Морските герои на Украйна в Белослав

Легендарните фериботи "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" не успяха да намерят нови чартьори и от години чакат продажбата на кея в Белослав

Поддръжката на двата кораба от държавното дружество за периода 2019 - 2021 г. струва общо 750 хил. лв.
Поддръжката на двата кораба от държавното дружество за периода 2019 - 2021 г. струва общо 750 хил. лв.
Поддръжката на двата кораба от държавното дружество за периода 2019 - 2021 г. струва общо 750 хил. лв.    ©  Морски Дневник
Поддръжката на двата кораба от държавното дружество за периода 2019 - 2021 г. струва общо 750 хил. лв.    ©  Морски Дневник
На 27 май 2022 г. заедно със седмичния брой на "Капитал" ще излезе и специалното издание, посветено на региона на Варна, от поредицата "Капитал Градове".

Отново на 27 май 2022 г. ще се проведе Среща на бизнеса във Варна и региона. Пълна информация за събитието, програмата и участниците в дискусията може да откриете на сайта на събитието. Регистрацията за присъствие и проследяване онлайн е задължителна и може да я направите тук.

Една от темите в събитието е "Морската икономика на Варна".

Със започването на войната в Украйна Русия превърна Черно море в заложник на военните си амбиции, блокира Украйна по море, обърка логистичните потоци и оскъпи транспорта по вода.

Години наред между България и Украйна съществуваше фериботна връзка от Варна, а българските кораби, опериращи по нея, носят емблематичните имена "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол". Не войната обаче спря корабите. Те прекратиха службата си много преди началото й и са извън експлоатация от 1 ноември 2019 г. и от 26 август 2020 г.

Възрастта им и нуждата от модернизация наред с липсата на достатъчно товари в Черно море ги направи неатрактивни за чартиране въпреки опитите на намирането на чартьори. "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" се намират на "Фериботен комплекс Варна", в Белослав, на неработен кей, като денонощна дежурно-вахтена служба от морски лица се грижат за безопасния им престой, казват от министерството на транспорта. Корабите сега очакват продажбата и може би края на славната им история.

Славните времена

Двата фериботни кораба са построени през 1978 г. в Норвегия. Целта е да обслужват линията между Варна, грузинските Поти и Батуми и украинското Иличовск по силата на договора между България и някогашния СССР.

Споразумението предвижда България и Украйна да назначат по два превозвача, които да оперират линията - железопътен и морски. От българска страна това са "Български държавни железници" и Параходство "Български морски флот", а от украинска - Държавната администрация по железопътен транспорт на Украйна и корабоплавателната компания "Укрферри", като морските превозвачи извършват по равен брой рейсове между различните пристанища през годината, а печалбата се дели в съответствие с извършените превози. Украйна влиза с два напълно идентични кораба - "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен".

Поради стратегическото им предназначение още при проектирането им корабите са адаптирани за превозване на танкове и военна техника. След приватизацията на БМФ в България "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" биват прехвърлени в активите на Български морски квалификационен център (БМКЦ), 100% собственост на Министерството на транспорта, където се намират и до днес. Структурата обаче се занимава с организиране на курсове за морски специалисти, а не с експлоатация на фериботи и се решава, че единственото българско дружество, което можеше да поеме експлоатацията им, е вече частното БМФ като присъстващо с името си в международните документи като "одобрен оператор".

Няма място за старите герои

През 2009 г. Украйна се отказа да поддържа железопътно-фериботната линия между пристанищата Варна - Иличовск - Поти/Батуми, а държавната компания "Укрферри" замени "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен" с нови, по-малки и по-модерни фериботи, но поради драстично намалелия обем от товари, пътуващи от България към Украйна и обратно, те не пътуват до Варна.

В добрите години обемът на превозваните стоки е бил около 3 млн. тона - основно метали, горива и хранителни стоки. През 2009 г. обаче обемът им рязко намалява до 500 хил. тона.

"Предвид факта, че 45-годишните фериботи са морално и физически остарели, поддръжката става все по трудна. Това крие рискове за сигурността на екипажа, пасажерите, товарите и самия кораб. Увеличават се разходите за ремонти, необходимост от повече членове на екипажа за поддръжка на старите механизми, както и разходи от евентуални задържания на кораба от пристанищни власти при престои за отстраняване на забележки и ремонти. В сила са редица наредби и регулации, които изискват модернизация на механизмите и оборудването, както и нови инсталации на корабите, което не би оправдало нужните инвестиции предвид възрастта и състоянието им. Това е и причината БМФ да откаже чартърите на двата кораба наред с липсата на достатъчно товари в Черно море", обясняват от министерството на транспорта последвалата съдба на корабите.

