Пазарът на коли в България: малко предлагане и по-високи цени
Дефицитът е заради недостиг на части и бавни доставки в период на оживление в търсенето
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Автопазарът отчита по-високи продажби на нови коли, но намаляват покупките на употребяваните.
- Броят на леките автомобили на дизел достига рекорд.
- Производството остава свито заради войната в Украйна, недостига на компоненти и скъпите ресурси.
За запознатите със състоянието на българския автопазар данните винаги сочат едно и също: преобладаващо стари коли, повече дизел (и то на много години), слаб контрол и регулации. През последните две години се появиха и нови фактори - секторът беше повлиян от пандемията и недостига на чипове, а сега - и от войната в Украйна и инфлацията. Търсенето на нови и употребявани напоследък е силно, но не и предлагането.
Дефицитът и инфлацията вдигнаха цените на автомобилите и сроковете на доставка. В сектора настройките за бъдещи продажби звучат оптимистично. Но спадащите реални доходи, забавянето в ръста на икономиката и вдигането на лихвите могат и да охладят пазара.
Автопаркът днес
Данните на МВР за първите четири месеца на годината показват, че общият брой на всички МПС в България към май 2022 г. е 3.79 млн., колкото бяха и в началото на годината (виж инфографиката). Заради гореизброените фактори обаче новите регистрации намаляват спрямо същия период на 2021 г. - близо 83 хил. спрямо над 86 500 преди година. От тях над 68 хил. са употребявани. Повишение има единствено при новите МПС тук - 14 625 спрямо 13 463 през януари-април 2021 г. Лек ръст има и при новите леки коли - 10 591 нови регистрации спрямо 10 071 година по-рано.

След като през 2021 г. беше достигнат рекорд при най-старите МПС по пътищата - колите над 20-годишна възраст бяха почти 50% от всички, сега този дял леко намалява - до 48%. Но ако към тях прибавим и тези над 15 години - още 26%, става ясно, че три четвърти от българския автопарк е на достолепна възраст. Това ни отрежда последното място в ЕС по този показател - пред нас са Румъния и Гърция (средна възраст 17 години). През първите четири месеца има леко повишение на дела на автомобилите до 5 години - 5.1% спрямо 4.7% от всички МПС през януари.
Дизелов рекорд
Обратно на тенденциите в Европа, България отчита рекорд при дизеловите леки коли - 1.36 млн. (от общо 2.83 млн.), докато тези на бензин продължават да намаляват до 1.06 млн. автомобила. Вносът на сравнително нови употребявани коли от Европа може и да е намалял през последната година заради повишеното търсене във всички държави, но не и този на стари "дизелаци", които остават най-продавани на българския пазар.
В същото време продължава да расте броят на електрическите коли и хибридите по българските пътища. Само за четири месеца електромобилите са се увеличи със 700 до 4083, а хибридите - с 3000 до 20 000. Нараства и друг често подценяван сегмент - автомобилите на пропан бутан, като според представители на пазара броят им е повече от официално регистрираните, защото немалко са отчетени като такива на бензин.
Новото нагоре
Пазарът на нови автомобили е засегнат най-много от глобалните кризи. След като трябваше да се справя с пандемията и нарушената верига на доставки през последните две години, тази пролет секторът беше засегнат и от войната в Украйна. Производството на всички големи марки е ударено. В същото време търсенето остава високо, включително и в България. Заради недостига на чипове, инфлацията и повишението на цените на борсовите стоки цените също растат. Сроковете за доставка на предпочитани модели остават месеци, като автогигантите залагат на колите с по-високи маржове, към които насочват наличните си компоненти.

В момента търсенето на българския пазар се движи не толкова от желаните и търсени модели, а от наличността. Което води и до размествания сред лидерите на пазара, защото печелят компаниите, предлагащи най-бърза доставка. За първите четири месеца на годината Toyota измества дългогодишния лидер Dаcia и Renault на пазара на нови леки коли (категории M1 и N1). Общият пазар е скочил с около 500 автомобила до 10 591, като японската марка е лидер с 1504 коли, следвана от Renault и KIA. Лидерството й се вижда и при най-продаваните модели, като първите два са Toyota Corolla и Toyota C-HR.
Данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) за първото тримесечие показват и различни тенденции в България в търсенето на нови коли от тези на втората ръка. Най-продавани са моделите на бензин - почти 5800, с 21.6% повече от предишната година, следвани от дизеловите, бележещи спад от 573 на 507. Най-голям е растежът при електромобилите: 174% до 156 коли на ток.
Заради недостига на нови коли все повече потребители се насочват към употребявани автомобили на малка възраст. Този пазар също беше значително засегнат от кризата, като в него повишението на цените е още по-голямо заради нарасналото търсене - около 30% при някои модели.
От бранша казват, че в някои случаи разликата в стойността между нови и употребявани коли от един и същ модел се е свила в България. Вносът от Европа е намалял, тъй като борбата за най-желаните модели сред европейските дилъри е ожесточена.
