Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Автопроизводителите предупреждават, че европейските мита ще оскъпят електромобилите

В Европа все още не се произвеждат достатъчно батерии и химикали за сектора

Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г.
Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г.
Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г.    ©  Reuters
Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Автомобилните производители предупреждават, че цените на електрическите автомобили, произведени в Обединеното кралство и ЕС, могат да се повишат с поне 10%, след като Брюксел заяви, че няма да удължи освобождаването от мита за електромобилите, договорено в търговската сделка за Brexit. Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г., тъй като в момента в Европа не се произвеждат достатъчно батерии и химикали, които отговарят за между 30% и 45% от цената на превозните средства, съобщава Financial Times.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Автомобилните производители предупреждават, че цените на електрическите автомобили, произведени в Обединеното кралство и ЕС, могат да се повишат с поне 10%, след като Брюксел заяви, че няма да удължи освобождаването от мита за електромобилите, договорено в търговската сделка за Brexit. Автомобилните групи искат удължаване на освобождаването от правилата за произход след 31 декември 2023 г., тъй като в момента в Европа не се произвеждат достатъчно батерии и химикали, които отговарят за между 30% и 45% от цената на превозните средства, съобщава Financial Times.

Според търговското споразумение между ЕС и Обединеното кралство (TCA) електрическите автомобили временно бяха освободени от правилата за произход, което позволява максимум 45% от стойността на продукта да е с части извън ЕС или Великобритания, за да се ползват от режима на нулеви мита и квоти на блока. Според сегашните правила, в сила до 1 януари 2024 г., най-малко 40% от състава на електрическите превозни средства и 30% от батериите трябва да са с европейски произход. След това този процент ще се увеличи до 45% и 50-60% съответно за автомобила и батерията. Ако те бъдат надхвърлени, автомобилните производители ще са задължени да плащат мита от 10%.

"Европейската индустрия за производство на батерии просто не се развива достатъчно бързо, за да се съобрази с по-рестриктивните правила", заяви говорител на Европейската асоциация на автомобилните производители. "Нещо повече - като се има предвид неотдавнашният скок на цените на суровините - които съставляват по-голямата част от неевропейското съдържание на батерията - става все по-трудно да се спазват правилата за произход на батериите. Ако батериите не отговарят на правилата, то е почти невъзможно и самият електромобил да отговаря на тях, тъй като батериите съставляват 30-45% от общата цена на един електромобил."

Нито ЕС, нито Обединеното кралство желаят да поискат удължаване на митническите изключения. Представител на ЕС заяви, че Брюксел "не е отворен за промени в правилата за произход". "Те са част от специален баланс на ТСА. На заинтересованите страни беше предоставено време за адаптиране и те са посъветвани да използват предоставеното преходно време", добави той.

Британското правителство изрази увереност, че индустрията ще успее да се адаптира своевременно. "Решени сме да гарантираме, че Обединеното кралство ще остане едно от най-добрите места в света за производство на автомобили, особено при прехода към електрически превозни средства. Договорихме споразумение с ЕС за нулева тарифа и нулева квота, което включва модерни правила за произход за автомобилния сектор", заяви говорител на правителството.

Ако Съветът на ЕС събере квалифицирано мнозинство, той би могъл да окаже натиск върху съюза да направи промени в правилата за произход, стига Лондон също да се съгласи. Ксиана Мендес, търговски министър на Испания, която е вторият по големина европейски автопроизводител по обем, наскоро заяви пред FT, че страната би подкрепила тази стъпка. "Бихме се отнесли с разбиране. Имаме верига за създаване на стойност между ЕС и Обединеното кралство. Във взаимен интерес е да се въведат правилните правила за произход. Ако внасяме батерии от Азия, това трябва да се вземе предвид."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    Много ясно .. а и ще оскъпят не само електромобилите ..

    Нередност?
Нов коментар