По-голямото производство на самолети Airbus тества глобалната верига за доставки

Ръстът идва в критичен момент за авиацията, която едва сега започва да се възстановява от пандемията

Airbus твърди, че може да увеличи производството с 50% до 75 самолета на месец до 2025 г. и да премине към темп от 65 броя на месец до следващото лято
Airbus твърди, че може да увеличи производството с 50% до 75 самолета на месец до 2025 г. и да премине към темп от 65 броя на месец до следващото лято
Airbus твърди, че може да увеличи производството с 50% до 75 самолета на месец до 2025 г. и да премине към темп от 65 броя на месец до следващото лято    ©  Reuters
Airbus твърди, че може да увеличи производството с 50% до 75 самолета на месец до 2025 г. и да премине към темп от 65 броя на месец до следващото лято    ©  Reuters

Решението на Airbus да увеличи производството на самолети е един от най-видимите признаци досега, че авиационната индустрия се възстановява от пандемията, но представлява ключов тест за устойчивостта на веригата за доставки.

За авиацията нарастването на производството идва в критичен момент - локдаунът в Китай нарушава доставките на стоки и материали, а инфлационният натиск увеличава разходите. Всеки самолет на Airbus, чийто самолети A320 доминират пазара, се състои от приблизително 3 млн. части и компанията получава повече от 1.7 млн. такива всеки ден в заводите си по целия свят от приблизително 3000 доставчици.

И все пак Airbus, чийто самолети A320 доминират пазара, твърди, че може да увеличи производството с 50% до 75 самолета на месец до 2025 г. и да премине към темп от 65 самолета на месец до следващото лято.

Според Airbus има търсене на нови тесни самолети, тъй като авиокомпаниите обновяват флота си след пандемията. Компанията ще покрие по-високите цени чрез добавяне на производствен капацитет в съществуващите си промишлени обекти, включително изграждането на втора окончателна поточна линия в операциите си в САЩ в Mobile.

Рисковете от нарастване на производството

Увеличаването на производството ще изисква внимателно балансиране между задоволяването на възраждащото се търсене на нови, по-енергийно ефективни самолети от авиокомпаниите, които са под натиск за намаляване на въглеродните емисии, като същевременно се гарантира, че хилядите доставчици могат да изпълнят договорите си след съкращенията от пандемията.

Освен това опасенията относно наличието на суровини като алуминий и титан след войната в Украйна и недостиг на квалифицирани работници рискуват допълнителни усложнения. Доминик Асам, главният финансов директор на Airbus, признава, че "в момента има огромен натиск върху веригата за доставки. Всичко е затегнато".

Според Роб Морис, ръководител на консултантската дейност в Ascend by Cirium, именно доставчиците са най-големият потенциален проблем за производството - Морис посочва, че CFM International, съвместното предприятие между Safran и GE Aviation, доставя двигатели както за програмата A320 на Airbus, така и за Boeing.

Макар и на този етап Boeing да произвежда с по-бавни темпове, тъй като все още се опитва да изчисти изоставането си от съхранявани самолети след две смъртоносни катастрофи на модела Max, това може да се промени през следващите месеци, добавяйки допълнително натоварване на веригата за доставки на индустрията.

Стратегията наAirbus

Според Филип Мхун, изпълнителен вицепрезидент по програми и услуги в Airbus, решаващо за подпомагане на нарастването на производството е, че компанията предоставя прозрачност на доставчиците. "Провеждаме открита дискусия с нашите доставчици", казва той, добавяйки, че Airbus е дал на компаниите "сигурност, че това, което поръчваме, е гарантирана покупка".

Компанията се е заела с набавянето на някои суровини, включително алуминий и титан, за част от доставчиците си, за да подпомогне снабдяването, както и ценообразуването.

Все още няма коментари
Нов коментар