Китайските автокомпании се опитват да влязат отново на западните пазари

Надяват се вторият опит да им донесе късмет

На автосалона в Париж, който беше открита на 17 октомври, BYD и Great Wall Motors (GWM) ще разкрият повече подробности за плановете си за Европа
На автосалона в Париж, който беше открита на 17 октомври, BYD и Great Wall Motors (GWM) ще разкрият повече подробности за плановете си за Европа
На автосалона в Париж, който беше открита на 17 октомври, BYD и Great Wall Motors (GWM) ще разкрият повече подробности за плановете си за Европа    ©  Reuters
На автосалона в Париж, който беше открита на 17 октомври, BYD и Great Wall Motors (GWM) ще разкрият повече подробности за плановете си за Европа    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Провалът на първия сериозен опит на китайските производители на автомобили да завладеят европейските пазари преди около 15 години беше причинен от самите тях. Техните коли бяха ужасни. Лошото качество на серията "BS" (сериозно) на Brilliance се придружаваше от външен вид, който едва ли заслужаваше да се нарече "дизайн". Оттогава китайската автомобилна индустрия стана най-голямата в света и нейните продукти се подобриха значително. Тя произвежда повече електрически автомобили от която и да е друга страна и много от тях са всичко друго, но не и BS. Тя също е суперсила за батерии за електромобили.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Провалът на първия сериозен опит на китайските производители на автомобили да завладеят европейските пазари преди около 15 години беше причинен от самите тях. Техните коли бяха ужасни. Лошото качество на серията "BS" (сериозно) на Brilliance се придружаваше от външен вид, който едва ли заслужаваше да се нарече "дизайн". Оттогава китайската автомобилна индустрия стана най-голямата в света и нейните продукти се подобриха значително. Тя произвежда повече електрически автомобили от която и да е друга страна и много от тях са всичко друго, но не и BS. Тя също е суперсила за батерии за електромобили.

Благоприятната за продажби на електрически автомобили Европа отново е в полезрението на Китай. Норвегия, където щедрите данъчни облекчения означават, че четири от пет продадени коли са изцяло електрически, послужи като плацдарм. Сега китайските компании започват по-широко завладяване на континента. В Берлин на 7 октомври Nio, имитатор на Tesla, представи три нови модела. На автосалона в Париж, който беше открит на 17 октомври, BYD и Great Wall Motors (GWM) ще разкрият повече подробности за плановете си за Европа.

Без субсидии не става

Щедрите субсидии са създали огромен вътрешен пазар за китайските електромобили, насърчавайки както утвърдени фирми, така и стартъпи. Plug-in автомобилите на BYD (някои са хибриди, а не електромобили) в момента изпреварват продажбите на Tesla в световен мащаб. Субсидиите, зависещи от местното производство, възпрепятстват вноса, задължавайки компании като Tesla да се установят в Китай, укрепвайки местните вериги за доставки. Забрана за чуждестранни производители на батерии превърна Китай в техен основен производител. И евтините пари, предоставени от централните и местните власти, дадоха на китайските фирми достъп до сериозен капитал.

Първи резултати

Мащабът в страната помогна на китайските фирми да поддържат разходите ниски. Техните по-евтини електрически автомобили в момента запълват европейския пазар, който е лошо обслужван от западните производители, които са се съсредоточили върху по-високия клас возила. Според консултантската фирма Schmidt Automotive китайските марки вече отговарят за близо 1 на всеки 20 електромобила, продадени в Западна Европа през първите осем месеца на 2022 г. Близо половината от тези продажби, около 22 хил. автомобила в 14 държави, са достъпни електрически автомобили от MG, подразделение на китайския държавен гигант SAIC. GWM скоро ще се насочи към същия сегмент със своя електромобил Funky Cat от марката Ora.

Китайците се опитват да създадат доказани марки, но невинаги от нулата. Geely притежава шведската Volvo от 2010 г., а свързано инвестиционно дружество притежава 10% от Mercedes-Benz. Миналия месец Geely закупи 8% от Aston Martin, затруднена британска компания за спортни автомобили. Техният опит в производството на автомобили, отговарящи на европейските стандарти, може да е причината техните електрически автомобили Polestar, част от Volvo до 2017 г., да се продават почти толкова добре в Европа, колкото MG. U5 от Aiways, петгодишен стартъп, беше тазгодишен финалист на престижния конкурс "Автомобил на годината". Скорошната сделка на BYD със Sixt, германска фирма за отдаване на автомобили под наем, за доставка на 100 хил. електрически автомобила до 2028 г. може да помогне за запознаване на водачите с автомобилите на компанията, включително с малък и евтин SUV.

Конкуренцията ще бъде по-силна в по-доходоносния луксозен сегмент, предвижда Матиас Шмидт от Schmidt Automotive. По-големите модели на BYD струват почти колкото подобни западни коли. По-луксозните китайски марки като Nio, Xpeng и Wey на GWM може би пропуснаха своя шанс, тъй като германските производители на премиум автомобили със закъснение пускат по-луксозни електромобили. И ако те се представят добре, отбелязва един шеф в индустрията, техните европейски конкуренти винаги могат да поискат повече защита. С нарастването на антикитайските настроения на Запад политиците ще имат повод да ги подкрепят.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved