Мерките на ООН за по-малко въглеродни емисии от шипинг компаниите са силно критикувани

Експерти описват регулациите като неефективни заради силен лобизъм от сектора

Големите шипинг компании като Maersk са лобирали за по-слаба регулация от страна на ММО
Големите шипинг компании като Maersk са лобирали за по-слаба регулация от страна на ММО
Големите шипинг компании като Maersk са лобирали за по-слаба регулация от страна на ММО    ©  Reuters
Големите шипинг компании като Maersk са лобирали за по-слаба регулация от страна на ММО    ©  Reuters

Намаляването на емисиите от въглерод е един от най-ключовите начини за намаляване на глобалното затопляне. Една от най-замърсяващите индустрии - тази на морския превоз на товари, до момента не беше взела съществени мерки в тази посока. Това обаче скоро ще се промени.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Намаляването на емисиите от въглерод е един от най-ключовите начини за намаляване на глобалното затопляне. Една от най-замърсяващите индустрии - тази на морския превоз на товари, до момента не беше взела съществени мерки в тази посока. Това обаче скоро ще се промени.

Организацията на обединените нации (ООН), и по-точно Международната морска организация (ММО), трябва да започне прилагането на пакет от регулации, който носи името "Индикатор за въглероден интензитет" (CII). Той ще влезе в сила от началото на 2023 г. Шипинг компаниите обаче биха могли да се възползват от пропуски в пакета, който е насочен към въглеродните емисии, предупредиха вътрешни лица от индустрията.

Друга критика към пакета от мерки, който се очакваше да бъде голямо събитие за шипинг индустрията, е тази, че той е бил умишлено променен. Според експерти и анализатори това се дължи на силен лобизъм от страна на различните играчи в бранша, които са се постарали статуквото в голяма степен да се запази.

Въз основа на исторически данни за емисиите, които тези компании изхвърлят, около 25% от контейнеровозите ще получат най-ниската оценка, както и 15% от танкерите за насипни и сурови превози, сочат оценки, направени от индустриалната група Bimco и споделени с Financial Times. "Можете да дръпнете различни лостове [за да подобрите рейтинга си]", каза Ларс Робърт Педерсен, заместник генерален секретар в Bimco. Той добави, че компаниите могат да намалят въглеродния интензитет на отделните кораби, като разпределят товара между по-голям брой плавателни съдове. CII не взема предвид действителното тегло на кораба, което означава, че фирмите биха могли да повишат рейтинга си, като не натоварят напълно корабите.

Саймън Кристофър Бергулф, директор по регулаторните въпроси в датският шипинг гигант Maersk, каза, че слабото прилагане също може да ограничи въздействието на мерките. Въпреки че корабите с най-нисък рейтинг трябва да изготвят "план за коригиращи действия", ММО не е наложила дисциплинарни мерки за тези, които не са се подобрили. По този начин мерките не са задължителни, а реално са препоръчителни.

Според Бергулф няколко различни страни са направили всичко възможно изискванията да бъдат възможно най-леките, като целта е била да се запазят интересите на местните корабни компании. Два източника на Financial Times, които са били част от преговорите, твърдят, че Китай е била най-активна в това отношение.

Но Тристан Смит, изследовател на корабоплаването в UCL, твърди, че части от частния сектор също лобират за по-гъвкави правила и изключения, включително за кораби, изправени пред лошо време. През 2019 г. Bimco и Международната камара по корабоплаване призоваха ММО да позволи на собствениците на кораби да избират свои собствени стандарти за измерване на енергийната ефективност.

Въпреки че много от тези препоръки не бяха приети, "всичко това влияе [на резултата]", каза Смит.

Аойф О'Лиъри, главен изпълнителен директор на кампанията Opportunity Green, обяснява, че индустрията "основно казва [трябва да има изключения], ако има бури в морето. Всичко, което можех да направя, е да се разсмея", добавя той пред Financial Times.

ММО заяви, че решенията относно разпоредбите са взети от държавите членки, които са обсъждали интензивно методите за изчисляване на CII. Организацията също така добави, че корабособствениците могат да използват нисковъглеродни горива и набор от други методи за подобряване на своя рейтинг.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tgt16692751531151352 avatar :-|
    wilkerson rollins

    I was amazed at the amount of information on your website. I appreciate it. I can improve my job by contributing https://slope-io.com

    Нередност?
Нов коментар