Как Планът за възстановяване ще помогне на електромобилите

Преминаването към е-автомобилите и модернизирането на обществения превоз са ключовите реформи за декарбонизирането на транспорта

Държавата ще залага на електромобилите и съпътстващата ги инфраструктура
Държавата ще залага на електромобилите и съпътстващата ги инфраструктура
Държавата ще залага на електромобилите и съпътстващата ги инфраструктура    ©  Велко Ангелов
Държавата ще залага на електромобилите и съпътстващата ги инфраструктура    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Планът за възстановяване ще преорганизира общинския транспорт и ще наложи единен транспортен документ.
  • Трябва да бъдат изградени 10 хил. публични точки за зареждане на електромобили до началото на 2026.
  • След 4 години в България трябва да има поне 30 хил. нови или "втора ръка" електромобили и плъгин хибриди.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Планът за възстановяване ще преорганизира общинския транспорт и ще наложи единен транспортен документ.
  • Трябва да бъдат изградени 10 хил. публични точки за зареждане на електромобили до началото на 2026.
  • След 4 години в България трябва да има поне 30 хил. нови или "втора ръка" електромобили и плъгин хибриди.

В националния План за възстановяване и устойчивост (ПВУ) е заложена пилотната схема "Зелена мобилност". Тя трябва да подпомогне реформата в градската мобилност и да разгърне рамковите политики, които да улеснят устойчивите транспорт и растеж на градовете. За изпълнението на тази част от плана до 2026 г. са отделени 100 млн. лв.

Схемата "Зелена мобилност" включва две основни реформи за модернизирането на градския транспорт в страната.

Първата от тези реформи е за осигуряване на ефективен достъп до интегриран обществен транспорт, което ще бъде постигнато чрез приемане на закон за обществения превоз на пътници. Една от основните роли на реформата ще е изготвянето и регламентирането на единния превозен документ, или единния билет, който ще бъде ползван от пътуващите и използващи повече от един метод за транспорт из града.

Втората реформа е "Електрическа мобилност" и включва ускорено изграждане на зарядни станции за електрически автомобили в България.

En veridi veritas

Едно от основните изисквания за успешното функциониране на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) е да осигури възможно най-ненатоварени транспортни възли във и около градовете. По този начин ще могат да бъдат осъществени заложените европейски цели за увеличение на скоростта за междуградския и интернационалния транспорт. Колкото по-малко автомобили има на градските пътища, толкова по-бързо ще могат да се придвижват те по пътните артерии.

За целта трябва да бъде подобрена инфраструктурата за обществен транспорт, така че да е възможно най-привлекателна за използване от крайния потребител.

"Ако искаме България да е зелена и нейната икономика да не вреди на природата, ако искаме хората да усещат красивата природа на България и същевременно да имат бързи транспортни връзки и възможности за мобилност, трябва да заложим на ЖП транспорта."

Николай Събев, министър на транспорта
Николай Събев, министър на транспорта

в коментар за "Седмицата" по Дарик

Според Плана за възстановяване именно автомобилите с вътрешно горене са и едни от най-големите замърсители с ФПЧ в градовете - около 30% от общото количество. Чрез намаляването им се очаква да има позитивен ефект върху качеството и чистотата на въздуха в градовете, което е един основен проблем на България - страната бе осъдена от ЕК на 12 май за системно замърсяване на въздуха със серен диоксид.

Според екоминистъра Борислав Сандов проблемът с въздуха може само да започне да ни струва все по-скъпо - не само в здравословно отношение, но и чрез финансови санкции до 28 хил. евро на ден.

Реформа за обществения транспорт и единен превозен документ

Транспортната свързаност в България като цяло е лоша. Например пътуването от Пловдив до Стара Загора (свързано с магистрала и жп линия) отнема час с кола, два с автобус и три с влак. Подобно е съотношението на времето и при пътуването от Перник до София. В последните години за междуградски пътувания доста хора предпочитат споделеното пътуване с непознати в техните лични автомобили пред междуградския транспорт - метод, който е и незаконен. Една от най-големите онлайн групи във Facebook, където се споделят ежедневно курсове и се търсят съратници за пътуванията, е с приблизително 47 хил. членове.

Вътре в градовете общественият превоз също невинаги е предпочитан избор, особено в София. Липсват климатици през лятото и отопление през зимата, разписанието не се спазва, възможностите за таксуване и използване на един превозен документ в различни автобуси са ограничени и т.н.

Няма и пълна конкретика за това как точно трябва да действа една модерна транспортна мрежа. Добър пример за лоша практика е градският транспорт в Пловдив, който е отдаден на концесионери.

Реформата за осигуряване на ефективен достъп до интегриран обществен транспорт цели да преобрази изцяло този бизнес сектор чрез Закона за обществения превоз на пътници.

Планирано е да се изгради единна рамка за управлението на обществения транспорт - от регистрирането и експлоатирането на МПС до изграждането на ефективни схеми за компенсирането на превозвачите.

