Пазарът на коли в България: малко предлагане и по-високи цени

Дефицитът е заради недостиг на части и бавни доставки в период на оживление в търсенето

България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн.
България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн.
България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн.    ©  Цветелина Белутова
България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Автопазарът отчита по-високи продажби на нови коли, но намаляват покупките на употребяваните.
  • Броят на леките автомобили на дизел достига рекорд.
  • Производството остава свито заради войната в Украйна, недостига на компоненти и скъпите ресурси.

За запознатите със състоянието на българския автопазар данните винаги сочат едно и също: преобладаващо стари коли, повече дизел (и то на много години), слаб контрол и регулации. През последните две години се появиха и нови фактори - секторът беше повлиян от пандемията и недостига на чипове, а сега - и от войната в Украйна и инфлацията. Търсенето на нови и употребявани напоследък е силно, но не и предлагането.

Дефицитът и инфлацията вдигнаха цените на автомобилите и сроковете на доставка. В сектора настройките за бъдещи продажби звучат оптимистично. Но спадащите реални доходи, забавянето в ръста на икономиката и вдигането на лихвите могат и да охладят пазара.

Автопаркът днес

Данните на МВР за първите четири месеца на годината показват, че общият брой на всички МПС в България към май 2022 г. е 3.79 млн., колкото бяха и в началото на годината (виж инфографиката). Заради гореизброените фактори обаче новите регистрации намаляват спрямо същия период на 2021 г. - близо 83 хил. спрямо над 86 500 преди година. От тях над 68 хил. са употребявани. Повишение има единствено при новите МПС тук - 14 625 спрямо 13 463 през януари-април 2021 г. Лек ръст има и при новите леки коли - 10 591 нови регистрации спрямо 10 071 година по-рано.

След като през 2021 г. беше достигнат рекорд при най-старите МПС по пътищата - колите над 20-годишна възраст бяха почти 50% от всички, сега този дял леко намалява - до 48%. Но ако към тях прибавим и тези над 15 години - още 26%, става ясно, че три четвърти от българския автопарк е на достолепна възраст. Това ни отрежда последното място в ЕС по този показател - пред нас са Румъния и Гърция (средна възраст 17 години). През първите четири месеца има леко повишение на дела на автомобилите до 5 години - 5.1% спрямо 4.7% от всички МПС през януари.

Дизелов рекорд

Обратно на тенденциите в Европа, България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн. (от общо 2.83 млн.), докато тези на бензин продължават да намаляват до 1.06 млн. автомобила. Вносът на сравнително нови употребявани коли от Европа може и да е намалял през последната година заради повишеното търсене във всички държави, но не и този на стари "дизелаци", които остават най-продавани на българския пазар.

В същото време продължава да расте броят на електрическите коли и хибридите по българските пътища. Само за четири месеца електромобилите са се увеличи със 700 до 4083, а хибридите - с 3000 до 20 000. Нараства и друг често подценяван сегмент - автомобилите на пропан бутан, като според представители на пазара броят им е повече от официално регистрираните, защото немалко са отчетени като такива на бензин.

Новото нагоре

Пазарът на нови автомобили е засегнат най-много от глобалните кризи. След като трябваше да се справя с пандемията и нарушената верига на доставки през последните две години, тази пролет секторът беше засегнат и от войната в Украйна. Производството на всички големи марки е ударено. В същото време търсенето остава високо, включително и в България. Заради недостига на чипове, инфлацията и повишението на цените на борсовите стоки цените също растат. Сроковете за доставка на предпочитани модели остават месеци, като автогигантите залагат на колите с по-високи маржове, към които насочват наличните си компоненти.

В момента търсенето на българския пазар се движи не толкова от желаните и търсени модели, а от наличността. Което води и до размествания сред лидерите на пазара, защото печелят компаниите, предлагащи най-бърза доставка. За първите четири месеца на годината Toyota измества дългогодишния лидер Dаcia и Renault на пазара на нови леки коли (категории M1 и N1). Общият пазар е скочил с около 500 автомобила до 10 591, като японската марка е лидер с 1504 коли, следвана от Renault и KIA. Лидерството й се вижда и при най-продаваните модели, като първите два са Toyota Corolla и Toyota C-HR.

Данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) за първото тримесечие показват и различни тенденции в България в търсенето на нови коли от тези на втората ръка. Най-продавани са моделите на бензин - почти 5800, с 21.6% повече от предишната година, следвани от дизеловите, бележещи спад от 573 на 507. Най-голям е растежът при електромобилите: 174% до 156 коли на ток.

Заради недостига на нови коли все повече потребители се насочват към употребявани автомобили на малка възраст. Този пазар също беше значително засегнат от кризата, като в него повишението на цените е още по-голямо заради нарасналото търсене - около 30% при някои модели.

От бранша казват, че в някои случаи разликата в стойността между нови и употребявани коли от един и същ модел се е свила в България. Вносът от Европа е намалял, тъй като борбата за най-желаните модели сред европейските дилъри е ожесточена.

Пазарът ще остане свит

Прогнозите на експертите за тази година остават, че пазарът ще остане свит заради продължаващите ограничения. Особено проблемни са локдауните в Китай заради коронавируса, които блокират производство и доставка на компоненти. Отделно в Украйна има много доставчици на части (особено на кабелни снопове), чието заместване ще отнеме време. Повишението на цените също ще продължи и в близката година, смятат анализаторите.

За цялата 2021 г. регистрациите на нови коли надхвърлиха 31 хил. и общо 279 хил. МПС. При сегашните темпове и фактори на пазара по всяка вероятност тези стойности няма да бъдат достигнати.

