Новата година ще донесе увеличено производство на EV въпреки ниските продажби
Задаващата се рецесия допълнително би намалила търсенето, което може да доведе до излишък от автомобили
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Производителите на EV имаха тежка година, като пазарната оценка на повечето от тях сериозно спадна. Интерес към този тип превозни средства има, но той все още не е достатъчно голям.
- Утвърдените производители започват масово произовдство на новите си електрически модели през 2023 г., като малка част от тях ще надминат 50 хил. продажби
Електрическите автомобили (EV) са новата вълна на автомобилния пазар, като някои от най-големите производители са концентрирани именно върху този сегмент. През миналата година пазарната стойност на американския производител на EV Tesla дори надмина 1 трлн. долара, което е сигурен признак за стойността на задвижваните от батерии коли.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Производителите на EV имаха тежка година, като пазарната оценка на повечето от тях сериозно спадна. Интерес към този тип превозни средства има, но той все още не е достатъчно голям.
- Утвърдените производители започват масово произовдство на новите си електрически модели през 2023 г., като малка част от тях ще надминат 50 хил. продажби
Електрическите автомобили (EV) са новата вълна на автомобилния пазар, като някои от най-големите производители са концентрирани именно върху този сегмент. През миналата година пазарната стойност на американския производител на EV Tesla дори надмина 1 трлн. долара, което е сигурен признак за стойността на задвижваните от батерии коли.
- Автопроизводителите предупреждават, че европейските мита ще оскъпят електромобилите
- Ford предупреди, че за електромобили ще е нужна 40% по-малко работна ръка
Тази година обаче ситуацията е коренно различна, като инфлацията и вдигането на основните лихвени проценти изтриха огромна част от стойността на компаниите в бранша. Проблеми с веригата за доставки, растящите разходи, нарастващата конкуренция и заплахата от потенциална рецесия са друга причина акциите на производителите на EV да бъдат нестабилни в момента. Rivian, която имаше по-висока пазарна стойност от Ford Motor малко, след като стана публична през 2021 г., загуби повече от 70% от оценката си през последната година. Производителят на електрически ванове Arrival предупреди, че може да остане без капитал в рамките на следващата година. Lucid Group, която разполага със суверенния фонд на Саудитска Арабия като един от акционерите си, изпитваше сериозни затруднения със създаването на луксозните електромобили Air. Акциите на китайския конкурент на Tesla - Xpeng, загубиха повече от 80% от стойността си.
Очакванията на анализатори са, че производството на EV ще се увеличи. Това се дължи както на големия интерес на редица правителства към този тип чист транспорт, така и от желанието на вече установените играчи на автомобилния пазар, пише в анализ Reuters.
Автомобилната индустрия влага повече от един трилион долара, за да не изостането от преминаването от двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства. Компании от Детройт до Шанхай вече се насочват само към този сегмент от пазара, което в голяма степен се дължи на желанието на властите да намалят вредните емисии, които отпускат колите на бензин и дизел. Европейският съюз (ЕС), както и Калифорния, определиха 2035 г. като краен срок за прекратяването на продажбите на нови пътнически превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
Това предполага сериозен ръст в предлагането на EV, като през тази и миналата година голяма част от традиционните лидери на пазара представиха голям брой нови модели. Желанието за преминаване към по-екологичните нови коли очевидно е налице при производителите, но така ли е и при потребителите?
Търсене има, но то не е достатъчно
В Китай - най-големият автомобилен пазар в света, електрически превозни средства държат около 21% от пазара. В Европа на електромобилите се падат около 12% от общите продажби на пътнически превозни средства, а в Съединените щати пазарният дял на EV е само около 6%.Това е следствие на комбинация от различни фактори. На първо е сравнително ниското доверие на потребителите. Инфраструктурата от зареждащи станции все още не е близко до новито, което е нужно за пълно поддържане на голям брой EV. Пробегът им с едно зареждане, макар и да е непрестанно нарастващ, все още не е достатъчен.
Проблемите във веригата на доставки също имат отражение върху сектора. Едно от най-осезаемите последствия от тези затруднения е нарастващата цена на батериите за EV заради недостига на ключови материали като никел и кобалт. Несигурността относно държавните субсидии, които трябва да насърчат покупките на EV на основните пазари като Съединените щати, Китай и Европа, също оказва влияние.
До 2029 г. електрическите превозни средства може да представляват една трета от пазара в Северна Америка и около 26% от автомобилите, произведени в световен мащаб, сочат данни на консултантската компания AutoForecast Solutions. Продажбите на електрически превозни средства вероятно няма да се увеличат по плавна, непрекъснато възходяща крива, каза президентът на AFS Джо Маккейб. Ако има рецесия през следващата година, както прогнозират много икономисти, това ще забави допълнително разрастването на пазара.
Wards Intelligence прогнозира, че превозните средства с вътрешно горене ще съставляват малко под 80% от продажбите в Северна Америка през 2027 г. Въз основа на продуктовите планове на автомобилните производители, анализаторът на Wards Хейг Стодард заяви, че производителите "очакват силен обем на колите с двигател с вътрешно горене да се насочи към следващото десетилетие".
Производителите изпреварват потребителите
През 2022 г. утвърдени автомобилни производители като Mercedes, Ford и General Motors представиха десетки нови електрически модели в опит да прекъснат господството на Tesla и новите играчи. Масовото производство на повечето от тези превозни средства започва през 2023 и 2024 г.До 2025 г. в Северна Америка може да има 74 различни модела електрически превозни средства, смята Маккейб. Но той прогнозира, че по-малко от 20% от тези модели вероятно ще се продават в обеми над 50 хил. броя годишно, което се отдава на вече споменатите причини. Автомобилните производители може да останат с твърде много нишови модели и твърде голям капацитет. Забавящите се икономики също заплашват общото търсене на автомобили в Европа и Китай през следващата година, което увеличава възможността от сериозен излишък на произведени автомобили.
4 коментара
Колкото и да реват от петролната индустрия и да спонсорират безумни "анализи" като на Wards, електромобилите ще завладеят света до няколко години. Не 2030, камо ли 2035. ДВГ е аут много преди края на десетилетието. Големите иновациите идват много скоро.
Да си купиш ДВГ автомобил през 2023 е все едно да си купиш кон и каруца .
Електромобилите нямат проблем с търсенето, дори при сегашните нива на цените им. Имат проблем само с предлагането.
Евентуалната рецесия ще намали търсенето за всички видове автомобили, но в доста по-малка степен на EV
До коментар [#1] от "web_2.0_vs._dc":
ДВГ е АУТ след 2030 .. ЗАБРАНЯВАТ ГО!
До коментар [#2] от "chevyvolt":
Кой пък ще купува EV ..
Просто хората няколко години няма да купуват коли ..
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.