Транспорт: Никой не е по-голям от логистиката

Изминалата 2021 г. е донесла огромни ръстове на компаниите в сферата на спедицията и логистиката

Темата накратко
  • Изминалата 2021 г. е донесла огромни ръстове на компаниите в сферата на спедицията и логистиката
  • Смутните времена явно са били добра възможност за редица български логистични компании да се наложат по-добре на пазара и да разгърнат услугите си
  • Лидер в класацията на най-бързо растящите компании в сектор "Транспорт" е "Гъливеър"

Няма по-растяща и по-мащабна от логистиката. След пълната блокада през 2020 г. изминалата 2021 г. донесе силно търсене на транспортни услуги, сериозен скок на цените, недостиг на камиони, шофьори, контейнери и блокирани пристанища. И трудна прогнозируемост на доставките и сроковете. Смутните времена явно са били добра възможност за редица български логистични компании да се наложат по-добре на пазара и да разгърнат услугите си.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Изминалата 2021 г. е донесла огромни ръстове на компаниите в сферата на спедицията и логистиката
  • Смутните времена явно са били добра възможност за редица български логистични компании да се наложат по-добре на пазара и да разгърнат услугите си
  • Лидер в класацията на най-бързо растящите компании в сектор "Транспорт" е "Гъливеър"

Няма по-растяща и по-мащабна от логистиката. След пълната блокада през 2020 г. изминалата 2021 г. донесе силно търсене на транспортни услуги, сериозен скок на цените, недостиг на камиони, шофьори, контейнери и блокирани пристанища. И трудна прогнозируемост на доставките и сроковете. Смутните времена явно са били добра възможност за редица български логистични компании да се наложат по-добре на пазара и да разгърнат услугите си.

Лидерът и големите планове

Лидер в класацията на най-бързо растящите компании в сектор "Транспорт" е "Гъливеър", като с дейността си авиокомпанията е една от малкото изключения в класацията. Приходите й растат със 780%, като от 3.1 млн. лв. те се увеличават на 27.8 млн. лв.

Компанията е собственост на "Еър логистик", еднолична собственост на Янко Иванов. Той доскоро беше управител на свързаната с мажоритарния собственик на Първа инвестиционна банка Цеко Минев "Би Ейч еър" на туроператора Balkan Holidays.

Името на компанията нашумя през миналата година. Брандът GullivAir стана популярен, след като беше съобщено, че авиокомпанията е получила разрешение от американската страна за директни полети и планира такива между София и Ню Йорк. Те обаче така и не стартираха въпреки наличието на 3 самолета Airbus A330-200, които работят основно по чартърни полети.

Компанията планираше и да захранва въпросните презокеански полети с такива на къси разстояния в региона посредством 3 самолета ATR. Авиокомпанията започна миналата година да лети между София и Бургас. Появиха се и идеи за полети между София и Русе, но те не се реализираха. Последва развиването на т.нар. портфолио "Балкани", като бяха обявени и започнаха да се изпълняват полети до Скопие и Тирана (през март и април). Обявиха се и намерения за Солун и Букурещ.

Междувременно стана ясно, че трите самолета ATR на компанията са спрени от движение. Представители на авиационния сектор тогава разказаха, че причините за странните промени се коренят в санкциите, наложени на Русия, и произхода на трите ATR-a, които са били взети на лизинг и някъде в редицата е имало съмнения за руска следа. Така регионалните полети на авиокомпанията също не се развиха по план и след кратък опит за поддържане на линии между София и Скопие, Тирана и Бургас бяха спрени.

Напред в класацията

Подгласникът в класацията е "КБК груп шипинг", собственост на Александър Евстатиев. Компанията извършва дейност в сферата на спедицията и логистиката, като осигурява цялостен пакет от услуги, включващ: международна спедиция на цели и комплектни товари, групажни услуги, транспорт с контейнери, авиоспедиция, жп транспорт, вътрешен транспорт, складиране, митническо представителство, застраховане и консултантство. Компанията отчита ръст 191%, като за 2021 г. има приходи 25.2 млн. лв.

На трета позиция е регистрираната в Костинброд "Сървиз логистик" с ръст 188% и приходи 4.5 млн. лв. Създадена е от бpaтятa Уалид и Майкъл Гapби зaeднo c Koнcтaнтин Дoĸoвcĸи пpeз 2015 г. Концентрира дейността си в митническото представителство и международния транспорт. През 2020 г. отвори врати и логистична база, която разполага с открити и закрити складови площи в промишлената зона на Костинброд. Caмo нa 700 мeтpa oт xaлeтo ce нaмиpaт peлcитe нa жeлeзoпътнaтa линия Coфия - Дpaгoмaн, ĸoитo в бъдeщe мoгaт дa ocигypят интepмoдaлнa вpъзĸa.

Списъкът на силно растящите компании в сферата на логистиката продължава с дружеството "ТЕУ България", което е на пета позиция и има ръст от 132%. Компанията е 70% собственост на гръцкото TEU SA Group, а останалите 30% са на Весела Стойкова. Компанията има почти 30 млн. лв. приходи за 2021 г. Частната TEU SA Shipping and Forwarding е създадена през 2004 г., като има офиси на Балканите и в Китай. От сайта на компанията става ясно, че понастоящем има 3 офиса на стратегически места в Гърция - Солун, Пирея и Атина, където се консолидират товари, един офис в България - София, и един в Сямън (Китай), позволяващ покритието на района на Фуджиан.

