"Интер карс": Част по част - едноличен лидер

За десет години полското дружество стана номер едно на пазара на авточасти с растеж на приходите над 50% през 2021 г.

Вихрен Богданов e управител на "Интер карс България", а неотдавна получи и нова роля в групата - клъстер мениджър за страните от Югоизточна Европа
Вихрен Богданов e управител на "Интер карс България", а неотдавна получи и нова роля в групата - клъстер мениджър за страните от Югоизточна Европа
Вихрен Богданов e управител на "Интер карс България", а неотдавна получи и нова роля в групата - клъстер мениджър за страните от Югоизточна Европа    ©  Цветелина Белутова
Вихрен Богданов e управител на "Интер карс България", а неотдавна получи и нова роля в групата - клъстер мениджър за страните от Югоизточна Европа    ©  Цветелина Белутова
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За десет години полското дружество стана номер едно на пазара на авточасти с растеж на приходите над 50% през 2021 г.
  • Стратегия с натрупани запаси и голям склад позволява растежа на бизнеса тук.
  • Другият коз на компанията, която е част от полската Inter Cars, е, че във всяка категория има по около десет доставчика.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За десет години полското дружество стана номер едно на пазара на авточасти с растеж на приходите над 50% през 2021 г.
  • Стратегия с натрупани запаси и голям склад позволява растежа на бизнеса тук.
  • Другият коз на компанията, която е част от полската Inter Cars, е, че във всяка категория има по около десет доставчика.

Дълги години фрагментираният сектор за продажба на авточасти в България се развиваше без много шум - много местни играчи, основани още в началото на 90-те, с растящ оборот без особени промени в бизнес модела си. Причината за спокойствието им беше фактът, че голяма част от колите тук са стари и имат нужда от ремонт, тоест имаше хляб за всички по веригата - от търговците до сервизите. Но статуквото им беше смутено от навлизането преди десетина години на голям международен играч, който освен финансовата си сила донесе и ноу-хау, довело до промени в индустрията. В края на 2011 г. полската Inter Cars отвори местно дружество "Интер карс България", което чрез местния си екип за няколко години успя да стане лидер на пазара, като постоянно увеличава преднината си, а през миналата година отчита рекордни приходи - 350 млн. лв., растеж с над 50% спрямо предишната година. Резултатите му гарантират място и в топ 100 на най-големите български компании.

За разлика от повечето компании в бранша полският гигант залага само на продажби на едро тук, тоест доставя от своя голям склад в София на 5000 сервизи и търговци. Концепцията на "Интер карс България" е да работи с местни партньори по градове под марката на фирмата, като покрива цялата страна и гарантира бърза доставка. Именно отварянето на големия склад преди четири години позволи на компанията да разполага с голям асортимент от части и да ускори и улесни доставките. Преди това българското дружество работеше с логистичните центрове на Inter Cars в Румъния и Полша. Складът край София вече е 20 000 кв.м и разполага със 160 000 уникални артикула, а клиентите имат лесен достъп до тях през онлайн системата на компанията или през обслужване по телефон, както и на място в офисите. Така те получават пълен пакет услуга - технически център, както и разглеждане на рекламации.

"Големият смисъл да направиш склад тук е да получаваш стоката директно от заводите на производителите. Всеки ден пристигат по 20 - 30 камиона", казва пред "Капитал" Вихрен Богданов, управител на "Интер карс България", който започва бизнеса тук преди над десет години. Неотдавна той получи и нова роля в групата - клъстер мениджър за страните от Югоизточна Европа.

Компанията гарантира доставки за един час във водещите четири града, за половин час в следващите около 20 града, а в най-малките - за 20 минути. "Отделно всеки клиент има достъп до цялата наличност на Inter Cars и в Румъния и Полша. И цената никога не е зависела от това къде е стоката. Ако нещо го има в Полша, то струва тук колкото и там", казва Богданов.

Причината за растежа

Според Богданов растежът през миналата година с над 50% (които са равни или по-големи на оборота на втория най-голям играч на пазара) се дължи на няколко фактора. "Първата основна причина за този растеж бяха наличностите, защото от 2020 г. има затруднения с доставки на най-различни марки и артикули. Когато дойде ковид кризата, направихме реално три стъпки. Първата беше да кажем на клиентите още на 16 март, че всичко остава същото - условия за плащане, честота на доставките и т.н. Втората беше да кажем на екипа, че всички остават и имат гарантирана работа поне до края на годината, ако ще да е запечатана фирмата, в това число и назначените предходната седмица. И третата стъпка беше решение на ниво група - просто започнахме да зареждаме всичко, което беше достъпно тогава, започнахме да купуваме. Защо? Поради най-простата възможна логика - ако ще свършва светът, няма значение какво правиш. Ако не свършва обаче, по-добре да си подготвен и да имаш перспектива", допълва мениджърът.

