Maersk предупреди, че петролните групи възпрепятстват прехода към чиста енергия

Компанията призова за по-достъпни екологични горива

През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите
През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите
През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите    ©  Reuters
През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите    ©  Reuters

Петролната индустрия възпрепятства прехода към чиста енергия във веригите за доставки, предупреждава ръководителят на отдела за декарбонизация в датската транспортна компания Møller-Maersk, като призова доставчиците на превозвача да предлагат по-достъпни екологични горива. Мортен Бо Кристиансен заяви, че Maersk рискува да не получи достатъчно количество зелен метанол, необходим за захранване на кораби с нулеви въглеродни емисии.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Петролната индустрия възпрепятства прехода към чиста енергия във веригите за доставки, предупреждава ръководителят на отдела за декарбонизация в датската транспортна компания Møller-Maersk, като призова доставчиците на превозвача да предлагат по-достъпни екологични горива. Мортен Бо Кристиансен заяви, че Maersk рискува да не получи достатъчно количество зелен метанол, необходим за захранване на кораби с нулеви въглеродни емисии.

"Днес купуваме горивото си от петролните компании. Но те не са ни предложили зелен метанол на цена, която можем да приемем, заяви Кристиансен пред Financial Times. Бихте очаквали, че настоящият ви доставчик ще ви помогне да намерите новия продукт. Но за момента случаят не е такъв."

През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите. Планът на Maersk е компанията да постигне въглеродна неутралност до 2040 г. Според Кристиансен превозвачът ще се нуждае от 5 млн. тона зелен метанол годишно до 2030 г., за да може да постигне целите си, добавяйки, че компанията може да не успее да осигури това количество, освен ако производството не се ускори.

Компанията за морски превози планира да постигне нулеви въглеродни емисии до 2040 г.

Според анализатори няколко енергийни източника, сред които амоняк и метанол, произведени от възобновяеми енергийни източници или биомаса, могат да бъдат използвани като алтернативи на изкопаемите горива в транспортния бранш. Кристиансен заяви, че Maersk не очаква зеленият амоняк да бъде широко разпространен до края на десетилетието, като добави, че неговата токсичност представлява риск за безопасността. "В краткосрочен план има само едно зелено гориво", каза той, като обясни, че в момента в индустрията се използва неекологичен метанол. "Метанолът е единственото нещо, за което знаем, че работи."

Споразумение с Испания

Ръководителят на отдела се изказа в момент, когато Maersk обяви че е подписала "общ протокол за сътрудничество" с испанското правителство, чрез който ще "проучи възможността" за производство на чиста енергия. "Притесняваме се, че няма да видим това предлагане на пазара и затова сключихме това споразумение с испанското правителство, заяви Кристиансен. Искаме да започнем нови проекти, които днес не са на работната маса."

Според Мадрид проектът може да привлече инвестиции на стойност 10 млрд. евро. За момента Maersk инвестира само в проучвания, които да определят дали допълнителната разработка е икономически рентабилна, заяви Кристиансен.

Надя Калвиньо, икономически министър на страната, приветства този ход като "много добър символ" на инвеститорския интерес към Испания, която през последните месеци се представя като потенциален нов енергиен хъб в Европа, след като войната в Украйна наруши доставките на руски газ за континента. "Намираме се в много привлекателна позиция, което очевидно се дължи на географското ни положение за морския транспортен сектор, с висококачествена инфраструктура", заяви Калвиньо пред Financial Times.