Поредица от дефицити застрашава веригите за доставки в ЕС

Товарните автомобили не могат да се движат без AdBlue. Или без шофьори

Недостигът на шофьори ще е по-труден за решаване.
Недостигът на шофьори ще е по-труден за решаване.
Недостигът на шофьори ще е по-труден за решаване.    ©  Reuters
Недостигът на шофьори ще е по-труден за решаване.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Камионите са жизненоважни за транспортирането на почти всичко в Европа", заяви Ралука Мариан от International Road Transport Union (IRU) в Брюксел. Три четвърти от всички стоки в ЕС се превозват с камиони. Ако половината от 6.2 млн. тежкотоварни превозни средства в блока не могат да функционират, рафтовете в супермаркетите ще се изпразнят за няколко дни и важни услуги, зависими от линейки и пожарни коли, ще бъдат прекъснати.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"Камионите са жизненоважни за транспортирането на почти всичко в Европа", заяви Ралука Мариан от International Road Transport Union (IRU) в Брюксел. Три четвърти от всички стоки в ЕС се превозват с камиони. Ако половината от 6.2 млн. тежкотоварни превозни средства в блока не могат да функционират, рафтовете в супермаркетите ще се изпразнят за няколко дни и важни услуги, зависими от линейки и пожарни коли, ще бъдат прекъснати.

Това може да се случи, ако запасите от AdBlue, микс от урея и дейонизирана вода, която неутрализира емисиите на азотен оксид от дизеловите двигатели, бъдат изчерпани. До 4 млн. европейски камиона са проектиране да спрат след няколко километра без AdBlue.

Щетите от скъпия газ

През август SKW Stickstoffwerke Piesteritz, химическа компания в Източна Германия, която произвежда около 40% от доставките на AdBlue в страната, спря производството заради прекалено високите цени на газа. Фирмата заяви, че губи 100 млн. евро месечно. През септември SKW възстанови 45% от производството си, след като цените на газа леко се понижиха. Но щетите вече бяха нанесени.

Ограничено предлагане и по-високи цени за двата останали големи производителя - германската BASF и норвежката Yara, повишиха цената на литър AdBlue до 1.20 евро, от едва 17 цента през август 2021 г. В открито писмо до германския икономически министър Роберт Хабек и транспортния министър Фолкер Висинг председателят на логистичната група Netzwerk Logistik Mitteldeutschland се оплака, че за една транспортна фирма с няколкостотин камиона това означава допълни разходи в размер на 500 хил. евро.

Недостигът на AdBlue е последният удар върху германския транспортен бранш, който вече е засегнат от високите цени на горивата и недостига на шофьори. "В Германия липсват 100 хил. шофьори на камиони", тревожи се Дирк Енгелхард, ръководител на BGL, сдружение на транспортната индустрия. В цяла Европа 10% от свободните работни места, равняващо се на 425 хил. души, не са заети, заявява IRU. Повечето от десетките хиляди европейски шофьори, които се пенсионират всяка година, не са заменени. Отблъскващите условия на труд и трудностите при съчетаването на работата със стабилен семеен живот отказват младите хора и жените (които представляват едва 3% от шофьорите на камиони в Европа) да седнат зад волана.

Г-жа Мариан иска Европейската комисия да признае AdBlue за "основен продукт, без който логистичните вериги биха спрели". Подобно обозначение би могло да изиска мониторинг на наличността на химикала в рамките на целия ЕС. Тя също така предлага създаването на официален резерв от AdBlue. Това изглежда малко вероятно. Но дори и г-жа Мариан да не постигне своето, недостигът на AdBlue може да бъде облекчен, след като мерките за цените на газа и други правителствени схеми за смекчаване на енергийната криза влязат в сила в ЕС.

Недостигът на шофьори ще е по-труден за решаване. Първа крачка би била да се направи по-лесно и евтино придобиването на квалификация: получаването на лиценз за тежкотоварни превозни средства в Германия отнема три години и струва до 13 хил. евро, което е голямо препятствие за повечето кандидати за работа. Изпитът не е достъпен на украински или турски, езици, говорени от имигрантите, които иначе могат да бъдат привлечени от приличното заплащане на професията.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved