голям смисъл - например повечето транспортни фирми се движат из цяла Европа и зареждат гориво извън България и многократно са изразявали недоволството си от условието в пакет "Мобилност" камионът да се връща до България в даден момента, така че каквито и отстъпки да се правят тук, ефектът ще бъде минимален. По отношение на тол таксите пък в медиите бе разпространено видео, което показва, че спонсор на банкет на превозвачите, на който пее Камелия, е посредникът при събирането на тол таксите - TollPass ("Интелигентни трафик системи" АД).

А така или иначе всички по-големи разходи са калкулирани в цената, която се плаща по веригата и от крайния потребител. Показателен в това отношение е и фактът, че броят на преминалите камиони през границите се увеличава с над 18% на годишна база и бизнесът не само не закъсва, а и се развива.

Проблем има само за автобусните превозвачи с фиксирани цени на билетите, но пък за тях управляващите бяха обявили, че ще търсят начин за подпомагане.

Министърът срещу големите

Според министър Събев превозвачите са използвани, за да вдигнат температурата на напрежението, така че правителството да падне. По-рано с публикация във фейсбук той заяви: "В предишните години държавата е раздавала щедро и без много да внимава, субсидии и на автобусните превозвачи. Вече има повече контрол и това доведе до протести. Контролът не е самоцел. Той трябва да спести пари на всички нас и да подреди правилно отношенията в икономиката. Филмът с няколко послушни транспортни фирми на "държавна хранилка" приключи." В процеса на разговори, заплахи и недоволство изплуваха имената на няколко компании - свързаните "Юнион Ивкони" и "Груп плюс" и пловдивската ПИМК. Или на практика най-големият автобусен превозвач и най-големият товарен.

"Юнион Ивкони" обвини правителството, че извършва "чудовищни репресии" срещу тях заради участието като един от организаторите на протеста на Обединения транспортен бранш. Последва съобщение от министерството, че "в ход е проверка, разпоредена от министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, във връзка с разпространения сигнал от сдружение БОЕЦ за прикриване на нередности в дейността на "Юнион Ивкони". Последва отгoвор от страна на "Юнион Ивкон", в който Георги Георгиев от БОЕЦ е заплашван със съд, а Събев е запитан дали има връзка агресията му срещу "Юнион Ивкони" с това, че миналата година "получихме лиценз за куриерски услуги, освен с участието ни в протестите".

Всеки за себе си

През 2019 г. "Юнион Ивкони" се обедини с едни от големите си конкуренти - "Етап Адресс" и "Груп плюс", и стана абсолютен лидер в сектора. Купувачите бяха млади мениджъри без собствен ресурс, а операцията не получи доверието на частна търговска банка. Вместо това големият кредит от 40 млн. евро бе даден от държавната ББР. Формирането на новата най-голяма компания се случи през акционерното дружество "Транспект", съществуващо от края на 2017 г., с капитал 50 хил. лв. и към момента на сделката разделен поравно между Георги Атанасов, управител на "Юнион Ивкони", и Петър Господинов, по думите на останалите - финансист.

След сделката дългогодишното лице на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов, който беше депутат от ГЕРБ, заяви, че ще се отдаде на търговията с горива. Но въпреки това е изпълнителен директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Споровете с ПИМК пък излизат извън пределите на транспорта, като компанията е и един от големите строители в страната. На 10 май работници и камиони на компанията на Илиян Филипов, собственик на ПИМК, блокираха центъра и изходите на Пловдив, поставяйки под обсада областната управа. Причината беше срещата между управителя Йордан Иванов и регионалния министър Гроздан Караджов, които трябваше да изяснят има ли проблем в Пловдив да се одобряват нови подробни устройствени планове (ПУП) за строителство.

Активно участие в протестите взима и Йордан Арабаджиев, който сега е председател на Сдружението на международните превозвачи. Дълги години при управлението на ГЕРБ обаче той беше директор на ДАИ.

