Boeing достави последния самолет 747
За 50 години американската компания е направила 1574 самолета от модела за над 100 клиента


Павел Бонкин

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Boeing достави във вторник последния произведен самолет 747 на церемония във фабриката на компанията в гр. Евърет, щата Вашингтон, на която присъстваха хиляди бивши и настоящи служители. Самолетът е модел 747-8, чието производство започва през 2008 г. и извършва първият си полет през 2010 г. Производството на последния 747 е започнало през септември и е за американския превозвач Atlas Air. Очаква се съществуващите самолети 747 да продължат да летят още десетилетия.
- Авиокомпаниите се доближават до нивата си отпреди ковид
- Ryanair с рекордна печалба заради силния летен сезон
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеBoeing достави във вторник последния произведен самолет 747 на церемония във фабриката на компанията в гр. Евърет, щата Вашингтон, на която присъстваха хиляди бивши и настоящи служители. Самолетът е модел 747-8, чието производство започва през 2008 г. и извършва първият си полет през 2010 г. Производството на последния 747 е започнало през септември и е за американския превозвач Atlas Air. Очаква се съществуващите самолети 747 да продължат да летят още десетилетия.
- Авиокомпаниите се доближават до нивата си отпреди ковид
- Ryanair с рекордна печалба заради силния летен сезон
"Той демократизира пътуването със самолет", казва корпоративният историк на Boeing Майкъл Ломбарди, цитиран от Financial Times. "747 сви света."
В продължение на години Boeing намалява производството на 747 в полза на по-ефикасните самолети с два двигателя. През 2020 г. Boeing потвърждава, че ще прекрати производството на модела през 2022 г. Според съобщение на Стан Дийл, ръководител на търговското подразделение на компанията, в завода на Boeing в Евърет ще бъде добавена четвърта производствена линия за теснофюзелажния 737 Max.
Историята на самолета
Идеята за производството на самолета 747 идва от разговор между Бил Алън, тогавашния изпълнителен директор на Boeing, и Хуан Трип, ръководителят на Pan American World Airways (Pan Am), една от най-големите авиокомпании през миналия век, който е искал да намали разходите, като увеличи броя на пътниците. Самолетът е разработен за 28 месеца от инженера Джо Сътър, като първоначалният му план е бил да се направи двуетажен самолет, но в крайна сметка се е спрял на широкофюзелажен самолет с две пътеки.
Първият полет на самолета е извършен през 1970 г. след забавяне поради проблем с двигателя. Маршрутът на полета е Ню Йорк - Лондон на Pan Am. Самолетът увеличава капацитета на местата за пътници повече от два пъти - до 350-400, и променя дизайна на летищата.
"Това беше самолетът за хората, който наистина осигури възможността пътническите полети да се превърнат в един масов пазар," казва историкът Макс Кингсли-Джоунс.
Въпреки че в крайна сметка моделът става изключително успешен, първите години са изпълнени с проблеми, а разходите за разработване на стойност 1 млрд. долара почти са довели Boeing, който е вярвал, че бъдещето на авиацията е в свръхзвуковите самолети, до фалит, пише Reuters.
След проблемите по време на петролната криза през 70-те години, разцветът на този модел настъпва през 1989 г., когато Boeing представя 747-400 с нови двигатели и по-леки материали, което го прави идеален за нарастващото търсене на полети през Тихия океан. Същата вълна на иновации, която довежда до създаването на 747, предвещава и неговият край, защото технологичният напредък прави така, че реактивните самолети с два двигателя да постигнат неговия пробег и капацитет при по-ниски цени.
4 коментара
Няма да произвеждат повече ли?
Спомних си, че когато представяше за пръв път 747 френското списание "Пари Мач" написа, че вторият му етаж е толкова висок, че генерал де Гол може да застане с вдигната ръка без да докосва тавана.
Спомням си като излезе първият 747.
Голям фурор беше, бях дете тогава и следях самолето строенето.
Подобни гиганти са Макдоналд Дъглас ДС-10 и един на Локхийд(не си спомням модела).
НО 747 излезе най-сполучливият...
До коментар [#3] от "dobadoba":
Моделът на Локхийд беше L-1011 TriStar. По щастливо стечение на обстоятелствата веднъж пътувах в първа класа на такъв по маршрута Делхи - Франкфурт
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.