Новият брой:
Служебната президентска република

Задава се ценова война при електрическите автомобили

По-високите печалби на Tesla позволяват на производителя да обяви по-агресивни намаления

Досега BYD - най-големият конкурент на американската компания, не е реагирала на последните намаления на цените на Tesla в Китай
Досега BYD - най-големият конкурент на американската компания, не е реагирала на последните намаления на цените на Tesla в Китай
Досега BYD - най-големият конкурент на американската компания, не е реагирала на последните намаления на цените на Tesla в Китай    ©  Reuters
Досега BYD - най-големият конкурент на американската компания, не е реагирала на последните намаления на цените на Tesla в Китай    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2022 г. ръстът в търсенето на електрически превозни средства изпреварва общия пазар в САЩ и в световен мащаб.
  • Tesla печели повече от всеки продаден автомобил, отколкото който и да е от световните си конкуренти.
  • В Китай прекратяването на субсидиите от централното правителство ускорява войната за пазарен дял.

Tesla започна годината със сериозно намаление на цените на електрическите си автомобили. Понижението с до 20% в световен мащаб е възможно да доведе до ценова война в сектора и да промени пейзажа, тъй като американският производител на автомобили е в отлична позиция да я спечели. Данните показват, че средната цена на електрическите превозни средства непрекъснато нараства през последните две години благодарение на голямото търсене, проблемите във веригата за доставки и високата инфлация.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • През 2022 г. ръстът в търсенето на електрически превозни средства изпреварва общия пазар в САЩ и в световен мащаб.
  • Tesla печели повече от всеки продаден автомобил, отколкото който и да е от световните си конкуренти.
  • В Китай прекратяването на субсидиите от централното правителство ускорява войната за пазарен дял.

Tesla започна годината със сериозно намаление на цените на електрическите си автомобили. Понижението с до 20% в световен мащаб е възможно да доведе до ценова война в сектора и да промени пейзажа, тъй като американският производител на автомобили е в отлична позиция да я спечели. Данните показват, че средната цена на електрическите превозни средства непрекъснато нараства през последните две години благодарение на голямото търсене, проблемите във веригата за доставки и високата инфлация.

Сега обаче ситуацията започва да става интересна - Tesla въведе някои значителни намаления на цените в цялата си гама и на всички пазари. Тя почти изцяло смени курса, след като увеличаваше цените през последните няколко години. Продажбите на Tesla нарастват след спада на цените и сега виждаме, че и други автомобилни производители започват да предлагат отстъпки.

През 2022 г. ръстът в търсенето на електрически превозни средства изпреварва общия пазар в САЩ и в световен мащаб. Това окуражи производителите на автомобили да повишат цените на електрическите превозни средства. Ford повиши цените на своя електрически пикап F-150 с 40% през 2022 г.

Анализаторите обаче предупреждават, че световният пазар на електромобили скоро може да има повече производствен капацитет, отколкото е търсенето. До 2026 г. търсенето на електромобили в Северна Америка ще достигне ниво от около 2.8 млн. автомобила годишно, предвижда анализаторът Уорън Браун. Но северноамериканските заводи за електромобили ще могат да сглобяват над 4.5 млн. превозни средства, което ще доведе до общо натоварване на капацитета от малко под 60%, казва той.

Изненадата от Мъск

За да контролира производствените разходи, Tesla инвестира много в нови производствени технологии, като например използването на големи отливки за замяна на малки метални части. Tesla въведе вътрешно производство на батерии и други части от веригата си за доставки и стандартизира дизайна на автомобилите, за да подобри икономиите от мащаба.

Tesla печели повече от всеки продаден автомобил, отколкото който и да е от световните си конкуренти. Сега главният изпълнителен директор Илън Мъск използва тази висока рентабилност като оръжие в започналата от него ценова война за електромобили.

Компанията свали цените в САЩ, Европа, Близкия изток и Африка, след като в началото на годината направи това в Китай за втори път в рамките на три месеца. По-малко струват Model Y и Model 3 в Япония, Южна Корея и Австралия, както и SUV Model X и седанът Model S в Америка.

Според изчисления на Reuters спадът на Model 3 и Model Y в САЩ е между 6% и 20%, като в момента базовият Model Y струва 52 990 долара спрямо 65 990 преди това.

New York Times съобщава, че Model 3 Performance се продава в САЩ за малко под 54 хил. долара, 14% намаление спрямо предходната цена от 63 хил. долара. Най-достъпната версия на Model 3 в момента се предлага за малко под 44 хил. долара, което е намаление от около 6%. Благодарение на новите цени автомобилите на Tesla вече ще отговарят на новите условия за предоставяне на данъчен кредит за електромобили, влезли в сила от началото на тази година - помощта е 7500 долара, ако автомобилът струва максимално 55 хил. долара.

В Германия Tesla намали цените между 1% и 17% за Model 3 и Model Y, като най-продаваният Model Y вече ще струва 44 890 евро или 9100 евро по-малко. Във Франция закупилите Model 3 за 44 990 евро също така ще получат държавна субсидия от 5 хил. евро по схема за електрически автомобили на стойност до 47 хил. евро.

В Китай производителят е намалил цените на автомобилите си Model 3 и Model Y с между 6% и 13.5%, като в момента началната цена на Model 3 е спаднала от 265 900 юана (39 192 долара) до 229 900 юана (33 886 долара).

Отговорът на конкурентите

В Китай прекратяването на субсидиите от централното правителство ускорява войната за пазарен дял между конкурентите на най-големия пазар на електромобили в света.

"Tesla е предприела ядрен вариант, за да отстрани по-слабите играчи с нисък марж" в Китай, казва Бил Русо от консултантската компания Automobility в Шанхай.

Стартиращи компании като китайската Xpeng Inc се възползваха от повишаването на цените на Tesla. Сега Xpeng намалява цените в Китай, на има по-малки финансови възможности от Tesla. Xpeng отчита брутна печалба от 4565 долара през третото тримесечие и нетна загуба от 11 735 долара за автомобил, според данни на компанията, анализирани от Reuters.

Производителят понижи началната цена на своя електрически седан P7 до 209 900 юана (30 938 долара), намаление от 12.5%. Xpeng също така е намалил цените на всички версии на седана си P5 и SUV G3i с между 10% и 13%, показват изчисления на Reuters.

"Надяваме се, че повече хора ще имат достъп до интелигентни превозни средства, след като направим нашите автомобили все по-достъпни", се казва в изявление на Xpeng.

Виетнамският стартъп за електромобили Vinfast заяви миналата седмица, че ще използва ценови промоции, за да се бори с Tesla. В изявлението на производителя не се уточнява дали промоцията ще включва намаление на цените. VinFast се подготвя да разшири дейността си в САЩ, където предлага два модела VF8 и VF9, чиито начални цени са съответно 59 хил. и 83 хил. долара.

Лидерът на китайския пазар на електромобили BYD Co обяви увеличение на цените от 1 януари, след като Пекин постепенно прекрати субсидиите за електромобили. Досега BYD не е реагирала на последните намаления на цените на Tesla в Китай. Въпреки това брутният марж на BYD от 5456 долара на автомобил му дава повече възможности за ценова война, отколкото на VW, Toyota или GM.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gimi avatar :-|
    Мавродинов
    • - 1
    • + 4

    Защо произвеждат електромобилите като за спортисти, напомпани и т.н. на цени 100к и нагоре. Липсват ежедневните коли : прилично ускорение, дълъг пробег, нисък разход, здрава конструкция, да побира удобно едно семейство с багажи, поносима цена.

    Нередност?
Нов коментар