Tesla намалява цените за втори път в Китай заради спад на търсенето
Компанията понижава цените и в Япония, Южна Корея и Австралия, но засега ги запазва стабилни в Европа и САЩ


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Решението на компанията на Мъск подхранва прогнозите за по-широка ценова война, тъй като търсенето на най-големия автопазар в света отслабва.
- Намаленията на Tesla са толкова големи, че други автомобилни производители, включително по-големият конкурент BYD, ще трябва да реагират.
- Китайските цени на автомобилите Model 3 и Model Y в момента са с 24% до 32% по-ниски от тези в САЩ.
Tesla намали цените си в Китай за втори път в рамките на по-малко от три месеца, което подхранва прогнозите за по-широка ценова война, тъй като търсенето на най-големия автомобилен пазар в света отслабва. Американската автомобилна компания също така намали цените на най-продаваните си електромобили Model Y и Model 3 в Япония, Южна Корея и Австралия, като според пряко запознат с плана източник това е част от усилията да се подпомогне търсенето на продукцията от завода в Шанхай, който е най-големият й производствен център.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Решението на компанията на Мъск подхранва прогнозите за по-широка ценова война, тъй като търсенето на най-големия автопазар в света отслабва.
- Намаленията на Tesla са толкова големи, че други автомобилни производители, включително по-големият конкурент BYD, ще трябва да реагират.
- Китайските цени на автомобилите Model 3 и Model Y в момента са с 24% до 32% по-ниски от тези в САЩ.
Tesla намали цените си в Китай за втори път в рамките на по-малко от три месеца, което подхранва прогнозите за по-широка ценова война, тъй като търсенето на най-големия автомобилен пазар в света отслабва. Американската автомобилна компания също така намали цените на най-продаваните си електромобили Model Y и Model 3 в Япония, Южна Корея и Австралия, като според пряко запознат с плана източник това е част от усилията да се подпомогне търсенето на продукцията от завода в Шанхай, който е най-големият й производствен център.
- Tesla отчете рекордни продажби за последното тримесечие, но не оправда очакванията
- Надпреварата за преоткриване на автомобилната индустрия
Сериозна стъпка
Промяната е първият сериозен ход на Tesla след назначаването на Том Джу, главен изпълнителен директор за Китай и Азия, който трябва да контролира глобалното производство и доставките, които бяха в основата на последните предизвикателства пред компанията, след като не успя да постигне целта си за доставки през 2022 г. Акциите на компанията на Илън Мъск са загубили 70% от стойността си през последната година.
До края на миналата година Tesla успяваше да запази цените стабилни или дори да ги повиши поради големите поръчки. Миналия месец обаче главният изпълнителен директор Илън Мъск заяви, че "радикалните промени в лихвените проценти" са се отразили на достъпността на всички автомобили - нови и употребявани, и че Tesla може да намали цените, за да поддържа ръста на производството.
Последното намаление в Китай заедно с друго през октомври и неотдавнашните стимули за китайските купувачи означават 13-24% понижение на цените на Tesla от септември, показват изчисленията на Reuters.
Според данните на агенцията, базирани на цените в уебсайта, Tesla е намалила цените на всички свои автомобили Model 3 и Model Y в Китай с между 6 и 13.5%. Началната цена на Model 3 е спаднала от 265 900 юана (38 661 долара) на 229 900 юана (33 427 долара).
Грейс Тао, вицепрезидент на Tesla, отговарящ за външните комуникации в Китай, заяви в Weibo, че намаляването на цените в Китай отразява инженерните иновации и отговаря на призива на Пекин за насърчаване на икономическото развитие и потреблението.
През декември доставките на произведените в Китай автомобили на Tesla бяха на най-ниско ниво от пет месеца. Заводът й в Шанхай, който беше разширен миналата година, изнася автомобили и за Европа.
Без намаление за Европа
Засега няма признаци за намаляване на цените на Tesla в Европа, където продажбите са скочили с 93% през ноември на годишна база според данни за продажбите на изследователската група JATO Dynamics, а през 2022 г. Model Y е най-продаваният автомобил за втори път.
Tesla също така отбеляза, че делът ѝ на европейския пазар на електрически автомобили с батерии е скочил до 18.9% през ноември от 12.3% през същия месец година по-рано.
Прекратяване на субсидиите
Tesla намали цените няколко дни, след като Пекин прекрати програмата за субсидиране. Намаляването на търсенето принуждава Tesla и нейните конкуренти да поемат основната тежест на това решение.
China Merchants Bank International (CMBI) заяви, че на Tesla може да се наложи да направи повече, особено след като конкуренцията с китайските ѝ съперници се засили. "Tesla трябва да намали още повече цените и да разшири мрежата си за продажби в китайските градове от по-ниско ниво на фона на застаряващите модели", посочва анализаторът на CMBI Ши Джи. "Очакваме новият производствен капацитет за EV в Китай да изпревари новото търсене през 2023 г.", казва Ши.

Но Сун Шаоджун, популярен китайски автомобилен блогър, коментира в Weibo, че намаленията на цените на Tesla са толкова големи, че други автомобилни производители, включително по-големият конкурент BYD, ще трябва да реагират.
BYD неотдавна повиши цените на най-продаваните си модели, след като държавните субсидии бяха прекратени. Сега цената на Model 3 е същата като на най-продавания електромобил Han на BYD. BYD отказва да коментира цените на конкурентите, но заяви, че ще коригира своите в зависимост от промените в пазарното търсене. BYD, която продава както плъгин, така и чисто електрически автомобили, е удвоила продажбите си в Китай през декември, докато тези на Tesla са спаднали с 42% според данни на CMBI.
Огорчени собственици на Tesla
В петък някои собственици на Tesla в Китай, които са си купили автомобили през последните месеци и не са се възползвали от намалените цени, заявиха, че планират протести в шоурумовете на Tesla в Шънджън и Хънан, показват скрийншоти от чатове в социалните мрежи, видени от Reuters. Такива се проведоха в понеделник. Tesla не е направила допълнителен коментар по проблема, като е препратила агенцията към публикацията на Тао в Weibo.
Китайските цени на автомобилите Model 3 и Model Y в момента са с 24% до 32% по-ниски от тези в САЩ, показват изчисленията на агенцията, като отразяват редица фактори, включително разходите за материали и труд.
Tesla също така намали цените на Model 3 и Model Y с по около 10% в Япония, което се случва за първи път от 2021 г. В САЩ Model Y и Model 3 имат право на данъчни кредити за екологично чисти превозни средства в размер до 7500 долара от този месец съгласно Закона за намаляване на инфлацията, който влезе в сила през август.
През 2021 г. на Китай се падаше малко над една трета от общите продажби на Tesla. Американската компания е доминиращ играч на масовия китайски пазар на електромобили, които струват не повече от 300 хил. юана. Tesla локализира производството на седаните Model 3 в края на 2019 г., когато откри завод в Шанхай, който има годишен капацитет 450 хил. автомобила. През януари 2021 г. тя започна да доставя оттам Model Y.
През 2022 г. Tesla достави от Шанхай повече от 710 хил. автомобила, или около 52% от световното си производство. Продажбите на едро се забавиха до около 56 хил. през декември, почти наполовина спрямо ноември, тъй като производството беше спряно поради модернизация на оборудването и недостатъчно търсене.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.