Борба за гориво

Основната част от исканията на бранша са по отношение на горивото. Любопитно е, че и двете основни фирми, забъркани в скандалите с властта в последните дни, имат бизнес именно в сферата на горивата.

Важно е да се припомни, че в личен конфликт с министъра на финансите и вицепремиер Асен Василев влезе Георги Самуилов, собственик на "Инса ойл". По Сигнал на Самуилов скоростно срещу Василев през март беше образувано дело. "Инса ойл" снабдява много по-малки търговци на горива, но от началото на войната от пазара обясниха, че не предлагал толкова атрактивни условия както преди.

Групата на Илиян Филипов има 8-9 обекта за продажба на горива. Те се развиват през фирмата "ЕК Петрол", като фирмата се занимава и с транспорт на дизелово гориво в България и Европа и разполага с автоцистерни за доставка. Фирмата е собственост на Костадин Филипов и на Елена Демирова. Костадин е син на един от двамата създатели на най-големия автомобилен превозвач на товари (ПИМК), Илиян Филипов.

Компанията е учредена през 2015 г. Създаването на петролна компания от превозвач не е изненада, като големите автомобилни фирми често разполагат със собствени бензиностанции и са по-независими от големите търговци на горива.

Ивайло Константинов пък развива бизнеса си през "Уни енерджи", която развива верига бензиностанции под бранда Avia. "Уни енерджи" съществува от години. Компанията е с 505 хил. лв. капитал. Преди време Константинов заяви, че има около 20 терена и земеделски земи, както и намерения да развива голяма верига. Avia функционира на принципа на сдружение. "Уни енерджи" има дял в "Авиа България", в която участват още швейцарското Avia International и третият партньор - "ТТН комерс". Развитието на обектите е на принцип, близък до франчайзинга, като в страната има още няколко обекта под бранда.

Всичко това показва, че зад протестите на превозвачите се крият много повече неща от икономическите искания. Въпросът е дали правителството ще може да отговори на всичко, или протестите ще продължат с по-голяма сила.

Исканията на превозвачите са от седмици, не са в писмена форма, но ето най-често спряганите:

  • Да не се вдигат цената на тол таксите и обхватът на платените пътища
  • Да се намали акцизът на горивата с 50% за 6 месеца
  • Да отпадне временно биодобавката към горивата
  • 100% субсидиране на преференциалните пътувания при редовните линии, които се движат с метан, защото там няма акциз
  • Да се таксуват по-скъпо чуждите превозвачи през първокласните пътища, но не и българските.


Какво предложи кабинетът:

  • Намаляване на цената на биодобавката със 150 - 200 долара на тон по-ниско от цената на спот пазара за юли - септември
  • Премахване на акциза за пропан-бутан и метан, което ще свали 34 ст. от цената на килограм
  • Намаляване на ДДС за пропан-бутан и метан от 20% на 9%
  • Работна група ще започне да прави анализи за индексация на договорите на автобусните превозвачи, които имат фиксирани цени.


Коментар защо поисканото е невъзможно

  • България е на минималната акцизна ставка за дизел и бензин, а Брюксел не разрешава падане под нея
  • Тол таксите бяха намалени през 2020 г. уж временно, но без промяна и досега. Платеното показа, че от винетки на леки автомобили се събира двойно по-висока сума, отколкото от камиони и автобуси. Последните често използват напълно безплатната за тях второкласна пътна мрежа - например пътят Пловдив - Смолян е такъв
  • Таксуването на чужди превозвачи по различен начин от българските противоречи на европейските правила на конкуренцията
  • За международните товарни превози тези искания не са решение, тъй като горивата по маршрута в чужбина си остават скъпи.


2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hold_kjeft avatar :-?
    hold_kjeft

    Най интересното е че тези шофьори на тези тешкотоварни камиони и автобуси си плащат винетка за там където с камиони които карат и стотинка не плаща собствениците фирми.

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Чалгаджии-и! Правителството не трябва да отстъпва пред тези рекетьори!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал