Новият брой:
Служебната президентска република

Как България стана лидер на европейския автопазар

Продажбите на нови коли са нараснали с над 15% през първите девет месеца, но при старите има спад

Според представители на бранша делът на колите на ток от общите продажби на нови автомобили е скочил от 1.5% до 3% през първите осем месеца на тази година
Според представители на бранша делът на колите на ток от общите продажби на нови автомобили е скочил от 1.5% до 3% през първите осем месеца на тази година
Според представители на бранша делът на колите на ток от общите продажби на нови автомобили е скочил от 1.5% до 3% през първите осем месеца на тази година    ©  Цветелина Белутова
Според представители на бранша делът на колите на ток от общите продажби на нови автомобили е скочил от 1.5% до 3% през първите осем месеца на тази година    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Продажбите на нови коли в страната са нараснали с над 15% през първите девет месеца
  • Делът на електромобилите расте двойно до 3%
  • При употребяваните има спад от 9% до 150 хил. лв.

Ако случайно отвори статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA), човек може да реши, че България е лидер на автопазара. Поне сухите числа за растежа през първите девет месеца на годината показват това. Картината, естествено, е далеч по-цветна. Продажбите на нови коли в България наистина се увеличават и ръстът е най-високият в Европа. Което не означава, че потребителите не продължават да чакат с месеци и дори година за доставка. Както и че новите коли все още са прашинка в гигантския стар автопарк тук, но все пак съотношението пълзи към подобрение.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Продажбите на нови коли в страната са нараснали с над 15% през първите девет месеца
  • Делът на електромобилите расте двойно до 3%
  • При употребяваните има спад от 9% до 150 хил. лв.

Ако случайно отвори статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA), човек може да реши, че България е лидер на автопазара. Поне сухите числа за растежа през първите девет месеца на годината показват това. Картината, естествено, е далеч по-цветна. Продажбите на нови коли в България наистина се увеличават и ръстът е най-високият в Европа. Което не означава, че потребителите не продължават да чакат с месеци и дори година за доставка. Както и че новите коли все още са прашинка в гигантския стар автопарк тук, но все пак съотношението пълзи към подобрение.

Малки сме, силни сме

Според данните на АСЕА растежът на продажбите на нови леки автомобили през първите девет месеца на тази година в България е 15.4% до около 22 хил. коли, като вторият по ръст - Латвия отчита далеч по-нисък скок - 8.8% (за целия ЕС спадът за периода е 9.9%). През септември увеличението в България е още по-голямо: 46.4% до 2117 коли. Горе-долу такива са данните и на Пътна полиция, според които регистрираните нови леки автомобили до края на септември са над 26 хил. (категория М1 и N1) спрямо 25 хил. година по-рано (виж таблицата и графиката).

Извън чистата статистика тези данни си имат обяснения. Пазарът на нови автомобили преживя поредица от кризи - пандемията, нарушената верига на доставки и войната в Украйна. Всички големи производители намалиха производството си заради липсата на чипове или други компоненти. Българският пазар не беше толкова ударен от тези фактори заради големината си. И въпреки растежа, той се движи не от търсенето, а от това какво се предлага на пазара в момента, казват източници от бранша. Според тях чакането за предпочитан модел кола може да продължи и над една година.

В същото време продължават да растат и цените, основно заради недостига на чипове, инфлацията и по-скъпите борсови суровини, казват от индустрията. Стига се до невероятните ситуации, при които кола, поръчана на една цена преди година, идва на съвсем друга, което основателно предизвиква гнева на клиентите.

Донякъде оптимизъм носи подобряването на пазара на електромобили. Според представители на бранша делът на колите на ток от общите продажби на нови автомобили е скочил от 1.5% до 3% през първите осем месеца на тази година, което ни подрежда пред страни като Хърватия и Словакия (средният дял в Западна Европа е 10%). При прогнози пазарът да достигне 33 - 34 хил. за цялата 2022 г., това означава над 1000 нови електрически автомобила през тази година. Данните на "Пътна полиция" показват само общи регистрации в този сегмент, без да ги делят на нови и употребявани и през тази година броят им е нараснал с 2000 до над 5400 до края на септември, т.е. внасят се и се купуват и голям брой употребявани електромобили. Това се случва въпреки липсата на сериозни облекчения и стимули за покупката на такава кола в България за разлика от Румъния, където бонусът от държавата е 10 000 евро. Все пак въпреки фокуса на автопроизводителите върху този сегмент недостигът е голям, като причините за забавените доставки са основно локдауните в Китай, който е голям производител на батерии, и скъпите материали.

Втората ръка намалява като дял

В същото време в МВР отчитат спад на регистрациите на коли втора ръка, които винаги са движели българския пазар - от 165 хил. на 150 хил. за първите девет месеца, или спад от 9%. Общият брой на новорегистрираните МПС (което включва и камиони, автобуси и т.н.) също отчита спад - от 214 на 203 хил. Обикновено продажбите на нови към употребявани леки коли в предишни години беше едно към девет/десет, а сега това съотношение видимо намалява до едно към седем.

Спадът се дължи на няколко фактора, според хора от пазара. От една страна, намалява вносът от Западна Европа заради по-голямото търсене и по-високите цени там, както и на по-старите коли. Например в един от основните източници на автомобили втора ръка за България, Италия, беше затегнат режимът за коли за скрап (за съжаление и такива идват тук).

Другата е, че за първи път от години разликата в цените между нови коли и употребявани на около 1-2, че дори и на 3 години, е толкова ниска, казват от бранша. И тук има драстични примери: случва се поръчка на нов автомобил от определен модел и модификация да струва по-малко от подобен употребяван, който обаче е наличен и може да бъде купен веднага. Просто клиентът го иска сега.

Лидерите по приходи

След пандемичната 2020 г. повечето вносители на автомобили в България отчитат увеличение на приходите си за 2021 г. (виж таблицата), макар доставките им на коли да бяха ударени. Лидер е "Рено Нисан България", като причината е ясна - компанията е официален вносител на водещите две марки на българския пазар през миналата година - Dacia и Renault, които тогава доставиха съответно 4004 и 3258 леки автомобила, както и още над 1500 от Nissan. Приходите й са нараснали с 10% до 293 млн. лв. Макар Dacia да загуби лидерството си през тази година (до септември) пред Toyota, очакванията са българското дружество да продължи да е лидер по оборот.

Вносителят на Volskwagen и Audi "Порше БГ" измества "Тойота Балканс" от втората позиция с приходи 273 млн. лв., като увеличението от над 4% се дължи основно на нарасналите продажби на Audi. Всъщност спадът на оборота на "Тойота Балканс" е резултат не на пазарни, а на вътрешни причини - промяна в отчитането заради преструктуриране на вноса от Румъния. И през 2021 г., и в досегашните месеци на 2022 г. компанията увеличава продажбите си и има голям шанс да завърши годината като лидер на пазара на нови автомобили.

Сред останалите участници в класацията прави впечатление двойният скок на приходите на "София Франс ауто" от 119 млн. до 245 млн. лв., като това се дължи на добавянето на Citroen и Opel в портфолиото на компанията като вносител през миналата година.

Очакванията са, че тази класация може да изглежда по друг начин догодина, защото повечето вносители отчитат растеж на продажбите си през 2022 г., но с различни темпове, и със сигурност ще има размествания. От бранша не очакват забавянията в доставките да приключат внезапно, а да продължат да бъдат фактор и през 2023 г. Потенциалното свиване на икономиката също ще има отражение върху пазара. Отделно се очакват и новини при вносителите - навлизането на нови чуждестранни играчи, които да поемат бизнеса на някои брандове. Клиентите могат единствено да се надяват, че ръстът на цените и при новите, и при употребяваните коли ще се успокои. А чакането ще изчезне.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо
    • - 1

    Тази статия е плод на логорея, проценти се мятат тук там и се сетих за един виц от соца. Виетнам увеличи с 100% на годишна база производството си на трактори: миналата произведоха 2 тази година те вече са 4. Какви проценти ви гонят изобщо, от гледна точна на продадените в ЕС нашето число е пренебрежимо.

    Нередност?
Нов коментар