Общоевропейският план за интермодален транспорт на пътници и внедряването на билетна система, която да позволява използването на няколко вида транспорт - влак, тролей, автобус и т.н., в рамките на едно пътуване изисква именно такава единна рамка и система. Става дума за така наречения "Единен превозен документ", или Single Ticket. Крайният срок за изготвяне на този документ според заложената в Плана за възстановяване рамка е първото тримесечие на 2026 г. Чрез този документ пътниците ще могат да закупят един билет, който ще бъде използван от тях за всички видове транспорт, необходими за тяхното пътуване, било то еднократно, еднодневно, месец или година.

Именно такъв тип документ ще бъде използван и за транспортни мрежи като планираната железница в Пловдив и свързаните с нея видове транспорт.

Електрическата мобилност

Въпреки че през последните години в България има ръст на покупките на електрически автомобили, на този етап делът им остава почти незначителен. Съществува и проблем със зарядните станции за електрически коли по пътищата. За момента съществуват около 700 зарядни станции в страната, но самото им местоположение е проблемно - прекомерна концентрация в малък брой големи градове, което прави планирането на дълги пътувания трудно.

Като част от реформата "Електрическа мобилност" от екоминистерството ще трябва да сформират комисия за развитие и насърчаване на електромобилността. Участие в нея се очаква да вземат Асоциацията на собствениците на електромобили, Индустриален клъстер електромобили, Българската електромобилна асоциация, Сдружението на българските общини, Асоциацията на градовете и регионите, Камарата на енергетиците и др. Всички те заедно ще трябва да изготвят модел за регулация и насърчаване на изграждането на зарядни станции и нов закон за насърчаване на електромобилността.

В резултат само след няколко години България трябва да разполага с 10 хил. публични точки за зареждане на електромобили, разположени между 50-те основни български града. Това число включва и поне 30 хъба за бързозарядни станции по магистралите и поне 325 бързозарядни станции по входовете и изходите на големите градове.

България ще трябва да стимулира и закупуването на електрическите превозни средства, като техният брой трябва да достигне общо 30 хил. до средата на 2026 г. В момента са около 6300.

Част от мерките за насърчаване на тази трансформация са зелени регистрационни номера; по-ниски такси за нискоемисионните превозни средства; финансови стимули за купуване на електромобили и активното им рекламиране чрез общонационална кампания и т.н.

Други предвидени мерки са въвеждането на така наречените нискоемисионни зони в градовете, като навлизането на автомобили от типа Euro 3 и надолу в тези зони ще бъде забранено. Вече 5 от големите градове в страната планират внедряването на такива - София, Пловдив, Варна, Русе и Добрич.

Какво още трябва да се направи?


Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще трябва да изготви анализ за степента на въздействие на автомобили с вътрешно горене върху замърсяването на въздуха в градовете и да направи предложение за ограничаването им. От МРРБ ще трябва също така да изготвят план с 50-те най-големи града в страната за разполагане на зарядни станции, както и да актуализират уреди за инсталиране на зарядни станции в частни имоти с приоритизиране на уведомителния режим.


От КЕВР се изисква да дефинира начини за стимулиране на електроразпределителните предприятия съвместно с ЕСО, за да направи целта от 10 хил. публични зарядни станции достижима.


Най-трудоемко предвид ангажираността на множеството органи ще е изготвянето на подробен анализ от страна на ЕРП-тата съвместно с ЕСО и НКЖИ за изграждане на силнотокови мощности за бързи зарядни станции по пътната мрежа и урбанизираните територии съвместно с Министерството на енергетиката (МЕ) и министерството на транспорта, както и КЕВР. Както и максималното съкращаване на административните процедури по свързване на зарядни станции от общините и ЕРП-тата съвместно с МРРБ, МЕ и КЕВР. Крайни срокове за тези стъпки са второто и третото тримесечие на 2023 г.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    izb08646829 avatar :-|
    izb08646829
    • - 1

    И каква полза има България от тая глупост? Или защото сме либерални и модерни и требва нещо да се усвоява там?

    Нередност?
  • 6
    batMilen avatar :-|
    Milen Stefanov
    • - 1

    The carbon footprint of a new car:
    6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
    17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
    35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range

    Т.е. производството на среден клас автомобил замърсява със 17 тона CO2
    Среден клас стар дизелов автомобил който гори 5l/100km за 10 000км ще изхвърли 1.36 тона CO2. Т.е. ако карам средно по 10 000км годишно стар дизел ще замърсявам 1.36т CO2 на година или за 12,5 години ще замърся толкова колкото замърсява произвеждането на 1 нов автомобил.
    Така излиза че е много "по-еко" ако карам и поддържам старата си кола 20-25 че и повече години, от колкото да я сменям на всеки 10г.
    И тогава кой замърсява най-много - ами развитите страни които си сменят колите на всеки 5-7год и въвеждат все по-високи "Еко"норми.
    А кой плаща за тяхното замърсяване - бедните страни, които им купуват старите возила!

    Нередност?
Нов коментар