Най-голямата по приходи

Най-големите компании по размер на приходите също са в сферата на логистиката. С най-големи приходи в списъка е "Уърлд транспорт оувърсийз" - WTO, еднолична собственост на Николай Николов. Тя има 68.4 млн. лв. приходи за 2021 г. и ръст 97.8%. Компанията представя себе си като една от най-бързо развиващите се логистични компании в Източна Европа със свои представителства в България, Гърция, Китай, Косово, Северна Македония, Румъния, Сърбия, Словения, Тайван и Хърватия. Компанията е създадена през 2001 г. в София, като скоро след това се откриват офиси във Варна, Пловдив и Бургас.

Първоначално основният фокус е в транспорта на цели контейнери по море. Шест години по-късно към портфолиото от услуги се добавя и въздушен карго транспорт и собствен морски консолидационен сервиз от Азия до Източна Европа, като днес тя се представя като един от основните морски консолидатори от Азия до Черно и Адриатическо море. През 2009 г. първите офиси извън България стават факт. Открити са такива в Белград, Загреб и Копер, както и офиси в Румъния. Подписан е и договор за изключително представителство с глобалния спедитор JAS Forwarding Worldwide.

През 2020 г. в изпълнение на стратегическия план на компанията "Визия 2030" за покритие на основните логистични пазари в света със собствени офиси "Уърлд транспорт оувърсийз" открива собствено представителство в Китай, а през 2021 г. и в Гърция и Северна Македония. През настоящата 2022 г. вече има такива и в Косово, Румъния и Тайван.

Възходът е в логистиката

Следващата по размер на приходите е "Ен-Ти-Зет-транспорт" с приходи 56.8 млн. лв. и ръст 91.7%. Варненската компания е основанa през 1995 г., като предлага цялостна спедиция и логистика.

Следва "Некст лоджистикс" с приходи 47.2 млн. лв. и ръст 78.6%, което я нарежда на 19-а позиция. Компанията е част от пловдивската група ПИМК, като е собственост на "БГ сървис 2011", където собственици са двамата съдружници в ПИМК Илиян Филипов и Пенко Несторов. Компанията е създадена през 2011 г., като през първите години след създаването й обслужва основно логистичните нужди на холдинга и малки товари на свързани клиенти.

През 2015 г. започва да работи като изцяло самостоятелна компания - използвайки външни подизпълнители за нови клиенти. Изгражда логистични мрежи от комбиниран сухопътен, железопътен и морски транспорт за комплексно обслужване на цели и групажни товари. А през 2016 г. започва да оперира със собствени логистични складове в България, Пловдив и в Барселона.

Списъкът на компаниите с най-големи приходи продължава с "Транстерра лоджистикс България". Тя се нарежда на 10-а позиция с ръст 99%, като има 31 млн. лв. приходи за 2021 г. Компанията е изключителен представител за България на водещата световна японска транспортна компания и контейнерен превозвач - ОСЕАN NETWORK EXPRESS (ONE Line). Основната дейност на компанията е линейно агентиране и международни логистични услуги за доставка на стоки по море и последващи интермодални решения през основните пристанища в България - Варна и Бургас.

Градски транспорт, самолети и зърно

В класацията все пак има и няколко дружества с по-различна насоченост. На четвърта позиция е компания, занимаваща се с градски транспорт. Това е пловдивското дружество "Меритранс - 2002" на Петко Ангелов, който купи дружеството през 2016 г. Компанията има скок на приходите си със 157%. Тя е първата частна фирма, която още през 1992 г. започва да обслужва линия в Пловдив, като градският транспорт в града се обслужва изцяло от частни компании.

Още една компания от авиацията е в топ растящите малки и средни предприятия. Това е софийската "Авиостарт" със 115% ръст. Компанията се занимава с частни чартърни полети. Името й преди години нашумя покрай търга за 30 млн. лв. за доставка на 10 реактивни двигателя за МиГ-29 на Министерството на отбраната. За 2021 г. компанията има приходи в размер на 9.4 млн. лв. при 4.4 млн. лв. година по-рано. От отчета й за 2021 г. става ясно, че приходите й от авиационна дейност са 48.39%, а около 4.5 млн. лв. от приходите идват от продажбата на самолет Piaggio Avanti във връзка със сключен договор за сух лизинг.

С ръст 130% е и "Зърнен терминал Варна-запад", зад което има стои новият пристанищен терминал на "Агрополихим". През 2018 г. торовият завод започна изграждането на един от ключовите си проекти - зърнен терминал в пристанището на Девня, който беше отделен във въпросното дружество. Последните два етапа по него са приключили в средата на миналата година. Съоръжението е с капацитет за складиране на 100 хил. т зърно, разполага със закрити станции за приемане от камиони и вагони, благодарение на което се избягват прекъсванията в товаренето и разтоварването при дъжд, а максималният капацитет за товарене на кораби достига 1500 т/час. Приходите за 2021 г. са 4.2 млн. лв., като от отчета на дружеството става ясно, че постигнатите количества са били едва 150 хил. тона. Основните причини за това са отстраняването на технически проблеми по съоръженията, а от друга страна, дългият период на съхранение на зърно в базата съобразно заявките на клиентите.

Все още няма коментари
Нов коментар