Тол системата очаква с 50% повече приходи за 2023 г., но пак ще са под 1 млрд. лв.
От догодина цената на винетките ще бъде намалена с 10%, а тол таксите ще са с 50% по-високи


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Очакваните приходи от пътни такси за 2023 г. са около 770-820 млн. лв., заяви директорът на тол системата Георги Темелков, цитиран от БТА по време на кръгла маса по темата "Две години тол система - плюсове и минуси".
Очакванията са около две трети от приходите да идват от тежкотоварния трафик. Заветните 1 млрд. лв., които бяха обявени при пускането на системата през 2020 г., пък трябва да бъдат достигнати през следващите години.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеОчакваните приходи от пътни такси за 2023 г. са около 770-820 млн. лв., заяви директорът на тол системата Георги Темелков, цитиран от БТА по време на кръгла маса по темата "Две години тол система - плюсове и минуси".
Очакванията са около две трети от приходите да идват от тежкотоварния трафик. Заветните 1 млрд. лв., които бяха обявени при пускането на системата през 2020 г., пък трябва да бъдат достигнати през следващите години.
Корекцията за 10% надолу при винетките и вдигането на тол таксите беше обявена през март тази година по време на управлението на "Продължаваме промяната" и регионалния министър Гроздан Караджов. От 1 юли в тол системата бяха включени и второкласните пътища, което доведе до остра реакция от страна на превозвачите.
В крайна сметка при предишното управление беше взето решение да има поетапно вдигане на тол таксите с 50% от 1 юли, а останалата част от началото на 2023 г. При въвеждането на системата през 2020 г. правителството на ГЕРБ направи отстъпки от тол таксите заради коронавируса, така че с увеличенията ще се постигнат първоначално заложените параметри.
Новите цени от 2023
Намалението е с 10% за леките автомобили от догодина ще важи за всички видове електронни винетки, които се заплащат от автомобилите до 3.5 тона - уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна. Това означава, че годишната винетка от 97 лв. става 87 лв., а уикенд винетката от 10 на 9 лв.
Цените за преминаване по магистрала на тежкотоварни автомобили над 12 тона и с 4 и повече оси от догодина става между 35 и 43 ст. в зависимо от екологичната категория. В момента цената е между 23 и 32 ст.
За второкласните пътища пък цената за големите камиони от догодина ще се движи между 29 и 37 ст., като сега те заплащат между 15 и 18 ст. в зависимост от екологичния клас. При малките камиони сега цени за второкласен път са 2-3 стотинки на километър, а от догодина ще станат между 4 и 7 стотинки.
Парите в пътища
По анализ на Световната банка, за да достигнем 10% от ремонтите по републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1.5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата, заяви инж. Иво Иванов - председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". По думите му по този начин ще се избяга от рязкото влошаване на компрометираните настилки и ще е възможно поддържането на пътната инфраструктура в едно добро състояние.
"Към 2020-2022 г. до момента с парите, които са отпуснати, сме достигнали три процента от анализа на Световната банка. Надяваме се 2023-2025 г. при осигурен бюджет от един милиард лева да достигнем тези 10%", допълва той, цитиран от БТА.
Резултатите от 2021 г. показаха приходи от близо 430 млн. лв. от продажби на винетни и тол такси и 22.5 млн. лв. от глоби - далеч под обявения 1 млрд. лв. Очакванията са до края на тази година от пътни такси да се съберат около 550 млн. лв.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.