Цената за превоз на тон контейнер от Ротердам до Карлсруе е скочила от 20 евро на тон през юни, когато реката е имала нормални нива на водата, на 94 евро на тон през август
Цената за превоз на тон контейнер от Ротердам до Карлсруе е скочила от 20 евро на тон през юни, когато реката е имала нормални нива на водата, на 94 евро на тон през август    ©  Reuters

Корабоплаването в ЕС се изправя пред проблеми заради пресъхването на Рейн

Нивата на водата за най-важния воден път в Западна Европа спадат бързо, което създава трудности за германската индустрия

Цената за превоз на тон контейнер от Ротердам до Карлсруе е скочила от 20 евро на тон през юни, когато реката е имала нормални нива на водата, на 94 евро на тон през август    ©  Reuters

Грандиозните планове за пренасочване на товарите от пътищата към реките нямат голямо значение, ако най-важният воден път в Западна Европа е твърде плитък, за да могат да преминават кораби. Нивата на водата на река Рейн, свързваща мегапристанищата в Ротердам и Антверпен с индустриалния център на Германия и Швейцария без излаз на море, са много ниски, което затруднява превозвачите да транспортират въглища, компоненти, химикали и други стоки до фабрики и електроцентрали покрай реката.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Грандиозните планове за пренасочване на товарите от пътищата към реките нямат голямо значение, ако най-важният воден път в Западна Европа е твърде плитък, за да могат да преминават кораби. Нивата на водата на река Рейн, свързваща мегапристанищата в Ротердам и Антверпен с индустриалния център на Германия и Швейцария без излаз на море, са много ниски, което затруднява превозвачите да транспортират въглища, компоненти, химикали и други стоки до фабрики и електроцентрали покрай реката.

Нов проблем

Това е нов проблем за големите индустрии, но също така възпрепятства плановете на ЕС да увеличи движението на стоки по водните пътища с 25% до 2030 г. и с 50% до 2050 г. като част от усилията за намаляване на емисиите от транспортния сектор, изоставащ когато става въпрос за постигане на климатичните цели, пише Politico.

Продължителната суша и липсата на дъждове през пролетта, както и жегите досега са довели до спад на нивото на реката до 49 сантиметра, показват последните измервания в Кауб от неделя. Според Марк Хайнц, към Международната комисия за защита на Рейн, ако нивото на реката остане толкова ниско, последиците ще бъдат сериозни. Според Хайнц , за да се възстанови пълноводието ще са нужни проливни дъждове, но такива не се прогнозират в следващите две седмици.

В момент на висока инфлация, нарушени търговски вериги и влошаваща се енергийна криза пресъхването на Рейн е последната капка в чашата на германските енергийни производители, които и без това се опитват да натрупат резерви за предстоящата зима на фона кризата заради значителното ограничаване на газовите доставки по тръбопровода "Северен поток 1".

Освен това товарите не могат да се пренасочат към железопътната мрежа, защото в момента тя се ползва за доставките на жито от Украйна.

Важна транспортна артерия в Европа

Рейн е важна икономическа артерия в Европа, тъй като всяка година осигурява ефективен и евтин коридор за преминаването на над 300 млн. тона стоки по течението на реката между Базел, пресечна точка на Швейцария, Германия и Франция, и Северно море. Общо около 80% от водния транспорт в Германия преминава по реката.

Но след като нивото на водата спадна под 40 сантиметра в Кауб, водният транспорт започва бързо да поскъпва. Това се дължи на намаляване на товарния капацитет на корабите, които не могат да превозват големи тонажи заради съображения за безопасност.

Според Reuters цената за превоз на тон контейнер от Ротердам до Карлсруе е скочила от 20 евро на тон през юни, когато реката е имала нормални нива на водата, на 94 евро на тон през август.

Но въпреки пониженото ниво властите не затварят участъците, оставяйки компаниите на собствена отговорност да изчислят дали биха могли да преминат през плитките води въз основа на показанията на измервателни уреди като тези в Кауб. Намаляването на капацитета на превозвачите е голям проблем за индустрията, която ще трябва или да се адаптира и използва по-широки плавателни съдове, или да преустанови доставките, докато нивото на реката не се нормализира, което не се очаква в следващите седмици.

Очаква се ефектите от високите цени за доставки и редуцираният капацитет на превозвачите да повлияе на цените на електроенергията, както и на важни стоки като зърнени храни, които се превозват.

Все още няма коментари
Нов коментар