Тежкотоварна предпазливост

Пазарът на камиони, който е добър белег за икономическата активност, също беше ударен от недостига на компоненти, което се вижда и от продажбите на нови машини. Те са намалели от 1078 на 967 (кат. N3) през първите четири месеца. В същото време сегментът на употребявани камиони продължава да е стабилен с растеж от над 30% до 1693 машини. Лидери на пазара са DAF, Volvo Trucks и Mercedes-Benz.

Volkswagen - любима марка

Volkswagen остава любимата марка на българите, като по българските пътища има 464 хил. МПС от тази марка. След нея са Opel и Mercedes. Популярността на VW се вижда и по най-търсените модели (нови и употребявани) през първите четири месеца на годината - в топ 10 четири са от този бранд - Golf, Passat, Touran и Polo.

Лукс на пътя

Четири нови коли Ferrari са били регистрирани през първите месеци на годината, като общият им брой вече е 113. От луксозния сегмент немалък е броят и на Lamborghini - 104, а Rolls-Royce има 64 коли по българските пътища. Bugatti има два представителя, а McLaren - 17. Макар и да не се възприема като луксозен бранд, Tesla има регистрирани 318 електрически коли.

За първото тримесечие в България отбелязваме двойно повече поръчки спрямо 2021 г.

Емил Гърнев, генерален мениджър на Renault и Dacia за България

Цялата автомобилна индустрия вече повече от година е засегната от световния недостиг на компоненти. За 2022 г. като се вземе предвид ситуацията с доставките на полупроводници, към момента оценката на глобалните ни производствени загуби се запазва на 300 000 автомобила, концентрирани предимно в първата половина на годината. Към април търсенето остава силно, портфолиото ни за марката Renault нараства бързо и за първото тримесечие в България отбелязваме двойно повече поръчки спрямо 2021 г.

В този контекст ние прилагаме индивидуални корекции в условията за продажба и сроковете за доставка на автомобили в зависимост от модела. Приоритет се дава на най-актуалните ни модели като Arkana, както и новите ни лансирания, по-специално на Megane E-Tech electric. Въпреки че в някои страни след разглеждане на портфолиото с поръчки и сроковете за доставка на поръчаните автомобили се взе решението да се спре приемането на поръчки, за момента в България не възнамеряваме да предприемаме подобни мерки.

Сроковете на доставка ще се запазят сравнително по-дълги

Александър Миланов, управител на "BMW Group България"

Относително високото ниво на търсене се запазва, продължава и стабилно високото ниво на поръчка на нови автомобили. Срещаме затруднения и закъснения във веригите на доставка, свързани с факторите недостатъчно предлагане на микропроцесорни компоненти, затруднения с веригите на доставки, свързани с операциите на поддоставчици в Украйна, както и с противоепидемични мерки в Китай, затруднена и/или забавена и оскъпена логистика и транспорт.

Регионалното търсене също във висока степен е зависимо от някои фактори, свързани с пандемията и борбата с нея в Китай, както и с войната в Украйна. Всичко това ни кара да смятаме, че сроковете на доставка ще се запазят сравнително по-дълги. Същевременно, за да се компенсират забавянията, се налагат промени в свързани с намаляване на комплексността на оборудването, като се въвеждат по-хомогенни пакети от опции в автомобилите, за да може по-ефективно да се използват наличните компоненти.

Забавянето в доставките на нови автомобили и свръхтърсенето, което се наблюдава на пазара в момента, води до повишаване на търсенето и цените и при употребяваните автомобили на всички пазари. Инфлационната вълна е във всички основни територии, на които се произвеждат автомобилите ни и/или в които имаме поддоставчици. Голям фактор са цените на енергоносителите. Има го факторът търсене-предлагане на някои от материалите и суровините, които се използват, оскъпяването на транспорта и логистиката, понякога в пъти също е съществен фактор, който влияе върху цените. Общата инфлация води и до повишение на локалните разходи навсякъде. Всичко това означава, че цените на автомобилите ще трябва да отразят тези промени. Това, което очакваме в автомобилния сектор, е съвсем плавно движение нагоре.

Поне до 2024 г. цените ще растат

Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби", "Мото-Пфое"

Всяка година е предизвикателна, но 2022-а е различна в много отношения. Никога представянето на дадена автомобилна марка или вносител не е било толкова силно зависимо от доставките. Предвид обстоятелствата, сме удовлетворени от представянето на марките Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover. Колкото е важно какви доставки са реализирани от началото на годината, поне толкова важно е броят на новосключените договори, както и плановете на производителите за производство. Виждаме обнадеждаващи резултати при електрическите и електрифицирани автомобили.

Индустрията се намира в Перфектна буря, породена от няколко фактора. Продължаващ дефицит на полупроводници, вдигане на цените на материали, кризата, породена от войната в Украйна - като спиране на многобройни заводи за компоненти и, не на последно място, локдауните в Китай. Веригите на доставките са под огромно напрежение, в резултат автомобилната индустрия все още не може да произведе автомобилите, които клиентите търсят, или във времевия хоризонт, в който ги очакват. Търсенето е силно и клиентите и производителите се насочват към модели и модификации, които са добре оборудвани, безопасни и икономични.

Цените на новите автомобили са функция от многобройни фактори, сред тях са разходите за производство. В индустрията се говори например за двуцифрено увеличение на цените на батерии през първата половина на тази година. Очакваме, че поне до 2024 г. цените ще са по-динамични от обичайното. При употребяваните автомобили повишението на цените също ще продължи поне до края на годината.
Все още няма коментари
Нов коментар