Така в един момент тези наличности позволяват на компанията да може да продава и обслужва повече клиенти, когато други фирми започват да изпитват сериозни затруднения със стоките. "Имаше един момент през миналата година, когато пазарът се върна на ниво ранните 90-те, за което само сме чували, защото не сме били активни в бизнеса тогава. Клиентите просто питаха: имаш ли някаква част за някаква кола, никой не питаше за цена или марка, беше дефицит и въпросът беше просто да оправиш колата", казва Богданов.

Предимството на "Интер карс България" е, че работят с много партньори. И че като имат широко портфолио, във всяка продуктова категория дружеството има по десетина доставчика. "В такава ситуация все от един от тях ще получиш нещо, което да става за конкретната кола, за разлика ако просто работиш само с два доставчика и си намалил поръчките", допълва Богданов. По време на недостига в пандемията търговската част на компанията е заета да помага на логистичната част да се обслужват поръчките. "Реално в продължение на година играхме на оцеляване - да успеем да обслужим търсенето в сроковете, които очакват от нас", твърди мениджърът.

За Богданов в Inter Cars са успели да променят българския пазар чрез по-голямата предвидимост. "Още при самото си навлизане говорихме, че трябва да решим как да подходим към пазара - какво е лесно и удобно за нас и какво за клиента. И така създадохме система, която да дава предвидимост. Считаме, че когато професионален клиент купува авточаст, той не прави пари в този процес и затова този процес трябва да е за него пределно лесен и надежден, за да може той да концентрира цялата си енергия в работата с неговите клиенти. И затова в този процес има максимална автоматизация. Мисля, че сме малко по-редовни от градския транспорт в София. Просто знаеш, че частите идват навреме", казва Богданов с усмивка.

Пазарът расте

Ситуацията все пак се подобрява през тази година. "Дефицитите намаляват, и то не само при нас. И това най-лесно се вижда по първичната реакция на нашия пазар, а именно ценова война. В момента, когато тя се случи, означава, че хората имат стока и искат да я продадат по-бързо", добавя Богданов. Според него пазарът расте, макар броят на колите по българските пътища да е непроменен от години - около 3 млн., и едната причина е инфлационна, но има и други фактори. "През 2020 и началото на 2021 г. пазарът растеше от активизиране на автомобили заради ковид, т.е. хора, които преди не ползваха коли, се качиха на тях. Сега пък продължава да расте, защото хората започнаха да пътуват повече независимо от по-скъпите горива", казва Богданов. И не на последно място, забавените доставки на нови коли в цял свят означават непредвидено по-дълга експлоатация на по-старите автомобили, което означава само едно - ремонти. "Ако една фирма отлага покупката на нови автомобили поради липса на коли и поддържа автопарка си, както трябва да бъде поддържан, това увеличава и приходите на сервизите", смята Богданов. Именно в тази сфера виждат възможност в "Интер карс България" - в тъй наречения флийт мениджмънт, тоест управление на корпоративни автопаркове. Заради дългогодишната си връзка със сервизите компанията иска да е посредник между тях и фирмите със собствени коли. Новата услуга FLEET покрива целия процес от появата на повредата в автомобила, през нейното отстраняване, до получаването му в изправно състояние, казват от "Интер карс България".

Преди години компанията стартира и платформата Motointegrator - търсачка за автомобилни сервизи и автомобилни услуги, която улеснява и комуникацията между тях и клиентите. Така очакванията са, че в класацията за 2022 г. приходите на "Интер карс България" ще са още по-високи.

Полският собственик

Inter Cars е създадена през 1990 г. от трима полски предприемачи - Кшищоф Олексович, Пьотр Олексович и Анджей Олишевски. Постепенно компанията се превръща в лидер в Полша, а впоследствие започва експанзия към външни пазари и днес е водещият търговец на автомобилни части в Централна и Източна Европа, където присъства в 20 държави. Приходите на Inter Cars за 2021 г. надхвърлят 2.6 млрд. евро, а пазарната капитализация на групата, листвана във Варшава, е над 1.16 млрд. евро.
Все още няма коментари
Нов коментар