Авиокомпаниите се доближават до нивата си отпреди ковид

Но студената зима може да намали дългосрочния оптимизъм

Авиационната индустрия е полезен висотомер за продължителния ефект от ковид-19. Полетите почти спряха през 2020 г., когато причинените от вируса рестрикции принудиха хората да си останат у дома. Оттогава тя си проправи път нагоре, тъй като локдауните отпаднаха и пътниците, на които им бяха отказани почивки, посещения при близки и бизнес пътувания, постепенно се връщат във въздуха.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Авиационната индустрия е полезен висотомер за продължителния ефект от ковид-19. Полетите почти спряха през 2020 г., когато причинените от вируса рестрикции принудиха хората да си останат у дома. Оттогава тя си проправи път нагоре, тъй като локдауните отпаднаха и пътниците, на които им бяха отказани почивки, посещения при близки и бизнес пътувания, постепенно се връщат във въздуха.

Според консултантската фирма OAG капацитетът, измерван чрез налични места, ще достигне около 4.7 млрд. през 2022 г. Въпреки че остава с 12% по-нисък от 2019 г., преди настъпването на пандемията, той е с близо една трета по-висок от края на 2021 г.

Увереност в сектора

Малко вероятно е полетите да достигнат до нивата си отпреди ковид преди 2024 г. Въпреки това увереността на превозвачите в победата над вируса и в непоколебимото желание за пътуване на нарастващата световна средна класа се вижда в дългосрочните им планове. Американската United Airlines наскоро направи голяма поръчка за нови самолети. Говори се, че Air India, която беше лошо управлявана и придобита в началото на 2022 г. от Tata Group, която има план за възстановяването й, скоро ще поръча 500 самолета от европейската Airbus и заклетия ѝ американски конкурент в самолетостроенето - Boeing. Доброто търсене на пътнически самолети означава, че и двата авиационни гиганта планират да увеличат производството през 2023 г. и да се върнат до нивата отпреди пандемията в рамките на няколко години.

Нови играчи

Продажбите на самолети ще получат допълнителен стимул от новите играчи с дълбоки джобове. Като част от опитите си да диверсифицира икономиката си от петрола Саудитска Арабия е готова да пусне нова национална авиокомпания, RIA, която да се конкурира с традиционните превозвачи от Залива: Emirates, Etihad и Qatar Airways. Кралството се надява да набере 100 млрд. долара за авиация, включително и от държавния му инвестиционен фонд. То планира да изгради в Джеда едно от най-големите летища в света, което да обслужи 120 млн. вътрешни и транзитни пътници до 2030 г.

4.7

млрд. долара се предвижда да бъде печалбата в сектора през 2023 г.

За да могат да проработят такива грандиозни схеми, международното пътуване в Азия трябва да се възстанови. Там новините също са обнадеждаващи. Скорошното разхлабване на ковид рестрикциите в Китай, водещия авиационен пазар в региона, доведе до 30% скок във вътрешния капацитет в рамките на дни. Международните полети към и от Китай се задържат на под 5% от нивата си от 2019 г., така че 2023 г. няма да чупи рекорди. Но ако се позволи на китайците отново да пътуват в чужбина, 2024 г. може да бъде най-доходоносната година досега за китайските авиокомпании, смята Джон Грант от OAG.

По-голямо ускорение в САЩ и Европа

Американските и европейските превозвачи, отговорни за по-голямата част от печалбите на сектора през последните години, може да достигнат това по-рано. Те се възползваха от бързината на пътниците да се върнат във въздуха и използваха умело управление на капацитета, за да поддържат цените на билетите високи. Някои от тях вече отново са на печалба. След три ужасни години, когато авиопревозвачите в световен мащаб претърпяха обща нетна загуба 187 млрд. долара, победителите ще доведат световната индустрия до печалба 4.7 млрд. долара през 2023 г., прогнозира браншовата организация IATA.

Стане ли въпрос за (по-многобройните) губещи, високите цени на горивата, задаващата се рецесия и натрупаните от бранша по време на пандемията допълнителни дългове в размер на 220 млрд. долара могат да докара някои от тях до фалит - или консолидация за няколкото късметлии. ITA, наследникът на Alitalia, постоянно разочароващият италиански превозвач, може да придобит от германската Lufthansa; IAG Group, компанията - майка на British Airways и Iberia, може да привлече португалската TAP. По-добре от постоянната липса на полети.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved