НКЖИ обяви търг за 54.3 млн. лв. за жп отсечката Искър - Елин Пелин. Отново
Отсечката трябваше отдавна да е готова, но НКЖИ повери проекта през 2016 г. на фирма без опит и той се провали
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Национална компания "Железопътна инфраструктура" обяви поръчка за проектиране и модернизация на жп участъка Искър - Елин Пелин. Проектът е с прогнозна стойност 54.3 млн. лв. без ДДС. Поръчката е по Механизма "Свързана Европа". Срокът за подаване на офертите е 8 юни.
Отсечката е част от продължаващото в рамките на три програмни периода модернизиране на жп линията от София до Бургас, като скъпата отсечка от Елин Пелин до Костенец пък беше прехвърлена за третия програмен период на програма "Транспорт" (2021 - 2027).
Национална компания "Железопътна инфраструктура" обяви поръчка за проектиране и модернизация на жп участъка Искър - Елин Пелин. Проектът е с прогнозна стойност 54.3 млн. лв. без ДДС. Поръчката е по Механизма "Свързана Европа". Срокът за подаване на офертите е 8 юни.
Отсечката е част от продължаващото в рамките на три програмни периода модернизиране на жп линията от София до Бургас, като скъпата отсечка от Елин Пелин до Костенец пък беше прехвърлена за третия програмен период на програма "Транспорт" (2021 - 2027).
Настоящата обявена на търг отсечка за модернизация Искър - Елин Пелин е част от провалилото се изпълнение на проекта София - Елин Пелин. До фиаското се стигна, след като НКЖИ повери строителството през 2016 г. на фирмата без опит в сферата - хасковската АБ, в обединение с унгарската Kelet. По време на управлението на Николай Събев договорът беше прекратен поради скромния напредък. Така поради лошо проведените търгове от страна на НКЖИ сега всичко започва отначало с огромно закъснение.
Проектът
ЖП линия Искър - Елин Пелин е двойна, електрифицирана и с приблизителна дължина 15 км. Включва мост над река Искър, както и гара Искър и Казичене. Настоящата реконструкция трябва да осигури скорост от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните. Времето за изпълнение е 18 месеца.
Останалата част от проекта от София до жп гара Искър, по думите на зам.-министъра на транспорта Красимир Папукчийски пред mediapool.bg, ще се достроява от държавната "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ).
Първият провал
Модернизирането на отсечката София - Елин Пелин със 120 млн. лв. без ДДС по Свързана Европа пък беше спечелено през 2016 г. от обединението "Келет - АБ", с участници унгарската Kelet - UT и хасковската "АБ", която нямаше опит в жп строителството, току-що беше спечелила финансиране от ББР и се сочеше като новия строител на Пеевски.
Срокът за изграждането на жп отсечката беше 4 години, т.е. до края на 2020 г. След като не успяват да го изпълнят, през януари 2021 г. към договора се подписва анекс за удължаване на срока с още 3 години и 62 календарни дни. През май 2022 г. по време на управлението на транспортния министър Николай Събев договорът беше прекратен поради скромния напредък. В тогавашната аргументация на министерството се казваше, че фирмата изпълнител е извършила основно доставки на материали, а реално извършената работа е на 43%.
Пред mediapool.bg зам. министърът на транспорта Красимир Папукчийски коментира, че "унгарско-българското обединение е обжалвало решението за прекратяване на поръчката и в момента се правят опити въпросът да се реши с извънсъдебно споразумение, за да не се забави довършването на обекта.
Остава въпросът колко до момента струва на държавата полуизградената жп отсечка, като по неофициална информация около две - трети от сумата е била изплатена, а сега ще има и нови пращания по бъдещия търг.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.