Продължаваме нашата стратегия да сме близо до клиентите
Данаил Данаилов - изпълнителен директор на "ГеоПост България"


Съдържание от "Спиди"

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Данаил Данаилов е изпълнителен директор на "ГеоПост България". Има над 25 години задълбочен опит в бизнеса и финансите със специфичен опит в сферата на дяловите инвестиции, управленското консултиране, приватизацията и капиталовите пазари. От 2010 г. е част от екипа на "Спиди" и работи по развитието на стратегическото партньорство с "ГеоПост", регионалното разширение в Румъния и Гърция, дизайна на нови бизнес сегменти и излизането на компанията на капиталовия пазар. В периода 2000-2010 е част от екипа на SEAF (американска компания, управляваща фондове за дялово инвестиране) в Балканския регион.Визитка
Данаил Данаилов е изпълнителен директор на "ГеоПост България". Има над 25 години задълбочен опит в бизнеса и финансите със специфичен опит в сферата на дяловите инвестиции, управленското консултиране, приватизацията и капиталовите пазари. От 2010 г. е част от екипа на "Спиди" и работи по развитието на стратегическото партньорство с "ГеоПост", регионалното разширение в Румъния и Гърция, дизайна на нови бизнес сегменти и излизането на компанията на капиталовия пазар. В периода 2000-2010 е част от екипа на SEAF (американска компания, управляваща фондове за дялово инвестиране) в Балканския регион.След три трудни за бизнеса години - заради отрицателното въздействие върху икономиката на коронавирусната пандемия, войната в Украйна, инфлационната криза, кои според вас ще са предизвикателствата и проблемите, които 2023 г. поставя пред сектора на логистиката и куриерските услуги? Каква е вашата прогноза за развитието му през годината?
През последните три години бяхме в поредица от кризи, продължаваме да сме и най-вероятно ще продължим да бъдем и през следващите две години, в различни варианти на криза. Разбира се, кризите имат различни конкретни измерения и ние, в куриерския бизнес, не можем да се оплакваме, защото пандемията специално ни донесе много повече пратки и бизнес. Трябваше бързо да се адаптираме, за да увеличим капацитета си и да работим в нови, по-трудни условия, за да запазим качеството на услугата си и същевременно да пазим служителите си здрави и трудоспособни.
Конкретно през миналата 2022 г. с ръста в цените на горивата транспортният сектор беше тежко засегнат, като общият ръст на инфлацията доведе до задължителни увеличения в цената на работната сила и като цяло: на почти всички разходи.
С какви бизнес намерения и цели влезе в новата година "Спиди"? Каква е стратегията на най-голямата българска компания на пазара на куриерски услуги за запазване и развитие на лидерската си позиция?
- Ние успяхме да се справим сравнително добре и постигнахме 21% ръст на общите приходи - 261 млн. лв., като близо 10% е ръстът в броя на пратките, а останалите 11% идват от корекциите на цените през годината.
През 2023 г. основните проблеми не са по-различни. Остават подобни: недостигът на работна ръка и натискът за увеличение на заплатите, високите цени на горивата, рискът от свиване на бизнеса заради обща рецесия в Европа и, не на последно място - политическата нестабилност в страната, която очевидно ще продължи през цялата 2023 г. В тази връзка "Спиди" има по-скоро консервативни очаквания за развитие на бизнеса през 2023 г. - скромен едноцифрен ръст и продължаване на нашата стратегия да сме близо до клиентите с добре балансирано портфолио от услуги за вътрешния, регионалния и европейския пазар на куриерски услуги.
През последните месеци открихте много нови офиси, логистичната ви мрежа покрива 100% от територията на страната. Къде в тази ситуация са възможностите за растеж на компанията? Как се отразява върху него експанзията на онлайн търговията?
- Логично и тази година ще продължим политиката си по оптимизиране на офисната си мрежа и предлагане на достъпни услуги както за корпоративните, така и за крайните ни клиенти. През 2023 г. ще са по-активни и някои от нашите нови конкуренти, които - като цяло - са полезни за развитието на пазара на куриерски услуги.
Онлайн търговията ще продължи да е основният генератор на растеж в бизнеса, но ще трябва внимателно да следим негативните ефекти от високите цени, намаленията на разполагаемите доходи на домакинствата и ефекта от рецесията в Европа върху българската икономика.
Куриерските услуги са сред секторите, чието развитие ще бъде силно повлияно от цифровия и зеления преход. Как "Спиди" ще отговори на тези икономически предизвикателства?
- Куриерските услуги все повече се влияят от цифровия и зеления преход, а ние винаги сме се старали да разчитаме трендовете, което ще продължи по същия начин - прагматично, навреме и с мащаб.
В условията на растящи цени на горивата и инфлация, конкурентни ли са цените на услугите, които предлага "Спиди"? Каква е вашата прогноза за тренда им през годината?
- Както и досега, а и заради изброените фактори, и тази година ще продължим политиката си по предлагане на конкурентни и приемливи цени, като, разбира се, следим инфлационните трендове във всички сектори, които ни касаят: работна заплата, енергийни източници и преки разходи, които биха ни накарали да повишаваме цените, което (нашите клиенти го знаят добре) правим само в случай, че сме принудени от външните фактори. За 25-а поредна година "Спиди" ще бъде предсказуем и стабилен партньор на онлайн бизнеса в България.