"Героите на Одеса" е швартован (маневра, при която корабът странично се връзва към кея) на фериботния комплекс в Белослав на 3 юли 2019 г. Чартирането приключва и корабът е върнат от БМФ на корабособственика - БМКЦ, а морският съд е с прекъснат клас от януари следващата година.

Към него следващата година се присъединява и "Героите на Севастопол", който следва същия сценарий. Той е швартован на борд на "Героите на Одеса" през август 2020 г. Чартърът за този кораб е прекратен на 26 август 2020 г. И БМФ връща кораба на БМКЦ. А класът е замразен от февруари 2021 г.

Търгове, търгове, търгове

БМКЦ провежда 4 тръжни процедури в опит за отдаване под наем на "Героите на Одеса". Търговете са обявени през май, юни и два през юли 2019 г., като не са се явили кандидати. На повторения през юли търг има кандидат и е избран чартьор "Морски доставки". Процедурата е прекратена с решение на изпълнителния директор на БМКЦ на 19 август 2019 г. поради неизпълнение на условия по тръжна документация от страна на "Морски доставки" и чартър не е сключен.

За "Героите на Севастопол" проведените тръжни процедури за отдаване под наем са 8 на брой, без да има кандидати, подали документи за участие в тях: четири основни и четири повторни през август, октомври, декември 2020 и юни 2021 г., като всеки следващ месец са повтаряни, но без резултат.

На неработен кей

През тези години корабособственикът БМКЦ изцяло покрива разходите за поддръжка на кораба от собствения си бюджет. Разходите включват гориво, смазочни материали, резервни части, консумативи, ремонти, ел. енергия, вода, комуникации, охрана, застраховки, кейови такси, заплати и ДОО екипаж, транспортни разходи, данъци и др.

Това струва на дружеството за периода 2019 - 2021 г. общо 750 хил. лв., като 516 хил. лв. са отишли за "Героите на Севастопол", а 234 хил. лв. за "Героите на Одеса".

От министерство на транспорта обясняват, че поддръжката на "Героите на Севастопол" е с ограничен обем. Корпусът, палубите и надстройката са в задоволително състояние. И след преминаване на всички пропуснати прегледи и ремонти съгласно survey status (график за прегледи и ремонти до изтичане на класификационно свидетелство) фериботът може да бъде експлоатиран, като класификационното свидетелство на кораба е валидно до 30 ноември 2023 г. при изпълнение на горепосочените условия. Колкото до "Героите на Одеса" - корпусът, палубите и надстройката са в задоволително състояние, а поддръжката на механизмите е преустановена. Последният доков ремонт е бил през 2014 година, като ежегодно корабът преминава преглед от Българския корабен регистър.

Бъдещето пред героите

След многократни безуспешни опити за намиране на нови чартьори БМКЦ прави предложения за продажба на корабите.

Действията по продажбата на "Героите на Одеса" са предприети от Агенцията за публични предприятия и контрол. Решението за приватизация е обнародвано на 9 ноември 2020 г., като се утвърждават тръжната документация и проектът на договора. До февруари 2021 г. са проведени два търга за продажба на кораба при начална тръжна цена 7 млн. лв. без ДДС на първия и 6.650 млн. лв. на втория. Кандидати обаче няма и се очаква нов опит за продажба в рамките на два-три месеца, казват от министерството на транспорта.

Преписката за продажба на "Героите на Севастопол" е от края на 2021 г. и е в процедура по съгласуване за внасяне в дневен ред на Министерския съвет и за решение за предложение до Народното събрание за приватизация на кораба.

А на фериботния комплекс

Колкото до пристанищен терминал "Фериботен комплекс", който от края на ноември 2020 г. се оперира от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", той най-накрая от февруари 2021 г. има удостоверението за експлоатационна годност, валидно до предоставянето му на концесия.

За 2021 г. там е имало 52 кораба и 191 684 тона товари (основно по линията Варна - Кавказ - Варна, в това число 3259 жп вагона и 273 броя моторни превозни средства и специализирана техника). По въпросната фериботна линия се вози основно пропан-бутан за "Газтрейд" от Русия. Има и пътници - 53 слезли и 154 качили се.

Експлоатацията на фериботната връзка между пристанищата Варна и Кавказ се осъществява въз основа на спогодба от 2008 г. "Имайки предвид действащите спогодби и възникналите допълнителни трудности във връзка с COVID-19 кризата и войната в Украйна, предстои да бъде направен обстоен анализ на състоянието и възможностите за бъдещо развитие на фериботните превози", коментират от министерството на транспорта.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал