Българският автопазар: Дизел, но и ток за цвят

Продажбите на нови автомобили се увеличават, докато тези на употребявани намаляват

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Продажбите на нови автомобили се увеличават, докато тези на употребявани намаляват.
  • От 2.9 млн. регистрирани леки коли 1.4 млн. са дизелови - най-високият им дял досега.
  • Растат електромобилите по българските пътища.

Българският автопазар преживя година без особени и драстични промени, която обаче подсили няколко тенденции. А те ще движат и 2023 г. Познатите факти остават - най-голям дял на колите над 15 години и все повече стари дизели. Същевременно продължи да се чака за доставка на нови автомобили, но намалява съотношението на продажбите на нови спрямо стари коли, което преди години беше едно към десет. И макар и с бавни темпове, растат електромобилите по българските пътища. Така че в зависимост дали човек е оптимист или песимист чашата може и да е наполовина пълна... но и наполовина празна.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Продажбите на нови автомобили се увеличават, докато тези на употребявани намаляват.
  • От 2.9 млн. регистрирани леки коли 1.4 млн. са дизелови - най-високият им дял досега.
  • Растат електромобилите по българските пътища.

Българският автопазар преживя година без особени и драстични промени, която обаче подсили няколко тенденции. А те ще движат и 2023 г. Познатите факти остават - най-голям дял на колите над 15 години и все повече стари дизели. Същевременно продължи да се чака за доставка на нови автомобили, но намалява съотношението на продажбите на нови спрямо стари коли, което преди години беше едно към десет. И макар и с бавни темпове, растат електромобилите по българските пътища. Така че в зависимост дали човек е оптимист или песимист чашата може и да е наполовина пълна... но и наполовина празна.

Царството на дизела

В края на 2022 г. всички моторни превозни средства (МПС) по българските пътища са нараснали с 2.5% до 3.9 млн., показват данните на МВР. Известната лоша новина: 3 млн. от тях, или 77%, са на възраст над 15 години. Близо 2.9 млн. са леките коли спрямо 2.83 млн. година по-рано. Общо новорегистрираните МПС (на всякаква възраст) през годината са 266 210, от които 235 581 са леки и лекотоварни (категория M1 и N1). Тази бройка включва нови и употребявани коли, като при двете категории тенденции са различни. Продажбите на нови модели в България са нараснали с над 10% до 34 448, докато при употребяваните са намалели с почти 10% до 197 133, от тях над 70% са над 10 години, като голяма част са и дизелови. Общо от 2.9 млн. регистрирани леки коли 1.4 млн. са такива спрямо 1.35 млн. година по-рано.
Лидер в Европа

Съотношението на продажбите на нови спрямо стари возила се свива, като причините не са еднозначни. Според данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) растежът в България при първите е още по-голям - 16.9%, което й отрежда лидерската позиция по темпове в ЕС, обратно на тенденциите в целия блок, който отчита спад с 4.6% до 9.3 млн. коли - най-ниското му ниво от 1993 г. насам. Причините за общото понижение са ясни - продължаващият недостиг на чипове и нарушените вериги за доставки заради войната на Русия в Украйна. Въпреки това почти всички марки на българския пазар отчитат растеж. Според представители на бранша повечето дилърства са имали коли на склад и потребителите са купували това, което има, а не толкова това, което търсят. Все още няма особена промяна при сроковете за доставка на определени модели и варианти, като вече клиентите свикват с идеята, че ако искат някаква точна модификация и екстри, ще се наложи да чакат повече. При някои модели забавянето дори е над година и половина.

В същото време продължава и повишението на цените заради по-скъпите компоненти и цялостната инфлация, макар в България новите автомобили все още да са по-евтини от Западна Европа. Но и това се променя както заради намаляващите отстъпки от дилърите, така и заради недостатъчното производство, казват от сектора. При нараснало търсене навсякъде гигантите просто предпочитат да доставят първо на пазари с по-голям марж и обем на продажбите. Растежът е по-малък и ако се погледне реекспортът, който е около 5%. По продажби на нови автомобили България изостава и зад държави в региона като Румъния и Хърватия.

При недостига на нови автомобили през последните две години рязко се увеличи търсенето на употребявани коли, и то особено на тези на по-ниска възраст. В резултат намаля предлагането и се вдигнаха цените и в този сегмент с около 20%. Вносът на возила втора ръка е спаднал с около 10% през миналата година както заради по-ограничените оферти на европейските пазари (които захранват българския), така и заради различни мерки и регулации на тях. В същото време дизеловите модели, чиято популярност рязко намаля там, продължават да се насочват към България.

С тока напред

Рязко нарастват обаче продажбите и на нови, и на стари електромобили в България, и то без помощта на държавни субсидии. Само през миналата година новите регистрации при първите са над 1000, или около 3% от пазара на нови коли (спрямо 1.5% за 2021 г.). Още 2000 са новорегистрираните употребявани коли на ток. И докато в предишни години този сегмент беше стимулиран в голяма част от услугата за споделена мобилност Spark (която има над 550 такива автомобила), през 2022 г. тя не е влияела съществено на пазара и купувачите са основно физически лица. За нарасналата популярност спомагат фактори като резкия скок на цените на горивата и все повечето модели на пазара. Въпреки това цената им все още остава висока, като вносителите от години настояват за субсидиране на този вид мобилност от държавата, което на този етап е трудно. В Румъния помощта е около 10 хил. евро за електромобил, в Хърватия е 9300 евро, а в Гърция - oт 30% от стойността на колата, или максимум 8000 евро. Всички марки разшириха предлагането си на такива модели, съответно и продажбите си. Според данните на МВР лидер при новите електромобили е моделът Dacia Spring със 188 регистрации. Интересното е, че 76 са продадените Tesla Model Y, и то без компанията на Илън Мъск да има официално представителство или сервизи тук.

Рязко е повишението и при хибридите, но данните на МВР не различават тъй наречените плъгин хибриди (PHEV) от останалите, което прави анализа на статистиката по-труден. Въпреки това може да се каже, че в българския автопарк има около 26 хил. хибриди спрямо 17 хил. през 2021 г.

Най-популярните модели

Toyota e лидер на пазара на нови автомобили през 2022 г., като успя да измести дългогодишния водач Dacia. Японската марка е продала 3898 коли, като е лидер и при моделите - най-популярна е била Corolla с над 1200 пласирани автомобила. При употребяваните най-любим бранд на българския шофьор от дълго време насам е Volkswagen, като в Топ 10 на най-търсените модели четири са на германците.
София и останалите

Съвсем разбираемо, столицата е най-големият автопазар като регион както при новите, така и употребяваните коли, следвана от Варна, Пловдив и Бургас. Перник, Видин и Кюстендил са на дъното при новите автомобили, но не и при тези втора ръка. Естествено сравнението между отделните области е субективно, тъй като те са различни по население и покупателна способност.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vasilangelov avatar :-P
    Vasil Angelov
    • + 1

    Браво, и ние напредваме с малки стъпки в електрификацията :-)

    Нередност?
  • 2
    inspektora avatar :-?
    inspektora
    • + 1

    "Toyota e лидер на пазара на нови автомобили през 2022 г., като успя да измести дългогодишния водач Dacia"
    Тази констатация нещо не кореспондира с графиките в статията, от които е видно, че лидер по марка и по модел е Рено. Или, може би, графиките са изрязани отгоре?

    Нередност?
  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Taka e, дизелът движи икономиката и стоко-оборота, и в близко бъдеще не му се вижда края, въпреки напъните на ЕКО-талибаните. Кой ще движи 20-30-40 тонните камиони. Затова и дизеловото гориво трябва да е най-евтино. За съжаление това не е така и поради данъчното облагане.

    Нередност?
Нов коментар