Пазарът ще остане свит
Прогнозите на експертите за тази година остават, че пазарът ще остане свит заради продължаващите ограничения. Особено проблемни са локдауните в Китай заради коронавируса, които блокират производство и доставка на компоненти. Отделно в Украйна има много доставчици на части (особено на кабелни снопове), чието заместване ще отнеме време. Повишението на цените също ще продължи и в близката година, смятат анализаторите.
За цялата 2021 г. регистрациите на нови коли надхвърлиха 31 хил. и общо 279 хил. МПС. При сегашните темпове и фактори на пазара по всяка вероятност тези стойности няма да бъдат достигнати.
Тежкотоварна предпазливост
Пазарът на камиони, който е добър белег за икономическата активност, също беше ударен от недостига на компоненти, което се вижда и от продажбите на нови машини. Те са намалели от 1078 на 967 (кат. N3) през първите четири месеца. В същото време сегментът на употребявани камиони продължава да е стабилен с растеж от над 30% до 1693 машини. Лидери на пазара са DAF, Volvo Trucks и Mercedes-Benz.
Volkswagen - любима марка
Volkswagen остава любимата марка на българите, като по българските пътища има 464 хил. МПС от тази марка. След нея са Opel и Mercedes. Популярността на VW се вижда и по най-търсените модели (нови и употребявани) през първите четири месеца на годината - в топ 10 четири са от този бранд - Golf, Passat, Touran и Polo.Лукс на пътя
Четири нови коли Ferrari са били регистрирани през първите месеци на годината, като общият им брой вече е 113. От луксозния сегмент немалък е броят и на Lamborghini - 104, а Rolls-Royce има 64 коли по българските пътища. Bugatti има два представителя, а McLaren - 17. Макар и да не се възприема като луксозен бранд, Tesla има регистрирани 318 електрически коли.За първото тримесечие в България отбелязваме двойно повече поръчки спрямо 2021 г.
Емил Гърнев, генерален мениджър на Renault и Dacia за България
В този контекст ние прилагаме индивидуални корекции в условията за продажба и сроковете за доставка на автомобили в зависимост от модела. Приоритет се дава на най-актуалните ни модели като Arkana, както и новите ни лансирания, по-специално на Megane E-Tech electric. Въпреки че в някои страни след разглеждане на портфолиото с поръчки и сроковете за доставка на поръчаните автомобили се взе решението да се спре приемането на поръчки, за момента в България не възнамеряваме да предприемаме подобни мерки.
Сроковете на доставка ще се запазят сравнително по-дълги
Александър Миланов, управител на "BMW Group България"
Регионалното търсене също във висока степен е зависимо от някои фактори, свързани с пандемията и борбата с нея в Китай, както и с войната в Украйна. Всичко това ни кара да смятаме, че сроковете на доставка ще се запазят сравнително по-дълги. Същевременно, за да се компенсират забавянията, се налагат промени в свързани с намаляване на комплексността на оборудването, като се въвеждат по-хомогенни пакети от опции в автомобилите, за да може по-ефективно да се използват наличните компоненти.
Забавянето в доставките на нови автомобили и свръхтърсенето, което се наблюдава на пазара в момента, води до повишаване на търсенето и цените и при употребяваните автомобили на всички пазари. Инфлационната вълна е във всички основни територии, на които се произвеждат автомобилите ни и/или в които имаме поддоставчици. Голям фактор са цените на енергоносителите. Има го факторът търсене-предлагане на някои от материалите и суровините, които се използват, оскъпяването на транспорта и логистиката, понякога в пъти също е съществен фактор, който влияе върху цените. Общата инфлация води и до повишение на локалните разходи навсякъде. Всичко това означава, че цените на автомобилите ще трябва да отразят тези промени. Това, което очакваме в автомобилния сектор, е съвсем плавно движение нагоре.
Поне до 2024 г. цените ще растат
Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби", "Мото-Пфое"
Индустрията се намира в Перфектна буря, породена от няколко фактора. Продължаващ дефицит на полупроводници, вдигане на цените на материали, кризата, породена от войната в Украйна - като спиране на многобройни заводи за компоненти и, не на последно място, локдауните в Китай. Веригите на доставките са под огромно напрежение, в резултат автомобилната индустрия все още не може да произведе автомобилите, които клиентите търсят, или във времевия хоризонт, в който ги очакват. Търсенето е силно и клиентите и производителите се насочват към модели и модификации, които са добре оборудвани, безопасни и икономични.
Цените на новите автомобили са функция от многобройни фактори, сред тях са разходите за производство. В индустрията се говори например за двуцифрено увеличение на цените на батерии през първата половина на тази година. Очакваме, че поне до 2024 г. цените ще са по-динамични от обичайното. При употребяваните автомобили повишението на цените също ще продължи поне до края на годината.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход